מספר ההרוגים מתאונות עבודה באתרי בניין הולך ועולה לא רק בעולם, אלא גם בישראל, וישנה אף הצעת חוק שמקודמת בנושא בכנסת. אך בניגוד לתאונות עבודה כמו נפילה מגבוה שקל להוכיח שנגרמו כתוצאה מהעבודה, במרבית הנזקים הנגרמים מסביבת עבודה, הנזקים הם סמויים מהעין. מחלות סרטן, מחלות ריאה, נזקי שמיעה ועוד הם רק חלק מהנזקים האפשריים.

לפי דוח שפורסם בחודש אפריל האחרון, מנתוני משרד הכלכלה והמוסד לביטוח לאומי עולה כי בשנת 2014 נהרגו 62 עובדים בתאונות עבודה, כאשר מחציתם היו מענף הבינוי - עובדי בניין שנפלו מגובה רב, שנפגעו מנפילה של חפץ כבד על ראשם, או מהיתקלות עם מכונה בזמן תנועה. ואולם, מנתוני המשרד ונתוני המוסד לביטוח לאומי עולה, כי תאונות העבודה הקטלניות הן טיפה בים לעומת מספר תאונות העבודה שגרמו לעובדים לנכות ולמחלות בריאותיות - כ-50 אלף עובדים נפגעו בתאונות עבודה בישראל רק בשנת 2014. עם זאת, יש לא מעט מחלות ופציעות שקשה לאבחן ולשייך באופן ישיר למקום העבודה.


מחקר שמומן על ידי המוסד לביטוח לאומי משנת 2012, מצביע על מקרים רבים של מחלות בריאותיות שמקורן בנזקי רעש, חשיפה כימית ומחלות סרטן וריאה. כך עולה כי בשנה שבה נערך המחקר בלבד 917 איש דווחו על מחלת מקצוע הנובעת כתוצאה מנזקי רעש, 32 איש דיווחו על מחלות הקשורות לחשיפה כימית, 12 איש דיווחו על מחלות ריאה ו-24 איש דיווחו כי הם סובלים ממחלת הסרטן.

למרות המספרים המטרידים, נראה כי מרבית העובדים שעבודתם פגעה בבריאותם אינם מגישים תביעות. זאת, כיוון שמדובר בעובדים שסופגים פגיעות מתמשכות, בעיקר מחלות, עקב שנים ארוכות של עבודה בתנאים קשים. חלק מהעובדים הללו אינם מגישים תביעות בגלל חשש להסתבך עם מעסיקיהם ולהפסיד את מקומות עבודתם או את הפנסיה שנצברה עבורם, חלקם אינם יודעים כיצד להגיש את התביעה וחלקם הגדול אינם מודעים לקשר בין עבודתם למחלתם.

הסיבות למחלות תעסוקתיות הן מגוונות: ראשית, חוסר מודעות לגורמי הסיכון בעבודה בקרב העובדים. שנית, אי הקפדה על קיום התקנות בנושא, בעיקר בקרב מקומות עבודה קטנים ולא מאורגנים. ובעיקר חוסר שימוש באביזרי מגן שמתאימים לרמת הסיכון של העובד. כך למשל, עובדים רבים לוקים במחלות שמיעה למרות שמעסיקיהם מציידים אותם באוזניות או באטמים, עקב חוסר התאמה של הציוד לאוזני העובד ולצרכי העבודה. דוגמא נוספת היא מסיכות מגן לפנים להגנה מפני מחלות ריאה - עובדים רבים לוקים במחלות ריאה קשות עקב העובדה שמעסיקים אינם מחליפים את המסננים המורכבים על מסיכות המגן.

סהר רותם מנהל קבוצת תעשיה ובטיחות בחברת 3M ישראל (יח``צ: יחסי ציבור 3M)
סהר רותם מנהל קבוצת תעשיה ובטיחות בחברת 3M ישראל | יח``צ: יחסי ציבור 3M
 "כדי לצמצם את הסיכונים הבריאותיים לעובדים, יש לעודד הסברה נרחבת בקרב המעסיקים והעובדים על ההשלכות של אי מיגון הולם ולהעמיק את הידע על מחלות המוגדרות 'מחלות מקצוע', המחלות השקטות שהמודעות אליהן בקרב העובדים והמעסיקים נמוכה", מסביר סהר רותם מנהל קבוצת תעשיה ובטיחות בחברת M3 ישראל.

