אחת מההשפעות העיקריות של נגיף הקורונה על שוק התעסוקה הוא הדחיפה אל עבר עבודה בשלט רחוק. ארגונים וחברות רבים, שלא היו מורגלים בשיטות עבודה וירטואליות בשוטף, נאלצים כעת להתאים עצמם במהרה למצב החדש. הליך הגיוס בארגונים שונים, אשר במקומות רבים ממשיך להתקיים על אף המצב, עובר גם הוא לעולם הווירטואלי. מאחר שאין לדעת כמה זמן יימשך המצב הנוכחי, חשוב ששוק העבודה כולו יעבור אבולוציה דיגיטלית. כך, ראיונות עבודה ממשיכים וימשיכו להתקיים באמצעות יישומים ואפליקציות שונות המאפשרות פגישת וידאו וירטואלית. כיצד יכולים המעסיקים והעובדים להתכונן לכך?

עלייה בשימוש בטכנולוגיה

לדברי עידו נמיר, ראש תחום ניהול ידע והון אנושי ב-Deloitte, עם או בלי המשבר הנוכחי, רשתות חברתיות תופסות מקום מרכזי בתהליך גיוס העובדים, ומהוות חלק אינטגראלי מתהליך חיפוש העבודה ובחירת המעסיק. "לרוב, הביטוי לכך ברשתות מצד המעסיקים הוא הצגה של כלל הפעילויות וחווית העובדים במשרדי החברה ובאירועים שונים, אולם במצב החדש ארגונים ידרשו לפצח את אתגר מאמצי המיתוג מעסיק שלהם באופן שיביא לידי ביטוי את הייחודיות בחוויית העבודה מרחוק שהם מציעים לעובדים".

נמיר מסביר כי אחת הדרכים לעשות זאת  היא לעשות שימוש במנהלות והמנהלים כ"פרזנטורים". מחפשי העבודה, שגם ככה היום כבר לא מסתפקים רק בבחינה כללית של הארגון, יחפשו יותר מתמיד גם מידע אישי, פרסונאלי, על המנהלים העתידים להעסיק אותם באמצעות הרשתות החברתיות ובהתאם לנוכחותם הדיגיטלית. לפיכך, כלל המנהלים בארגון צריכים להפנים כי יש להם תפקיד מרכזי בתהליך הגיוס והוא איננו נחלתו של צוותי הגיוס בלבד. 

"במציאות החדשה אנו צפויים גם לראות עלייה בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת בתהליכי הגיוס, ובעיקר בפלטפורמות שעושות שימוש בבינה מלאכותית, המסייעים בסינון קורות חיים אוטומטי, או ביצוע ראיונות מצולמים באמצעות אפליקציות ייעודיות הנשלחות למועמדים. כלים אלו מסייעים מאוד לייעול תהליך הגיוס ולניצול אפקטיבי יותר של זמן העבודה של צוות הגיוס והמנהל המגייס. יש הטוענים כי הכלי נתפס לעיתים מנוכר, שכן נעדר ממנו ממד המפגש פנים-אל-פנים והיכולת להתרשם מהיבטים בלתי מילוליים. המפתח להקלת תחושת הניכור ולשמירה על סטנדרטיזציה, תוך טיפול בהטיות והגברת ההוגנות בתהליך, הינו תכנות מקדים של השאלות המוצגות למועמדים באופן שמותאם ספציפית לכל משרה ומשרה ולא One size fits all. תהליך מסוג זה יבטיח ניצול מיטבי של היתרונות שבכלים הללו – גמישות, יעילות וזמן תגובה מהיר (לא צריך לחכות עד שהיומן יתפנה) – תוך נטרול הטיות ושיפור חווית המועמדים בתהליך הגיוס”.   

עידו נמיר (צילום: אלמוג סוגבקר)
עידו נמיר | צילום: אלמוג סוגבקר

נמיר מוסיף כי כל ארגון המבקש לעבור לגיוס מרחוק חייב להגדיר בצורה ברורה ומדויקת את השלבים בתהליך הגיוס הווירטואלי  – לצוות המגייס ולמועמדים – ולבחור את הכלים הטכנולוגיים המתאימים עבורו לביצוע כל שלב ושלב מתוך מגוון הכלים הרחב שקיים. כחלק מהתהליך, יש לשקול האם הכלים משקפים את התנהלות הארגון ומשרתים את תהליכי מיתוג המעסיק ולוודא כי הם מספקים חוויה טובה למועמדים באופן זהה ככל האפשר לחוויית הביקור במשרד הפיזי.

"לבסוף, חשוב לזכור כי כלים טכנולוגיים לראיונות מצולמים או סינון קו"ח ללא מגע אדם הם אכן חשובים ויעילים, אך תהליך הגיוס לעבודה בארגון לא מסתיים עם הקבלה לעבודה, אלא ממשיך גם לאחר מכן בתהליך הקליטה של העובדים לארגון. אי לכך, המהלך חייב להיות מלווה ביצירת שגרות ונורמות עבודה דיגיטליות בתוך הארגון שיתמכו בעובדים עם תחילתם במסע החדש", הוא מסכם.

