"באחרונה שמעתי תיאור לא פשוט של אירוע בו השתתפה מנכ"לית בחברת הייטק", מספרת מלי אלקובי, מומחית ויועצת לארגונים בנושא חוויית עובד בעידן החדש, "היא לא צעירה, אותה מנכ"לית, אבל גם לא ממש מבוגרת, כזו שיכולה להתחבר די בקלות לעובדיה. מכיוון שכבר העבירה עשרות מצגות בעבר לא היתה מודאגת גם מזו. היא דיברה על היעדים העסקיים החדשים של החברה ועל האתגרים מול המתחרים, סיפרה על שוק חדש ומלהיב שהחברה נכנסת אליו, ואמרה בשקיפות רבה שכולם צריכים להירתם לשנה מעניינת אך גם מאתגרת מאוד.

תגובת הקהל היתה שקט בלתי־נסבל. שום צחקוק, שום תגובה, שום שאלה. הרבה פרצופים אדישים, מנותקים ועסוקים בעיקר בנייד שלהם. לדברי אותה מנכ"לית, התגובה האדישה הזכירה לה את התגובה המפתיעה של ילדיה ששמעו מבעלה וממנה על טיול ארוך המתוכנן לכולם בארה"ב. גם שם לא נרשמה התלהבות אמיתית".

המנכ"לית, אומרת אלקובי, הבינה את המסר, הודתה לעובדים על המאמץ וההשקעה, וירדה מהבמה בתחושה קשה של פספוס וחוסר הבנה. מיד אחריה עלה מנהל פיתוח עסקי — כוכב עולה שמנהל משאבי אנוש גייס לחברה במאמץ רב. הוא עלה לבמה בג'ינס וחולצה לא מכופתרת אבל מעוצבת, ופתח את המצגת שלו בשאלה. הקהל התעורר לחיים וענה בהתלהבות על האתגר, הוא המשיך עם סרטון מצחיק וסיפר סיפור קצר שהעביר שני מסרים עיקריים. הראשון הוא שהארגון זקוק לעובדים שלו כדי להיות יצירתי וחדשני. השני היה: לכל אחד מהעובדים יש הזדמנות לגדול ולהתפתח יחד עם הארגון. הוא ירד מהבמה אחרי 7 דקות, הקהל מחא לו כפיים בהתלהבות. המנכ"לית הבינה שמשהו קרה פה. חלק נכבד מהעובדים שלה הם בני דור ה–Z, ילידי 1995 ומעלה — והיא לא יודעת איך לדבר איתם.

"היכולת של מנהיגים ומנהלים לדבר בפני כל העובדים בכנסי חברה או לפני החגים היא הזדמנות מדהימה להעלאת תחושת המחוברות, יצירת השראה והעלאת המוטיבציה בקרב העובדים", אומרת אלקובי. "עם זאת, רבים מהמנהלים והמנהלות הבכירים לא מבינים עד כמה פערי הדורות יכולים להוות מכשול להזדמנות כזאת. לא רק שהמפגש יכול להיכשל, הוא עוד עלול ואף להפוך לאירוע מזיק, שגורם לעובדים צעירים לאבד אמון בארגון ולהרגיש חווית ניתוק וחוסר שייכות. בני דור ה–Z , שנכנסים בקצב מהיר לשוק העבודה בישראל, מחזיקים בתפישה שונה מאוד באשר לתקשורת, דיאלוג והעברת מסרים, אפילו ביחס לבני דור ה–Y. מדובר בנושא שיש להיות מודעים אליו".

עידן חדש של השפעה ויצירתיות

באחרונה החלה אלקובי, יחד עם נועה הילזנרט, מרצה ומומחית לדור הצעיר, לפעול בשיתוף עם קהילת טאלנטים צעירים השייכים לדור ה–Z, המבקשים להשפיע על שוק העבודה. הקהילה נמצאת במרחבי פעולה מגוונים כגון שרונה האב — מרכז ליזמים צעירים בתל אביב — ובקבוצות שונות ברחבי הרשת החברתית. בין היתר הובילה אלקובי עם קבוצה מבין אותם צעירים את ההאקאתון ההפוך הראשון בישראל בתחום חוויית עובד, שבו העובדים הצעירים הם השופטים והמנטורים ואילו המשתתפים בו הם העובדים המנוסים והבכירים.

