קורות החיים שלכם הם הכלי השיווקי המרכזי בבואכם "למכור" את עצמכם למעסיק פוטנציאלי, זאת ההזדמנות הראשונה, לרוב היחידה, להציג את עצמכם לפני שיוחלט אם להזמין אתכם לראיון או לא.

כדי לנצל את ההזדמנות האחת וליצור את הרושם הראשוני המבוקש באופן המהיר וגם המחמיא ביותר, מומלץ להיצמד למבנה המקובל לכתיבת קורות חיים. אחרי הכל, תפקידו של הפורמט הקבוע הוא, קודם כל, להקל על המעסיק הפוטנציאלי להתמצא במסמך. בין עשרות מסמכים שעליו לקרוא, לרוב הוא יעריך במיוחד את אלה שטרחו להקל עליו את המשימה.


שלב ראשון – איך בכלל נראים קורות חיים?

פרטים אישיים: יש לכלול שם, כתובת, טלפון, כתובת מייל, ארץ לידה (ועלייה - אם רלוונטי).
מצב משפחתי וגיל הם מידע אישי ובידיכם הבחירה אם תציינו אותם או לא.
הכי חשוב: הקפידו לדייק בפרטי ההתקשרות, אחרת איך יידעו למצוא אתכם?

השכלה: את השכלתכם יש לפרט לפי סדר כרונולוגי, מהתואר הבכיר ביותר - אחורנית. יש לציין את טווח השנים, שם המוסד והתואר או התעודה. אם סיימתם בהצטיינות, חשוב לציין זאת. אם אתם בעלי תואר שני ומעלה, אין צורך להזכיר לימודי תיכון או בגרות מלאה. בנוסף, יש לציין כל הכשרה שעברתם במסגרת עבודתכם הקודמת וכן את המעמד/דרגה/הסמכה שבו סיימתם.

ניסיון תעסוקתי: פרטו את התפקידים שמילאתם לאורך השנים ברצף יורד, מהעדכני ביותר אחורה. מומלץ לכתוב את טווח השנים בצד ימין ובהמשך אותה שורה את שם החברה, הגדרת התפקיד ותיאורו בנקודות ובאופן תמציתי.

חשוב לשדר יציבות - תחלופה תדירה של משרות ותפקידים עלולה להציג אתכם באופן לא מחמיא. לכן אין צורך לפרט מדוע עזבתם את מקומות העבודה הקודמים וגם תפקידים זמניים לא כדאי לציין, אלא אם הם רלוונטיים לעבודה שאליה אתם פונים.

אם מילאתם מספר תפקידים במקום עבודה אחד יש למנות את כולם. אם עבדתם בחברה שאינה מוכרת כדאי להוסיף משפט על תחום עיסוקה. ניתן להשמיט מקומות עבודה או לפרט מעט יותר על תפקיד זה או אחר שביצעתם, על מנת להתאים את קורות החיים למשרה המבוקשת.

שירות צבאי: ציינו את השנים שבהן שירתם (אם שירתם), את החיל ואת התפקיד.
אם השתחררתם בדרגת קצונה יש לציין זאת, אך באופן כללי, אין צורך לפרט מה עשיתם בצבא, אלא אם עסקתם בתפקיד המקנה לכם ניסיון תעסוקתי (למשל, עבדתם כשרטטים והמשרה שאליה אתם פונים היא משרה בתחום זה), במקרה כזה יש מקום להרחיב במשפט או שניים.
כמו כן, מעל גיל 35 אין צורך לפרט בסעיף זה, בכל זאת עבר זמן מאז.

לאחר כל אלו, עכשיו אפשר להרחיב במידע כללי רלוונטי - זאת ההזדמנות שלכם לפרט ולהוסיף נקודות ציון נוספות ממהלך חייכם, שאתם בטוחים שיכולות להוסיף לכם נקודות זכות אצל המעסיק. חשוב להתאים את המידע הנוסף שתציינו בשלב זה לתפקיד אליו אתם מתמיינים. השתדלו לא להכביד שלא לצורך על המראיין העתידי – במקרה הזה מומלץ להסתמך על הקלישאה שכל המוסיף גורע.

אז מה כן כדאי לציין?