מגייסים למרות המצב

חברת סיימוטיב, אשר פועלת בתחום אבטחת הסייבר בתעשיית הרכב, נערכה בעקבות המצב, לקיים ראיונות עבודה ולגייס עובדים גם מרחוק. טל דלריצ'ה, מנהלת גיוס בחברה ו-HRBP מסבירה- "חשוב לנו מאוד לשמר את ראיונות העבודה כמו שהם נערכים בזמן שגרה ובהם גם לבדוק את הדרך, ולא לתת למצב הנוכחי לחבל בתכונות שאנו מחפשים. על אף המצב, בימים אלה אנו עורכים קמפיין גיוס גדול במסגרתו אנו מחפשים ארכיטקטי סייבר סקיוריטי וחוקרי סייבר. אנו לא מתכוונים לתת למשבר הנוכחי לעצור מבעדנו ולכן מקיימים לא מעט ראיונות עבודה גם בעת זו".

חברת בסט טי.וי מספקת פתרונות בתחום הוידאו שמתאימים בדיוק לעיתות אלו באמצעותBrightcove Gallery. עדי ברמן, מנכ"ל בסט טי וי מציין כי "אחד השירותים שאנו מציעים, רלוונטי לחברות וארגונים במיוחד בתקופה זו, באמצעותו חברות, או עסקים קטנים יכולים להקים בקלות ובמהירות אתר וידאו ייעודי המותאם אישית ומאובטח לחלוטין ובו מגוון פתרונות מעולם גיוס העובדים, פתרונות להכשרת עובדים חדשים מרחוק ועד העלאת תכני הדרכה בווידאו לעובדים ולקיים וידאו בשידור חי למספר בלתי מוגבל של משתמשים".

נוח ובטוח לכל הצדדים

גם המועמדים לעבודה צריכים להתאים עצמם למצב החדש הן מבחינה טכנית והן מבחינה רגשית. לדברי פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל, עידן הקורונה מביא עמו בשורות חדשות בתחום גיוס העובדים. הבשורה הטובה היא שכשזקוקים לפונקציה חדשה בארגון בעידן המודרני, על אף היותו גם עידן "קורוני",  ניתן לעשות זאת בדרך אלטרנטיבית, מתקדמת, מודרנית. ראיון "אונליין" מהבית הופך להיות אלטרנטיבה יותר ויותר רווחת, בטוחה, ונוחה הן למראיין והן למרואיין. היא פותרת את בעיית הזמן, המקום ושמירת המרחק הפיזית כנדרש היום. יחד עם זאת, על המרואיינים לשים לב שהם נשארים ממלכתיים כמה שיותר, למרות התחושה הביתית.

פול צוקר (צילום: יח"צ)
צילום: יח"צ

טיפים לראיון מקצועי ונינוח:

  1. סביבה נקייה מרעשים: המרחב הסביבתי בו אתם מקיימים את הראיון הוא ה"תפאורה" שלכם. כדאי לדאוג מבעוד מועד לנקות את כל רעשי הרקע הקיימים או כאלו שעלולים לצוץ באמצע הראיון, כמו ילדים, טלפונים, מכשירי חשמל רועשים וכל גורם מרעיש אחר. 
  2.  אל תשאירו את הטכנולוגיה לרגע האחרון: בדקו מראש את האפליקציה או היישום שבאמצעותם הראיון ייערך. דאגו שאיכות השמע והצפייה ברמה טובה, ותכינו את הכול מספיק זמן לפני הראיון. במידה ואתם משתמשים באפליקציית וידאו מותאמת, למדו עליה וודאו שאתם מכירים את כל הפונקציות שבה. כך למשל, באפליקציית ZOOM מתאפשר לכם לבחור רקע במקום הקיר של החדר שלכם בבית.
  3. עשו הכנה וסימולציה: כבכל ראיון, התכוננו לשאלות אפשריות ותרגלו מול המראה. לא משנה באיזה דרג אתם, סימולציה מכשירה אתכם למצב האמיתי. העובדה שהראיון מתקיים בוידאו, לא תהפוך אותו לפשוט או נוח יותר. הגיעו מוכנים. תוכלו להתחיל בסמול טוק קצר על המצב במדינה, רק זכרו לעצור בזמן. אתם המרואיינים לא המראיינים .
  4. התלבשו בהתאם: אמנם אתם בבית שלכם, אבל מחויבותכם להיראות בדיוק כפי שהייתם נראים אם הייתם מגיעים לראיון פרונטלי - כולל בגדים מגוהצים, איפור אם אתם חשים צורך, שיער מסודר ואפילו ריח. כל אלה יתרמו לתחושה קרובה ככל הניתן של ראיון אמיתי.
  5. בשיחות וידאו הקשב מוגבל: בראיון וידאו הקשב של המראיין יהיה מוגבל, ולכן התשובות שלכם צריכות להיות ממוקדות וקוהרנטיות. כדי לשמור על ריכוז המראיין ולהעביר את המסר בצורה הטובה ביותר מעבר למילים - שמרו על טון דיבור, קשר עין, יציבה בטוחה וכמובן התנסחו בבהירות.
  6. סיימו את הראיון בצורה נכונה: השאירו טעם של עוד. חייכו, נסו להעביר אנרגיה נעימה, חיובית, כזו שמי שמולכם ירצה לראות אתכם שוב. זכרו לשאול מה כולל המשך התהליך ומה אתם צריכים לעשות על מנת לקדם זאת. הודו למראיין על המאמץ לפגוש אתכם על אף המגבלות - זה נראה שהיה לו חשוב לקיים את הראיון למרות האילוצים בתוך כל הטירוף ומיליון המשימות בימים אלה.