הילזנרט, השייכת בעצמה לדור ה–Z, מלווה בני נוער עסקים ויזמים צעירים. היא הקימה את מיזם קונטקט המחבר בין בני נוער ממגזרים שונים, ומוציאה בקרוב את ספר הביכורים שלה "השיעורים שלא תלמדו בבית הספר". יחד החלו השתיים לכתוב את המדריך הראשון לארגונים בישראל לעבודה עם דור ה–Z, המבוסס על שלל מחקרים, כמו גם ההתנסות בשטח. אחד הנושאים הבולטים עליו הן כותבות הוא כמובן התקשורת.

"מסקר משותף שערכו חברות הייעוץ והמחקר Randstad ו–Future Workplace, המתמחות במשאבי אנוש, עולה כי דור Z מגדיר עידן חדש של השפעה, תקשורת ויצירתיות" אומרת אלקובי אלקובי. "הם מתקשרים בקצב מהיר, משתמשים בשפה חדשה דרך סטיקרים וגיפים — תמונות הומוריסטיות עם טקסט, ותופשים את היכולת לתקשר כמיומנות החשובה ביותר של מנהיג. מאותו סקר עולה כי 51% מבני דור ה–Z טענו שמנהיג שמקשיב לערכים ולדעות שלהם מאפשר להם לעשות את העבודה שלהם באופן הטוב ביותר. במקביל הם מצפים מהמנכ"לים להיות רוקסטאר. הם רוצים להעריץ את מי שמנהיג אותם, לשאת אליו עיניים כשהוא על הבמה. הדרך להגיע אליהם היא כאמור, דרך מיומנויות הדיבור. מי שאין לו כאלה, או לא ישקיע בפיתוחן, יאבד את הדרך הבסיסית לתקשר עם עובדיו".

מכורים לנייד וכמהים מאוד לתקשורת

כדי להגיע לשיחה מוצלחת עם בני דור ה–Z יש להשקיע בכל שלב, החל מההכנה, דרך עצות עשה ועד מה שלא כדאי לעשות לעולם. "מדובר בעבודה לא קלה לעתים, הדורשת היכרות עם העובדים, מחשבה יצירתית ובעיקר הכנה" אומרת אלקובי "אבל המאמץ ישתלם".

כחלק מההכנה ממליצות יעקובי והילזנרט על שלושה טיפים שיכולים להקל על המנהלים המתמודדים עם עובדים בני דור ה–Z. העצה הראשונה היא שעדיף לדבר עמם פנים מול פנים. למרות שהם נולדו וגדלו בתקופה הדיגיטלית, 53% מבני דור ה–Z מעדיפים תקשורת פנים אל פנים על פני שיטות דיגיטליות ושיחות וידיאו.

העצה השנייה היא להתייעץ עם קבוצת עובדים צעירים מהארגון. תשתף אותם במסרים שרצית להעביר תשאל את דעתם, מה מעניין אותם לשמוע ואיך לדעתם כדאי להעביר את המסרים.

העצה השלישית היא יצירת דיאלוג אינטראקטיבי. על המנהל לזכור כי העובדים מאמינים בדיאלוג ולכן חשוב לקדם דו שיח בכל עת ולהבין ששקט מצד העובדים לא תמיד מציין הסכמה. אפשרות אחת היא לשלוח לכל העובדים שאלה אחת לפני ההתכנסות, כמו מה הכי יעניין אתכם לשמוע בכנס, ולהתייחס לשאלות המעניינות.

במפגש עצמו מציעות השתיים, בין השאר, לקצר את ההרצאה, להכניס הומור וסרטונים מעניינים. להסביר מה הערך המוסף שמעניקה החברה ולדבר בשקיפות ובכנות.

"הדור שלי נולד לעולם שבו הכל נגיש ומיידי", מסכמת הילזנרט. "קל לנו לברוח לנייד ותמיד נמצא שם התראות או סרטונים שיעסיקו אותנו. אנחנו מכורים לניידים, מכורים לריגוש המיידי הזה אבל כמהים מאוד לתקשורת אמיתית של פנים מול פנים. לכן מי שיצליח לתפוס אותנו למרות הפלאפונים, מי שיצליח לתת לנו השראה אמיתית ולגרום לנו להתנתק לגמרי מהמסך ולהיות אליו בקשב מלא, יזכה להערכה רבה מאיתנו".

 כתבה זו פורסמה במקור ב-TheMarker

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך: