"שמעון? הוא לא מוכשר יותר מהאחרים. הוא פשוט משחק אותה עם ההנהלה", אלה המילים שאני שומעת פעמים רבות, בווריאציה זו או אחרת, כשאני שואלת עובדים מה לדעתם אִפשר את התקדמותו המרשימה של חברם לעבודה.

ומי לא מכיר את השמעון הזה, שסלל לעצמו את דרכו במעלה הארגון בזריזות ובצעדי-ענק, וכלל לא בזכות מקצועיות יוצאת דופן? בכל ארגון יש לפחות אחד כזה, שמתהלך מסופק וגאה בהישגיו, אך איש לא חושב שיש לו כישורים טובים יותר מאשר לאחרים, ניסיון עשיר יותר, או מחוּננות בתחומו.

עוד בלימודים וקריירה:

משופשף פוליטית, מוכשר בחנופה

אז מה זה אומר? מיהו אותו עובד ש"משחק אותה עם ההנהלה", וכך מטפס לפסגת הארגון? מדובר באדם משופשף פוליטית, שבזכות תכונה זו משיג את מטרותיו בארגון.

הוא יכול להיות, למשל, אדם כריזמטי ובעל כושר שכנוע מעולה – מה שעוזר לו במיוחד בתהליכי קבלת החלטות או במקרי עימות. הוא מזהה את מערך הכוחות בארגון, יודע מי הם האנשים והגורמים המשפיעים והחזקים בארגון, ורותם אותם לטובת האינטרסים שלו. הוא מסוגל לגרום לאחרים לציית לו (גם כשאינם כפופים שלו). הוא מומחה ביצירת קבוצת אנשים לטובת האינטרסים שלו ובזכות כוח ה"קואליציה" שיצר משיג את מטרותיו. יכולה להיות לו גם יכולת לנהל משא-ומתן ולהטות את הכף לעבר תועלותיו, ולבסוף – הוא יכול להיות "מוכשר בחנופה".

"מוכשר בחנופה" – יודע להתחנף במידה, לא בצורה שקופה, מגוחכת או מביכה, והחשוב מכל: באופן שמשתלם לו בסופו של דבר.

לקנא בו או להעריך אותו?

אם אתם עוצרים רגע כדי לחשוב על לקקן כזה מהעבודה שלכם, מה אתם מרגישים כלפיו? כועסים? מפרגנים? ואיך יתכן שאתם כועסים, בעוד חברכם לעבודה דווקא מפרגן לו ומנסה לחקות אותו? ובכן, אינכם היחידים שמתחבטים בסוגיה - יש שני סוגים של תגובות לתופעה:

מצד אחד, יש כאלו שלא אוהבים את הסידור הזה, של עובד שמצליח כי הוא "משחק אותה עם ההנהלה". שבזים לדרך שבה אותו חנפן מקדם את עצמו בארגון ועוקף אותם בסיבוב. הכעס מופנה גם כלפי הארגון, על כך שהוא מקדם אחרים שאינם יותר טובים מהם מבחינה מקצועית.

מצד שני, יש עובדים שמקבלים את המצב ואף מסתדרים אתו מצוין. הם חשים הערכה כלפי אותו עובד שהצליח, ואף לומדים ממנו איך כדאי להתנהל, כדי ליישם זאת על עצמם ולהתקדם.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Wavebreak Media LTD, Thinkstock)
אויש אתה כזה מצחיק ושנון, ואין לזה שום קשר לעובדה שאתה הבוס | אילוסטרציה: Wavebreak Media LTD, Thinkstock

עובדים פרואקטיביים מתמודדים היטב עם פוליטיקה ארגונית

במחקר שנערך בתחום הפסיכולוגיה הארגונית והתעשייתית באוניברסיטת אקרון באוהיו, מצאו הבחנה מעניינת בנושא: מסתבר שאלה שחווים תחושות שליליות בסביבה ארגונית רוויית-פוליטיקה, הם עובדים פחות יוזמים באופיים, פחות נוטים לחפש הזדמנויות ולנצל אותן לטובתם, ופחות פועלים בעבודה בדרך של "הקדם תרופה למכה". במילים אחרות, הם לא פרו-אקטיביים.

המחקר מצא כי העובדים הללו ממש סובלים בעבודה. הפוליטיקה סביבם גורמת להם להרגיש מתח וחרדה, להיות פחות שבעי רצון מעבודתם, ולהרגיש פחות מחויבות כלפי הארגון. במקרים רבים היא גם פוגעת בביצועיהם המקצועיים.

