אומלל בעבודה (צילום: cyano66, Thinkstock)
לא רק שאנחנו מרגישים יותר אומללים בעבודה לעומת שנים קודמות – העבודה עצמה מקצרת את חיינו | צילום: cyano66, Thinkstock

המשבר הכלכלי והמיתון בארה"ב שלח רבים אל מעגל האבטלה, אבל מסתבר שדווקא אלה שנותרו במקום העבודה שלהם אחרי הקיצוצים סובלים פי כמה - והמצב רק הולך ומחמיר משנה לשנה. המגזין "טיים" פרסם לאחרונה את הסקר השנתי שנערך על ידי  Salary.com בקרב אלפיים עובדים, ובו נמצא כי לא רק שאנחנו מרגישים יותר אומללים בעבודה לעומת שנים קודמות – העבודה עצמה מקצרת את חיינו.

למה זה קורה, בעצם? על פי האתר, המשבר הכלכלי המתמשך והמיתון הקשה גרמו לכך שתלוש המשכורת הפך להיות המוטיבציה היחידה של העובדים. כ-73 אחוז מהנשאלים ענו כי כסף הוא הגורם העיקרי לכך שהם קמים מדי בוקר והולכים לעבודה – עלייה של כ-20 אחוזים מהשנה שעברה. על השאלה "כיצד היית מגדיר את עבודתך" ענו 29 אחוזים "היא משלמת את החשבונות", בעוד ש-18 אחוז ענו "זו מקפצה לעבודה טובה יותר".

אלא שהמרדף אחרי ההעלאה הוא מקסם שווא, מסתבר. במחקר שנערך ב-2010 נמצא ש"עובדים שמרוויחים היטב מרגישים סיפוק במידה זניחה יחסית לאלה שמרוויחים שכר זעום", וכי קבלת ההעלאה גורמת לקפיצה קטנה במדד האושר – אבל לא לטווח ארוך.

חוסר סיפוק הוא גורם נוסף לאומללות בעבודה ולתחושה של "אני בדרך החוצה": רק 39 אחוזים טענו שהם חשים סיפוק בעבודתם – לעומת שישים אחוזים בשנה שעברה. רק חצי מהנשאלים בסקר ענו שהם מחויבים לחלוטין למקום העבודה שלהם, ופחות משליש אמרו שאם יזכו בלוטו, יגיעו לעבודה למחרת בבוקר. לא ממש מפתיע, בהתחשב בכך שרובנו – כאמור – עובדים רק כדי לגמור את החודש.

גם החברים למשרד משפיעים על המוטיבציה והסיפוק. מחקר שנערך בקולורדו מצא שעובדים מושפעים מאוד מאווירת המרמור במקום העבודה – וכתוצאה משיחות תכופות עם עובדים נוספים שחושבים לעזוב, הם מפתחים צורך דומה בעצמם.

אוכל מול המחשב במשרד (צילום: Thinkstock)
העובדים שנשארו מאחור ונאלצו לבצע את עבודתם של המפוטרים עלו במשקל בממוצע בין 3-4 קילוגרמים | צילום: Thinkstock
עודף משקל, מחלות ומוות – בגלל העבודה

כצפוי, האומללות ההולכת וגוברת גובה מאיתנו מחיר כבד. מחקר שנערך בגרמניה מצא שהסיפוק שאנחנו חשים בעבודה משפיע ישירות על התפיסה שלנו את מצבנו הבריאותי. אבל זו לא רק תחושה סובייקטיבית: היחס שלנו לעבודה ישפיע באופן ישיר גם על גורמים אובייקטיביים, כמו מספר ימי המחלה שניקח ועל מספר הביקורים שלנו אצל הרופא.

אך האם תחושות של מרמור וייאוש במקום העבודה באמת משפיעות על מצבנו הפיזי? מסתבר שכן. מחקר שנערך באוניברסיטת רוצ'סטר בארה"ב מצא שבחברות בהן נערכו קיצוצים בכוח האדם, העובדים שנשארו מאחור ונאלצו לבצע את עבודתם של המפוטרים עלו במשקל בממוצע בין 3-4 קילוגרמים.

אבל מידת המכנסיים היא לא הדאגה היחידה שלנו. עובדים ששרדו גלי פיטורים בעבודתם מוצאים את עצמם מתמודדים לעיתים עם דרישות גבוהות יותר בשכר נמוך או לא מספק, מה שגורם לעלייה במתח. 52 אחוז מהנשאלים בסקר טוענים שהם עובדים קשה מדי – נתון מדאיג לכל הדעות.

בנוסף, ה"ניו יורק טיימס" פרסם מחקר פיני שמצא כי הסיכוי למות מהתקף לב מוכפל בקרב עובדים ששרדו גלי פיטורים וקיצוצים, ואחרי ארבע שנים באותה עבודה הסיכוי הזה גדל פי חמישה. הנתון הזה מוכיח כי פיטורים או פרישה מוקדמת הם ממש לא הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות לעובד בימינו – או אפילו להיפך. 

>> מתחת לגיל 40 וכבר עשו מיליונים: המילארדרים הצעירים בעולם

>>  כנגד כל הסיכויים: השיק את הסטארט-אפ שלו- למרות הגידול במוח