משבר הקורונה פגע קשות בשוק העבודה, כמות המובטלים והעובדים שהוצאו לחל"ת רק עולה מיום ליום. לצד זאת, מאז תחילת המשבר, הנתונים מצביעים על כך שמעבר לנתוני התחלואה, הקורונה פוגעת בעיקר בנשים - הנשים העובדות שניזוקו מההשלכות הכלכליות של המגיפה, הרבה יותר מאשר הגברים. על פי נתוני שירות התעסוקה 535 אלף נשים איבדו את עבודתן, לעומת 419 אלף גברים - פער של 116 אלף, נשים מהוות כ–56% מכלל המפוטרים ואילו גברים 44%.

עוד עולה כי אחרי הסגר השני חלה עלייה בכמות הנשים המובטלות. 66% מהמובטלים בגל זה היו נשים, מדובר ב־107 אלף נשים מתוך 163 אלף מובטלים מערב ראש השנה ועד סוף ספטמבר.

סיטואציה זו, אליה נקלעו נשים רבות ללא שום הודעה מוקדמת, יוצרת מצב בו מצד אחד ניתן להישאב אל תוך השגרה הביתית והסתמכות על דמי האבטלה, אך מהצד השני זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה לחישוב מסלול מחדש עבור אלו ששואפות להתחיל את דרכן כעצמאיות.

מאשה דשקוב - מייסדת ומנכ"לית Digitalent (צילום: ליאת מנדל,  יח"צ)
מאשה דשקוב - מייסדת ומנכ"לית Digitalent | צילום: ליאת מנדל, יח"צ

יחד עם זאת, חשוב לזכור שהמעבר לעצמאות הוא לא תמיד חלק, והוא מלווה באתגרים רבים, אם אתן שוקלות לעשות את זה, הנה 8 טיפים שיעזרו לכן להגשים את החלום:

בנו סיפור בראש

אחרי שקיבלתן את ההחלטה, בנו לעצמכן סיפור שהמסביר למה יצאתן למסע הזה, כשהסיבה צריכה להיות סיבה גדולה. לדוגמה: "אני מקימה בית ספר לשיעורים פרטיים, כי אני רוצה לבנות מודל של 100% הצלחה בלימודים בכל הארץ". לכל עסק, אפילו לעסק מאוד קטן, צריך להיות סיפור שמגדיר את המטרה שלו הרבה יותר מעבר לעשייה עצמה.

זכרו! כשאתן מספרות את הסיפור, אל תתמקדו ב"מה" שאתן הולכות לעשות, אלא ב"למה" - הפן האישי הרבה יותר מעניין והסיכוי שיזכרו אתכם יותר גדול.  

אל תהססו לבקש עזרה

כשאתן יוצאות לדרך עם פרויקט חדש, במיוחד עם עסק חדש, יש המון דברים שאתן לא יודעות. אל תשאירו את זה ליד המקרה, אל תחכו שזה יסתדר בפני עצמו - אלא בקשו עזרה. אם אתן יכולות למצוא מישהו קרוב אליכן שיעשה את זה ללא תשלום מה טוב. אם לא, שכרו את שירותיו של מישהו מקצועי.

אל תתייאשו מכמות ה"לא" שתקבלו

זה דבר שמאפיין המון את ההתחלות של כל המגדרים. אך לצערנו, מחקרים מראים שדווקא בקרב הרבה נשים, כשהן שומעות הרבה פעמים את המילה "לא", הן נוטות יותר לפרוש ולוותר. חשוב מאוד לא לפרוש לפני שה-"כן" מגיע. למדו מכל "לא" שאתן מקבלות, ובטח שבטח אל תפרשו לפני "הכן" הראשון.

השקיעו בעצמכן ובעסק קודם

אם אתן מחפשות לגייס משקיע, חשוב שתזכרו שמשקיעים לא ישקיעו במישהו שלא מוכן להשקיע בעצמו. מה זה אומר להשקיע בעצמך? להקריב בשכר לעצמך בשנה הראשונה של העסק, לקחת הלוואה להקמת העסק, לגייס כסף קודם כל ממעגלים קרובים – משפחה וחברים. אם משקיע רואה שהיזמית חוששת להשקיע בעצמה ובעצם מחפשת "להמר" על כסף של מישהו אחר, הסיכוי שלכן לגייס משקיע הוא כמעט אפסי.

לא לשמור את מה שאנחנו עושות לעצמנו

בעידן של היום, חשוב לזכור שלרשתות חברתיות יש כוחות גדולים שיכולים לקדם אתכן ואת העסק שלכן עשרות צעדים קדימה. לכן, לא משנה כמה חברים יש לכן בפייסבוק או כמות העוקבים באינסטגרם, אם לא תספרו מה אתן עושות - זה כאילו לא עשיתן כלום. היום אפשר בחינם להעביר את המסר לאנשים רבים, שגם ישמחו לעזור לכן ולהפיץ את הבשורה הלאה.

הבדילו את עצמכן דרך החוויה

בעולם המודרני מאוד קשה לייצר מוצרים או שירותים חדשניים שעוד לא קיימים, ולפעמים התחושה של "אני כמו כולם" מורידה 50% מהאנשים לנסות בכלל ולצאת לדרך. אתן לא צריכות להמציא את ה-"מה", אלא את ה-"איך", וזה הרבה יותר קל. ההבדל של העסק שלכן לא יהיה במהות העסק, אלא בתחושות שאתן מעבירות ללקוח, בשיטת העבודה, בעובדים, וכו'.

עשו את הצעד למרות שאף פעם זה לא הזמן המתאים

תמיד יהיה לכן עוד משהו שימנע מכן לצאת לדרך. זה יכול להיות כסף, משפחה, עומס, פחד, ולפעמים גם מגיפה עולמית. אך נשים שמחכות לרגע המשולם, לא יעשו את הצעד הזה לעולם, כי הוא אף פעם לא יגיע. לכן מי שמחליטה, צריכה לעשות את זה עכשיו.

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית Digitalent בית ספר למקצועות השיווק והדיגיטל