קורסי העשרה וסדנאות שהשתתפתם בהם, שליטה במחשב ופירוט הידע בתוכנות מוכרות ורמת השליטה בהן, ידע בשפות ורמת השליטה בהן, רישיון נהיגה ובעלות על רכב (במיוחד אם הדבר רלוונטי לתפקיד), וכן דרישות נוספות של המעסיק שאליו פניתם, כמו למשל: נכונות לשעות עבודה מאומצות, נכונות להעתקת מקום מגורים, כישורים רלוונטיים ועוד.

זה המקום גם לציין פעילויות נוספות אשר ישפרו את תדמיתכם, כמו התנדבות, פעילות ציבורית או חברות בארגונים או בעמותות.

המלצות: התוספת "רשימת ממליצים תינתן עפ"י דרישה" מספיקה בדרך כלל בשלב זה.
אם מודעת הדרושים ציינה זאת במפורש כתנאי, זה המקום לציין את שמות הממליצים – שימו לב לבחור את הממליצים שלכם בקפידה.

אשת עסקים עייפה (צילום: Darkcloud, Istock)
רואים את זה - זה המצב שאתם *לא* רוצים שיקרה, כשעוברים על קורות החיים שלכם | צילום: Darkcloud, Istock

שלב שני – אחרי שהבנו איך זה נראה, עכשיו הגיע הזמן לכתוב את קורות החיים שלכם

כתבו בקצרה ובלשון עניינית והקפידו על שפה תקינה, תחביר נכון, ניסוח קוהרנטי ואיות מוקפד. מומלץ גם להעביר את קורות החיים לאדם נוסף שיעבור על הטקסט ויעשה לו הגהה.

ותרו על פירוט יתר, תיאורים רחבים וסיפורים ארוכים עלולים להכביד על הקורא ולעייף אותו.

אמרו רק אמת – אנחנו מקווים שאין כאן שאלה בכלל, אבל בכל זאת נזכיר שוב שקורות החיים הם אמנם המקום להרשים ולפאר את עצמכם, אך אל תגזימו בשבחים שלא תוכלו לעמוד מאחוריהם, או כאלו שתידרשו להביא להם הוכחות שאין בידיכם. עם זאת, לא תמיד חייבים לספר את כל האמת - מה שאינו רלוונטי למשרה המבוקשת אינו חייב להיכלל בכל הגשת מועמדות, בטח אם הוא עלול להסב לכם נזק.

נסו לנקוט בגוף ראשון (אני) בסעיפים בהם תרצו להבליט את תרומתכם. בניסיון התעסוקתי, למשל, כתבו את שם מקום העבודה ותארו אותו בגוף שלישי, ואילו את תיאור תפקידכם כתבו בגוף ראשון. כדאי לשלב מילים כמו: יזמתי, הובלתי, ניהלתי, תיכננתי וכו'.

לדוגמה:

"פתרונות תקשורת" – מנהל מכירות: החברה משווקת טלפונים סלולריים וחבילות תקשורת. במסגרת תפקידי ניהלתי את צוות מוכרי השטח, יזמתי פעולות שיווקיות והובלתי את תהליך התקשורת עם לקוחות מוסדיים.

כישורים מקצועיים - כדאי לפרט את מגוון הכישורים המקצועיים שלכם, במיוחד אם הם רלוונטיים לתפקיד המבוקש. אפשר לשתול אותם בפירוט התפקידים הקודמים ומומלץ להציג כישורים שונים ומגוונים – כאשר בתיאור של כל משרה שעבדתם בה, השתדלו להבליט תכונות אחרות.

אם יש לכם עבר צבאי עשיר אך ניסיון תעסוקתי מועט, אל תילחצו - במקרה כזה מומלץ  לציין את הכישורים והיכולות הרלוונטיים שהפגנתם במסגרת השירות. 

 ועוד כמה טיפים לכתיבת קורות חיים: 

  •  חשוב לציין בראש המסמך את שם המשרה המדוברת, ואם יש אז גם את המספר שלה.
  • שמרו על סדר וניקיון – כלומר הקפידו על פונטים זהים לאורך כל המסמך, על רווחים אחידים ועל חלוקה ברורה של נושאים.
  • השתדלו שכל המידע ייכנס על עמוד אחד, בקובץ word או pdf ללא תמונות, ללא לוגו וללא טבלאות.
  • בסוף המסמך, אחרי שפירטתם את ניסיונכם הרלוונטי, מותר גם להיות לא - רלוונטיים. זה המקום לספר על דברים נוספים שהייתם רוצים שמעסיק פוטנציאלי יידע עליכם: יש לכם חגורה שחורה בקראטה? אתם משחקים בתיאטרון פלייבק או רוכבים על חד-אופן? אפשר גם להיות צנועים יותר ולספר על תחום עניין או התמחות מיוחד, מעורבות קהילתית או פעילות ציבורית – כל מה שיתרום לתדמית ויעורר סקרנות כלפיכם. עם זאת, כדאי להסתפק בפרט אחד ולא להעמיס.
  • אם שמירה על דיסקרטיות חשובה לכם, יש לציין זאת.

