אבי גוטמן (צילום: גיל משעל)
צילום: גיל משעל

אבי גוטמן בן 31 ממושב בית נחמיה מגדל שיער כבר מספר שנים, אך הוא לא תיאר לעצמו שתספורתו הארוכה תהווה מכשול עבורו לכאורה כאשר ינסה להתקבל לעבודה.

גוטמן, השואף לעבוד כדייל קרקע, הגיע השבוע ליום מיונים ומבחנים של חברת התעופה "אל-על". הוא עבר שלושה שלבים, סיים את מבחני הפסיכוטכני ונראה היה שעוד רגע עומד להתחיל במשרה המיוחלת. אך בסופו של יום ארוך הוא גילה כי שיערו הארוך עומד בדרכו להתקבל לעבודה.

"עברתי את כל השלבים", טוען גוטמן בשיחה עם mako, "הגענו 25 אנשים בבוקר ונותרנו בסוף היום פחות מעשרה אנשים. הכול היה טוב - יצאתי בתחושה טובה וידעתי שאני עומד להתקבל לתפקיד שאני רוצה זמן רב. עברתי את כל השלבים, את כל המיונים ואז שיחררו אותנו. כבר הייתי ליד דלת הכניסה אבל אז אחד המנהלים שליוו אותנו לאורך כל היום אמר לי: 'אתה יודע שאתה צריך להוריד את השיער אם תתקבל'". כשאבי שאל מה הכוונה, הוא נענה כי יהיה עליו גזור את כל שיערו ולהישאר עם "תספורת קצוצה, כמו של גבר".

"ענו לי כאילו זה הדבר הכי טריוויאלי בעולם" הוא אומר, ומציין כי עוד טרם הגיע ליום המיונים הוא התקשר אל מחלקת משאבי אנוש בחברה על מנת לוודא שהעובדה כי הוא בעל שיער ארוך אינה מהווה בעיה בקבלה לתפקיד ורק אחרי שנענה כי אין בעיה- כל עוד השיער אסוף ומסודר, הוא בחר להגיע ליום המיון.

אם התפקיד כל כך חשוב לך, חשבת אולי להסתפר?
"התחלתי לגדל שיער לפני כשלוש שנים. זה לא היה תהליך קל, אבל הגעתי לשלב שבו השיער ארוך ואני אוהב את איך שהוא נראה. ברמה העקרונית – זה נראה לי אבסורד, זה נראה לי לא  לגיטימי. זה כמו שיבואו ויגידו לי אתה צריך לרדת במשקל או שאני צריך ניתוח אף. לחברה קשה לקבל גברים עם שיער ארוך. אם ילדים קטנים שואלים בפני את ההורים שלהם אם אני בן או בת, אני יכול לחיות עם זה, ואם בעולם הדייטינג אני נחשב להרבה פחות אטרקטיבי - אני מקבל את זה. אבל קרה לי משהו שאני פשוט לא יכול לעבור עליו לסדר היום"

גוטמן מדגיש כי ברשימת הקריטריונים לתפקיד לא צוין שאסור להיות עם שיער ארוך. "את תהליך המיון עברתי עם הרבה בנות בעלות שיער ארוך כמו שלי ואף יותר, והתפקיד אליו התמודדנו הוא אותו התפקיד. הגעתי עם שיער אסוף ומהודק במראה מסודר וייצוגי. איך זה שיש לי שיער ארוך מונע ממני לבצע את אותו התפקיד כמו כל הבנות האלה?. האם מישהו היה מעז לדרוש מבחורה להוריד את השיער שלה כחלק מדרישות עבודה? מרוב תסכול ועלבון פשוט יצאתי מהמקום כמה שיותר מהר לפני שהתחלתי לבכות. אני לא מבין מדוע אני שונה"

לאחר שעזב את יום המיונים, פנה אבי באופן טלפוני לחברה על מנת לברר את הנושא ולהבין מדוע נאמר לו שעליו להסתפר לאחר שבבירור מקדים הבין כי אין בעיה עם שיערו הארוך. לטענתו, הנציגה אמרה לו שלא התקבל כי לא עבר את שלב הדינמיקה הקבוצתית וסירבה להתייחס לנושא השיער. "אף אחד לא מוכן לדבר איתי ולהסביר לי מהי מדיניות החברה".

בהמשך לשיחה אבי אף פנה במייל וביקש להבין מהי מדיניות החברה הרשמית של אל-על בנוגע לאורך השיער של גברים העובדים בחברה, וטרם נענה.

מחברת אל-על נמסר בתגובה כי "הסיבה שהמועמד לא התקבל לעבוד באל על אינה קשורה לאורך שיערו. אנו מזימנים את המועמד להיפגש עמנו ולקבל הסבר מפורט בנושא".