לרוב המועמדים לעבודה הזמנה ל"מרכז הערכה" היא לא הבשורה הכי נעימה שאפשר לקבל. מבחני מיון משמעותם יום שלם של השקעה אינטנסיבית בתהליך שכולל אינטראקציה עם מועמדים שונים, משחקי מצב, סימולציות, ציורי עצים, מבחני אישיות ועוד. זהו יום מייגע שאיש לא מבטיח שייגמר בקבלת עבודה חדשה, וגם אם כן – בדרך כלל לתנאים ולשכר מתוודעים רק בסופו, וגם כאן אין הבטחות שאלה יהיו כלבבו של המועמד הנבחר.

עוד בלימודים וקריירה:

ברור שקל הרבה יותר לנסות להרשים מראיין אחד או שניים בפגישה שקטה, מאשר לבלוט כמוצלח במיוחד בין שלל מועמדים אחרים שמקבלים על עצמם את התפקיד הבעייתי של שותפים-יריבים בזמן המיונים. אולם עד כמה שהמחאה מובנת, ארגונים רבים מאמינים שזו שיטה שעובדת, ולפיכך, לתפקידים רבים וטובים בשוק אפשר להתקבל רק על ידי צליחת מרכז הערכה, וחבל להחמיצם.

לפני הכול: היפרדו מהשליליות והביטו קדימה

"למה אני צריכה להיאבק כשאר המתמודדים ולהוכיח שאני המנהיגה הכי חזקה? מה זה אומר על היכולות המקצועיות שלי?" (ד', מועמדת לתפקיד בבנק).

רוב הסיכויים שלא תצלחו יום מיונים אם תגיעו בגישה שלילית וממורמרת, בדיוק כפי שלא תצלחו ראיון עבודה כשמצב רוחכם כזה. לכן, אם החלטתם ללכת על זה, כדאי לשנס מותניים, להתכונן למרכז הערכה כמו שצריך ולהיפטר מכל שמץ של ציניות או מירמור. נסו להסתכל על כך כהזדמנות לחוות ולהתנסות, להכיר פרצופים חדשים, וללמוד על עצמכם מתוך המשוב שתקבלו מהסביבה שצופה בכם.

אם במקרה נכשלתם בעבר במרכז הערכה או חוויתם חוויה לא נעימה במבחני מיון, סביר להניח שיהיה לכם קשה לגייס את הרגשות החיוביים הללו, אך נסו להביט קדימה. זוהי רק תחנה בדרך למטרה נחשקת שהצבתם לעצמכם, ממש כמו המבחנים שנבחנתם בהם בעת לימודיכם (ויתכן כי נכשלתם בהם ועברתם אותם שוב), או כמו טסט שנדרשתם להיבחן בו שוב לפני שקיבלתם רישיון נהיגה. ודאי למדתם קשה למבחנים שלכם, והתרגשתם רבות לפני הטסט שלכם – אך ברגע שעברתם אותם, יכולתם להסתכל קדימה ולהפסיק לחשוב על מה שהיה.

שירות לקוחות (צילום: אימג'בנק / Gettyimages)
ייתכן ותיבחנו כיצד אתם נותנים שירות | צילום: אימג'בנק / Gettyimages

כל תפקיד והתכונות הרצויות לו

מבחני המיון מותאמים לתפקידים המיועדים שלשמם הוקמו. את התהליך עורכים ספקי שירותי האבחון בהתאם לדרישות הלקוח (המגייס) והמשרה שאליה מגייסים. אלה בוחנים לעומק את מאפייני התפקיד ודרישותיו, עומדים על התכונות הנדרשות למי שמבצע תפקיד כזה בהצלחה, ובהתאם לכך בוחרים את המבחנים מתוך מגוון כלי המיון הקיימים.

כך למשל, אם פניכם מועדות לתפקיד במרכז שירות לקוחות, יש להניח שבמהלך מרכז ההערכה ייבחנו יכולותיכם בהתמודדות עם סוגים שונים של לקוחות ומצבים המאפיינים מתן שירות; אם פניכם מועדות לתפקיד ניהולי, ככל הנראה ייבחנו כישורי הניהול והמנהיגות שלכם במגוון תרחישים המדמים יחסים עם צוות עובדים, ותצטרכו להפגין כריזמטיות, יכולת הנעה, יצירת עוררות וקשב בקרב הסובבים אתכם, הובלת הקבוצה, ביטחון, כושר שכנוע ועוד; אם פניכם מועדות לתפקיד טכני, סביר להניח שיבדקו את כישרונכם בפתרון בעיות טכניות הרלוונטיות לאותו תפקיד, יצירתיות, זריזות מחשבה, ויכולת להביע בקול מהלך מחשבה יעיל וממוקד; ואם התפקיד שאליו אתם מיועדים הוא תפקיד של יועץ, יתכן שינסו דווקא לאתר בסגנון התקשורת שלכם עם הקבוצה תכונות כמו אמפתיה, קשב לזולת וסיוע לאחרים.

