ועל זה נאמר, הרעה בתנאים: ס', בן 61, שנחשב למנהל סניף בנק מצטיין בדרום הארץ והיה אחראי על עשרות עובדים, היה אדם בריא בגופו ובנפשו שזכה לשבחים רבים לאורך השנים על עבודתו. הוא עבד באותו הבנק במשך 36 שנים ופעם אחר פעם שודרג לתפקידים בכירים. לפני כשנתיים, במהלך די מפתיע, הוא זומן לפגישה עם בכיר בבנק וזה מסר לו שהוחלט להפסיק את עבודתו ולהעבירו לתפקיד זוטר אחר, במסגרתו ישמש כמגייס לקוחות עסקיים.

ס' סירב להצעה אך הבכיר ביקש ממנו לבחון זאת ולחזור אליו עם תשובה. ס' החליט לא להרים ידיים ופנה לבכירים ביותר בבנק בניסיון לשנות את רוע הגזירה, אבל כל מאמציו נכשלו. בלית ברירה הוא לקח על עצמו את התפקיד החדש, אך לא בלב שלם.


 

יום לאחר הפגישה עם הבכיר, במהלכה הרגיש שלא מעריכים אותו מספיק, הוא החל לחוש ברע. "הרגשתי מושפל עד עמקי נשמתי", הוא אומר, "לקחתי קשה מאוד את ההחלטה. מה שהכי חרה לי שלהנהלה לא היה אכפת איזה תפקיד אבצע, ושאין להם ציפיות ממני. יצאתי מהפגישה עם מצב רוח רע מאוד, הרגשתי שמזלזלים בי, ועוד באחד כמוני שתרם שנים רבות למען הבנק והצלחתו בתפקידים בכירים. תיסכל אותי שלא נותנים לי לממש את הפוטנציאל שגלום בי".

יום לאחר מכן הוא נסע לכנס עובדים מצטיינים באילת, אליו הוזמן בתור מנהל סניף מצטיין. "לא יכולתי לישון בלילה", הוא מספר, "קמתי בבוקר לעשות הליכה כדי להתאוורר קצת אבל הרגשתי עייף וחסר אנרגיות. לאחר הליכה קצרה הרגשתי רע מאוד, ולא הייתי מסוגל להמשיך ללכת".

כמה שעות לאחר תחילת הכנס הוא חש כאבים בחזהו. ס' קבע תור בקופת חולים ושם רופא המשפחה איבחן שעבר התקף לב. הרופא נתן לו הפנייה בהולה לחדר המיון בבית החולים 'סורוקה', ובמיון אבחנו שהוא עבר אוטם בשריר הלב. הוא אושפז מיד ולמחרת בוצע לו צנתור, כשלאחר מכן אושפז ס' במשך כשבוע בבית החולים.

"עד למקרה הזה הייתי אדם בריא מאוד ולא סבלתי משום בעיה בריאותית", אומר ס', "עשיתי כושר גופני באופן קבוע - ריצות, הליכות, התחריתי בכל מיני תחרויות ריצה". לפיכך הוא פנה למוסד לביטוח לאומי להכיר במקרה שלו כתאונת עבודה. במוסד סירבו, בנימוק שאין קשר בין ההתקף הלב שעבר לבין עבודתו כמנהל סניף בנק.

באמצעות עו"ד לימור עמית-פנקר הגיש ס' תביעה נגד המל"ל בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בדרישה להכיר בו כנכה תאונת עבודה. הוא צירף מסמכים רפואיים וכן תצהיר של מנהל סניף בנק אחר ששהה איתו באילת ואישר כי אכן הוא היה במצב רוח קודר ודיבר עמו על ההחלטה להעבירו מתפקידו.

השופט אילן סופר החליט שהתובע אכן עבר טלטלה קשה כאשר הועבר מתפקידו, וכדי לבחון את הקשר בין ההתקף לבין עבודתו יש למנות רופא קרדיולוג מומחה. הרופא שבדק את ס' קבע בחוות הדעת שהגיש לבית המשפט כי ההחלטה להעביר אותו לתפקיד זוטר גרמה להתקף לב חריף, וכי המקרה לא היה מתרחש לולא ההחלטה שהתקבלה בעניינו.

השופט אילן סופר אימץ את חוות הדעת, הכיר במקרה של ס' כתאונת עבודה, לפיה הוא זכאי לקבל קצבת נכות, ואף חייב את הביטוח הלאומי לשלם לו הוצאות משפט בסכום של 3,000 שקל.