שלב שלישי – חוץ מקורות החיים, הוסיפו גם מכתב מקדים

מומלץ לצרף לקורות החיים מכתב מקדים, המנוסח בנימה אישית וכולל פרטים נוספים שאין להם מקום בקורות החיים. תפקידו לספק למעסיק הפוטנציאלי הצצה קצרה אל האני האמתי שלכם, ולבנות אצלו אקלים חיובי ורצון לקרוא את קורות החיים ששלחתם. מכתב מקדים המנוסח היטב יגרום לכם לבלוט מעט יותר ביחס למועמדים האחרים וישפר את סיכוייכם להיקרא לריאיון אישי.

מכתב מקדים הוא לא באמת "מכתב", הוא יותר מעין הקדמה אישית לקורות החיים הרשמיים שלכם, לכן, גם הוא חייב להיות תמציתי (פסקה או שתיים, ולא יותר) ולהדגיש את התאמתכם לתפקיד המוצע.

את "המכתב" מומלץ לכתוב בגוף המייל אותו תשלחו בצירוף קורות החיים שלכם. הימנעו מכתיבתו בקובץ נפרד נוסף על קורות החיים - מגייס עובדים הנאלץ לקרוא עשרות קורות חיים בפרק זמן קצר, יעדיף לדלג על המכתב האישי אם יגיע כקובץ נפרד.

מה כדאי לספר במכתב המקדים?

אין תמונה
אורית יחזקאל

בניגוד למסמך קורות החיים, נוסח אחיד במכתב מקדים אינו רצוי – להיפך: חשוב לתת למעסיק את ההרגשה כי הוא נכתב במיוחד עבורו, ולא נוצר כ"שבלונה" קבועה שנשלחה לכל המשרות שפניתם אליהן. מכתב מקדים מעניק במה לכל אותם כישורים, מאפיינים ויכולות אישיות שאין להם מקום בפורמט הנוקשה של קורות החיים, חשוב להבין שזה המקום להוסיף על המידע שכתבתם, לא לחזור עליו.

בבואכם לציין הישגים מקצועיים או יתרונות יחסיים, חשוב להתמקד בצורכי המעסיק והמשרה. כדאי להשתמש במילות מפתח הלקוחות ממודעת הדרושים עצמה שפירסם המעסיק הפוטנציאלי, כך תתפסו את תשומת לבו ותאפשרו לו להבין מדוע אתם "האדם הנכון" לתפקיד.

כדאי לסיים את המכתב בהבעת תודה לקורא ולהדגיש את מידת שאיפתכם להשתלב בארגון. משפט כמו "אשמח להיפגש אתך לראיון אישי כדי שתוכל להתרשם בעצמך", יכול להיות סיום נאות, ומיד לאחריו כדאי לציין את פרטי ההתקשרות: מספר טלפון וכתובת המייל. 

 ועוד כמה טיפים לכתיבת המכתב המקדים:

  • תנו למגייס את התחושה שבבחירתו בכם הוא ירוויח דבר-מה שחסר לארגון.
  • היו אישיים ומנומסים - אם שמו של מגייס העובדים מופיע במודעה, תוכלו לפנות אליו בשמו בראשית המכתב. "מר כהן היקר", למשל, היא פנייה מנומסת ומכבדת, ואינה פולשנית מדי.
  • הציעו עזרה, אל תדרשו אותה. אנשים (ומעסיקים בכלל) אוהבים לחבור אל מי שמצטייר כבעל כוחות, איתנות ויציבות. אל תפנו בבקשה שמשתמעת בה חולשה ("אני מאוד זקוק לעבודה"), אלא הציעו את ניסיונכם מתוך אמונה שהוא יסייע לחברה ("אני מאמין שאוכל לתרום מניסיוני כדי להצעיד את הארגון אל היעד הבא").

 אורית יחזקאל היא סמנכ"ל חטיבת KA (Key Account) בחברת Manpower