יתרה מזו, יתכן מצב שבו מועמדים אחרים במרכז ההערכה שלכם המתמודדים על משרות שונות משלכם, בעת ובעונה אחת, ולפיכך נבחנים על תכונות אחרות הדרושות להצלחה במשרה המיועדת שלהם.

מה זה אומר? זה אומר שעליכם להתאים את התכונות שאתם בוחרים להבליט במהלך היום הזה לתפקיד שאליו אתם מיועדים. כמובן, אל תשתתקו אם אתם מתמודדים על תפקיד טכני, שכן אז הבוחנים יחשבו שאתם אדישים או ביישנים, אך יחד עם זאת אין בהכרח צורך להשקיע מאמצים מרובים בהפגנת בולטות בשטח וכריזמה.

במשימות הקבוצתיות: להקפיד על תקשורת

בין אם אתם מתמודדים לתפקיד ניהולי, טכנולוגי שיווקי או כל תפקיד אחר, בדינאמיקה הקבוצתית ישפטו אתכם על סמך האופן שבו אתם מתקשרים עם הסובבים אתכם במשימות הקבוצתיות. דרך סגנון התקשורת שלנו, אפשר להסיק רבות על האופי שלנו ועל האופן שבו אנו מתנהלים בתוך צוות. ואכן, כשהקבוצה תקבל משימה קבוצתית, יבחנו איך אתם מתפקדים בתוך הקבוצה כדי להשליך מכך על המקום שתתפסו בתוך צוות עובדים אמיתי או מעליו.  

מה זה אומר? זה אומר שעליכם לדאוג בראש ובראשונה לתקשר היטב עם הסובבים אתכם. לדעת להשמיע את קולכם, אך לא פחות חשוב – להקשיב היטב להוראות המנחים ולניואנסים של כל משימה, וכמובן להקשיב לאחרים במהלך התרגיל. כדאי גם לשמור על קשר עין עם שאר המועמדים, לתקשר עם רבים מהם (במקום להתביית על אחד או שניים שאתם חשים כימיה עמם), ולהימנע מקונפליקטים. 

בעיה: אתם מקשיבים לאחרים מצוין, אבל חשים שאין לכם מה להגיד בעצמכם? אל תילחצו. הקשיבו לדברי אדם אחר, והשתמשו בהם. למשל, אמרו: "אני מסכים עם יוסי בעניין הזה...", ואז חזרו על דברי יוסי במילים שלכם, או הוסיפו מסרים משלכם לרעיון המקורי של יוסי. 

משימת יחיד לדוגמה: "משימת האינבוקס"

במשימת האינבוקס המיועדת לבחון יחידים - תקבלו לתיבת דואר דמיונית מיילים עם שלל משימות, ותתבקשו לתעדף אותן לפי סדר חשיבותן. במקרה אחר, תתבקשו להיחשף לחומר חדש שיישלח אליכם לאותה "תיבת מייל", ללמוד אותו בזמן מוגבל ולהציגו לקבוצה.

מבחן (צילום: Thinkstock)
מומלץ לחקור על החברה והתפקיד אליו אתם מתמיינים | צילום: Thinkstock

מה עושים? משימות אלה עשויות להלחיץ אתכם, אך השתדלו להישאר ממוקדים ומרוכזים ככל האפשר. במשימת התעדוף תצטרכו להפעיל את שיקול דעתכם באשר לרמת דחיפותו של כל דבר ועניין, אך גם אם אינכם בטוחים במאה אחוז שאתם צודקים בהכרעתכם – אל תחששו. הדבר החשוב יותר שנבדק כאן הוא יכולתכם לספק הסבר הגיוני ומשכנע לבחירותיכם, לכן, כל עוד תנמקו כהלכה, היא תיחשב לנכונה.

למשימת האינבוקס השנייה – למידת חומר חדש  והצגתו – תוכלו להתכונן על ידי כך שתלמדו מעט על החברה המגייסת אתכם. למדו על מוצריה ושירותיה, הפרויקטים ושיתופי הפעולה שלה, ותגדילו את הסיכויים שהחומר שתיתקלו בו יהיה מוכר לכם, לפחות בחלקו.