כשמדברים על מקומות עבודה מסכנים בריאותית, נוטים לחשוב על מפעלים כימיקליים או מסגריות. אך רבים לא מודעים לכך שגם עבודה במספרה או במכון קוסמטיקה יכולים לסכן את הבריאות. למרבה הצער בישראל כמעט ואין מודעות לנושא, ולרוב לא ניתן לראות במקומות עבודה רבים התמגנות מספקת של העובדים.

אז מה הם אותם מקומות העבודה "התמימים" שמסכנים את בריאותנו ומצריכים מיגון באופן קבוע? להלן 6 דוגמאות, מעטות מתוך רבות:

מספרות ומכוני קוסמטיקה

מספרות רבות משתמשות במוצרים המכילים פורמלין בריכוזים מסוכנים לציבור. במהלך החלקת שיער למשל, חימום השיער בעזרת המגהץ הקרמי בטמפרטורה של יותר מ-200 מעלות, מעלה אדי פורמלין לאוויר. פורמלין הוכרז כחומר מסרטן האסור לשימוש על ידי משרד הבריאות וכאשר הוא נמצא בסביבה מעל סף החשיפה המותרת יש צורך במיגון נשימתי מתאים ואף הגנה לעיניים. במקרה כזה לא מספיק להשתמש בנשמיות (המסכות המוכרות לנו מחדרי ניתוח), וחשוב להשתמש במסכות עליהן ניתן להרכיב פילטרים המסננים את הגזים המתנדפים לאוויר ומונעים מהם לחדור לדרכי הנשימה. יש להדגיש שלא רק עובדי המספרות חשופים לגזים אלו, וגם הלקוחות עצמם מחויבים במסכות להגנה מיטבית.

מעבר לכך, כל עבודה הכרוכה בחומרים מסוכנים או בכימיקלים שונים, כגון צבע לשיער, ספריי לשיער, חומרי הבהרה שנעשה בהם שימוש רב במכוני קוסמטיקה, כל אלו גורמים לפיזור של אדי חומרים כימיים באוויר ומסכנים את העובדים במקום.

מסכת בטיחות (יח``צ: יחסי ציבור 3M)
חשוב להשתמש במסכות להגנה מיטבית | יח``צ: יחסי ציבור 3M

נגריות ומסגריות

כל בעל מקצוע העוסק בשיוף חומרים חייב להשתמש בנשמיות. לדוגמא, כאשר נגר עובד עם עץ, מתנדפים לאוויר בזמן השיוף חלקיקי עץ ואבק העלולים להיכנס לדרכי הנשימה ולהתיישב בתוכם. שימוש בנשמית חד פעמית תגן על דרכי הנשימה ותמנע כניסה של חלקיקים לתוכם.

תעשיות הרכב

עבודות במוסכי הרכב פולטות אף הן חלקיקי אבק לאוויר כמו גם חלקיקי צבע וגזים אורגניים. עובדים כאלו מחויבים להשתמש במסכת פנים בעלת מסננים מתאימים לסינון גזים וחלקיקים.

תעשיית המזון

תהליך ייצור המזון כרוך בשימוש בגזים ואבקות הפולטות חלקיקים לאוויר כמו אבקת סויה ואף קמח העלולים להיכנס לדרכי הנשימה. כל שימוש בחומרים מעין אלו מחייב מיגון בדמות מסכות חצי פנים הכוללות פילטרים.

 ענף החקלאות

בזמן ריסוס חומרים כימיים יש צורך להשתמש במסכות עם פילטרים המסננות את החומרים הכימיים.

צביעה בבית

גם פעילויות פשוטות כמו צביעה בבית מסכנות את הנשימה שלנו. כאשר אדי הצבע מתנדפים לאוויר במהלך הצביעה, הם מכילים גזים שונים שנכנסים לדרכי הנשימה. גם כאן לא מספיקה נשמית ונדרש שימוש במסכה עם פילטרים המסננים את האוויר. השימוש במסכה אינו מיועד לצבעים מקצועיים בלבד והשימוש בה רצוי גם בקרב מי שצובע את הבית שלו באופן עצמאי.

חשוב לציין  שבשוק קיימים אמצעי מיגון פשוטים, זולים ואף נוחים ששימוש עקבי ויומיומי בהם חיוני למניעת מחלות שפוגעות בדרכי הנשימה. האחריות הראשונית מוטלת עלינו להתמגנות איכותית וטובה.

סייעה בהכנת הכתבה ענת חטואל, מנהלת תחום מיגון אישי, חברת 3M ישראל