שכרן של נשים נמוך מזה של גברים מכיוון שהן מוכנות להתפשר על רמת השכר כדי ליהנות מיתרונות אחרים כמו גמישות בשעות העבודה וביטחון תעסוקתי, ולא רק בגלל אפליה בשכר על בסיס מגדרי בשוק העבודה, לפי מחקר חדש שפורסם בארה"ב.

הכלכלנים מתיו וויסוול מאוניברסיטת אריזונה סטייט ובאסיט זפאר מהבנק הפדרלי של ניו יורק ערכו סקר שהקיף קרוב ל-250 סטודנטים באוניברסיטת ניו יורק, ואשר בו הציגו למשתתפים מגוון תרחישים על משרות היפותטיות וביקשו מהם לבחור בין מאפיינים שונים של משרות כמו שכר ההתחלתי, רמת ביטחון תעסוקתי, סבירות לפיטורים, העלאות שכר צפויות ומשתנים נוספים.


 המחקר מצא מספר הבדלים בולטים בין העדפות תנאי העבודה של גברים ונשים. כך למשל, בתחום הביטחון התעסקותי נשים היו מוכנות לוותר על 4% מהשכר בתמורה לצמצום הסבירות לפיטורים, ואילו גברים הסכימו לוותר רק על 0.6% מהשכר.

בכל הקשור לאפשרות לעבודה במשרה חלקית, נשים היו מוכנות לוותר על 7.3% מהשכר בתמורה לאפשרות לעבוד במשרה חלקית חלק מהזמן, ואילו גברים הסכימו לוותר רק 1.1% מהשכר.

מנגד, גברים הסכימו לוותר על 3.4% משכרם הנוכחי בתמורה להעלאות שכר שנתיות חדות יותר בעתיד - הרבה יותר מנשים שהסכימו לוותר רק על 0.6% משכרן הנוכחי בתמורה להעלאות שכר עתידיות חדות יותר.

ככלל, גברים נטו לייחס חשיבות בעיקר לכסף ואילו נשים ייחסו חשיבות למגוון משתנים הקשורים לתנאי המשרה. "למרות שקיימת הטרוגניות משמעותית בהעדפות, מצאנו שנשים, בממוצע, נוטות להיות בעלות נכונות רבה יותר לוותר על שכר בתמורה למשרות עם גמישות רבה יותר בשעות העבודה (פחות שעות, ואפשרות לעבוד במשרה חלקית) ויציבות תעסוקתית (סיכון נמוך יותר לפיטורים), בעוד שגברים הביעו נכונות רבה יותר לוותר על שכר בתמורה לצמיחה גבוהה יותר בשכר", כתבו מחברי המחקר.

החוקרים מצאו עוד כי המשרות שבחרו הסטודנטים שהשתתפו במחקר לאחר סיום לימודיהם, היו בעלות מתאם גבוה להעדפות שביטאו בסקר. במילים אחרות, חלק גדול מפערי השכר הבין מגדריים נובעים מהעדפות והחלטות מעשיות של גברים ונשים ולא מאפליה על בסיס מגדרי.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים בתחום שמצאו כי נשים נוטות לבחור מקצועות בתחומי החינוך ושירותי הבריאות שמאפשרים גמישות רבה יותר בשעות העבודה, גם אם שכר נמוך יותר.

כתבה זו פורסמה במקור ב-TheMarker

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

מהיום: צעירים ישראלים יוכלו ללמוד ולעבוד באוסטרליה

המספר הגדול ביותר של הפרות חוקי העבודה - בתחום הפנסיה