לעומתם, ישנם הטיפוסים הפרו-אקטיביים, שדווקא מסתדרים לגמרי עם העובדה שסביבת העבודה שלהם רוויית פוליטיקה. הם לא רק מסתדרים עם הרעיון, אלא שהוא אף גורם להם להיות יעילים יותר בעבודתם, ולהגיע להישגים מרשימים. ככל הנראה הם מבינים את מפת הכוחות בארגון, ויודעים איך לנהל את עצמם ביעילות בתוכה, בהתאם לחוקי המשחק.

החנפנות משתלמת

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
רגע לפני שמחליטים אם לשנוא או לחבב את החנפנים שעובדים אתנו, כדאי לפחות לבסס זאת על ידע מן השטח - מחקרים מוכיחים כי עובדים הנמנעים מהבעת דעה שלילית על מנהלם, המחמיאים לו ואף מסייעים לו אישית, הם בעלי סיכוי גבוה יותר להתקדם בארגון ולטפס עד למועצת מנהלי החברה.

יתרה מזו, מסתבר שכושר החנופה הזה לא רק עוזר לעובד לקדם את עצמו בארגון, כי אם גם מגן עליו מפני מצוקות פסיכולוגיות. נמצא, למשל, שכאשר עובדים שהם "פוליטיקאים משופשפים" כאלה משתמשים בכושר החנופה שלהם, הם חווים פחות מתיחות, תשישות ודיכאון בעבודה לעומת חבריהם שאינם משופשפים פוליטית, וכן נופלים פחות למצבים של קורבנוּת בעבודה (כמצב של התעללות מצד קולגות או אף חרם).

אז מה עושים? חפשו את ה"שמעון" שבכם

מסתבר שכל אחד יכול לקדם את עצמו פוליטית בארגון, בטכניקה שמתאימה לאישיותו. בהתאם לכך, תוכלו למצוא את עצמכם מקדמים עצמכם באחת מהטכניקות הבאות, בהתאם לאופייכם:

1. יש לכם יחסי אנוש טובים? שמרו על קשריכם עם בעלי ההשפעה והסמכות, ותמכו ככל האפשר בממונים. אל תראו זאת כ"ליקוק". ראו זאת כתזכורת לומר למנהל: אני איתך, יש לנו אינטרס משותף, וזו עוד סיבה להעריך אותי. החמיאו לו במילים לעתים (לא בהתרפסות), והימנעו מלקחת חלק במצבים שבהם אחרים מלכלכים עליו או מתנגדים לו, לעולם אינכם יודעים לאן "רכילות משרדית" עלולה להתגלגל.

 2. אתם מוחצנים באופייכם? מתגו את עצמכם, יחצנו את ניסיונכם ואת הצלחותיכם באוזני אחרים, ועשו זאת בחוכמה, בלי להשוויץ. זכרו, רוב האנשים אינם קוראי מחשבות. 

3. אתם סקרנים ובהתפתחות מתמדת? אל תפסיקו ללמוד ולהתמחות בתחומי-הידע הנחוצים להצלחה בתפקיד (ודאגו שהאחרים ידעו על התקדמותכם המקצועית). כך תהפכו את עצמכם לנחוצים עד כדי כך שאי אפשר יהיה להסתדר בלעדיכם. 

4. אתם אנשים מצפוניים ונאמנים? היו מודל לחיקוי, ועשו מעבר למה שמצופה מכם. בכך תפגינו מוטיבציה ונאמנות. הגיעו בזמן (או מוקדם יותר), הישארו מעט מאוחר יותר (אך לא בהגזמה), וצרו לעצמכם מוניטין של עובדים משקיעים – אך לא כאלה שלא מסוגלים לבצע את עבודתם בזמן הנתון. היו כמה שיותר יעילים – גלו מה המנהל רוצה וצריך, וספקו לו זאת. 

5. אתם פחות חזקים ביחסים? גייסו לטובתכם אדם בעל יכולת השפעה בארגון, כך שתמיכתו בכם "תפצה" על הקושי שלכם בשימוש בטכניקות השונות. נסו אף לגייס לעזרתכם חונך, מנטור בארגון – אדם בעל ניסיון, שמכיר את המפה הפוליטית הארגונית, ושיכול ללמד אתכם את הדרכים להתנהל בה בחוכמה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה וניהול. מאמריה מיועדים להעשרה ואינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי. yaelmehoudar@gmail.com

  >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>