אם אתם ממש משקיענים וחשוב לכם להתקבל – תוכלו גם להתאמן בקריאה זריזה של חומר חדש וסיכומו בקצרה וביעילות. מלבד זאת, כדי לצלוח את המשימה תצטרכו להיות בעיקר זריזים ומרוכזים. אם אתם אכן נבחנים בה, סביר להניח שאתם מיועדים לתפקיד שמצריך מכם עמידה מקצועית מול קהל (ואם הגעתם עד הלום – יש לשער שהתנסיתם בכך בעבר). כהכנה, נסו לברר דרך אנשים שצפו בכם בעבר מהן נקודות החוזק שלכם כמציגי רעיון, והיכן כדאי לכם להשתפר. אם לא התנסיתם בכך, לא יזיק לעשות סימולציה כזאת מול מכר או מראה.

שימו לב! יתכן שתידרשו להציג את החומר שנשלח לכם באמצעות מצגת. אם אינכם שולטים בעניין מבחינה טכנית, זה הזמן להתאמן, ורצוי לקרוא גם על הדרך הנכונה להציג רעיון באמצעות מצגת (למשל – לא על ידי העתקת כל החומר במלואו לתוכה).

היזהרו! ודאו כמה זמן ניתן לכם לביצוע המשימה, הצטיידו בשעון, והקפידו על דיוק. זוהי אחת המכשלות הנפוצות בתרגיל זה, ואין דבר מתסכל ממשימה שבה אתם מתבקשים לעצור באמצע.

משחקי תפקידים

במרכזי הערכה נהוג גם לערוך משחקי תפקידים (סימולציות), שבהם תתבקשו לשחק את התפקיד שאליו אתם מיועדים, במסגרת תרחיש המייצג את תחום העיסוק הרלוונטי. גם משימה זו נתפסת בעיני רבים כמלחיצה למדי.

גבר מסתכל במראה (צילום: Shutterstock)
התאמנו לקראת המבחן מול המראה | צילום: Shutterstock

מה עושים? כדי להצליח גם במשימה זו, יועיל לכם לעשות שיעורי בית וללמוד על החברה המגייסת ועל התפקיד המיועד. נסו להבין מראש – מה מאפיין את תרבותה הארגונית? איך נהוג לדבר בה עם לקוחות? ועל מה הארגון שם דגש בתקשורת שלו עם לקוחותיו?

בנוסף לזה, כדאי ללמוד מה התפקיד הספציפי מצריך מכם, ולהפגין זאת בתרחיש שתשחקו. את התכונות הרצויות שכדאי להבליט אפשר ללמוד בקלות רבה מתוך הגדרת התפקיד כפי שהיא מופיעה במודעת הדרושים שאליה הגבתם מלכתחילה. כך, כשתציירו לעצמכם את הדרך הרצויה להשיב ללקוח, לפי מה שלמדתם על החברה והתפקיד, תוכלו להתכונן "על רטוב" ולהציג מול מכר או מראה.

רעיון: אם אתם מתמודדים לתפקיד של אנשי שירות, שיווק או מכירות, או כל תפקיד שזמין לכם

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה

כלקוחות פוטנציאליים של החברה, מומלץ להתכונן על ידי משחק תפקידים סמוי. כלומר, התקשרו או גשו פיזית לחברה, כשבפיכם בקשה או בעיה, ונסו ללמוד איך להתנהל מתוך הדרך שבה האדם שמולכם מטפל בענייניכם.

ומה תמיד כדאי?

  • הגיעו ערניים, רעננים, רגועים, מרוכזים, שבעים וחיוביים.

  • השמיעו קול אך הקשיבו לאחרים. התאמנו על שפת גוף שמביעה הקשבה.

  • למדו את החברה והתפקיד מראש, והתכוננו עם רשימת תכונות, מיומנויות וכישורים שלכם שמתאימה ספציפית לחברה ולתפקיד. כדאי לבטא אותם בהתנהגותכם במשך יום זה.

  • היו מי שאתם, אך לא סתם, אלא מי שאתם הטוב ביותר, והמתאים ביותר לתפקיד.

  • הביעו עניין, סקרנות והתלהבות מהמתרחש, אך לא בהגזמה ובאופן שנראה משוחק מדי.

  • הביעו יחס של כבוד לבוחנים וקבלת סמכותם. בכך תפגינו יכולת טובה להיות מנוהלים בארגון הייעודי.

 יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה וניהול. מאמריה מיועדים להעשרה ואינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי. לפניות צרו קשר עם יעל מהודר בפייסבוק.

 >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>