לכולנו יש תקופות אינטנסיביות בטירוף בעבודה, כשיש המון דדליינים דחופים, או לפני סגירת עסקה, או אולי עונת שיא מסוימת. במהלך התקופות האלו אנחנו בדרך כלל עובדים יותר קשה לאורך יותר זמן. אבל במקרה הזה אנחנו יודעים שזוהי סיטואציה זמנית ויודעים לעשות סדרי עדיפויות. למרות זאת, כמעט עשרה אחוזים מהאוכלוסייה נחשבים וורקהולים, זאת אומרת מכורים לעבודה. יש כמה סימנים עיקריים שמעידים על כך שאולי גם אתם קצת מגזימים עם המסירות שלכם לעבודה:

1. אתם לא נותנים לעצמכם חופש- אם אתם דוחים כל פעם מחדש את ניצול ימי החופש שלכם, עובדים במהלך הסופ"ש ובחגים זה סימן שאתם לגמרי מגזימים. לצערנו, רק עשרים ושלושה אחוזים מהאוכלוסייה מנצלים את ימי החופשה שלהם עד תום, אבל מחקרים מראים שהפסקות והפוגות דווקא תורמות לעבודה יעילה ואיכותית יותר. חופשות ארוכות גם מועילות, אבל אפילו חופשות קצרות, כמו סוף שבוע או רק ערב נקי מעבודה יכולים להיות קריטיים כדי למלא מצברים מחדש.

 לרוב, הפחד מונע מאיתנו לקחת חופשה. אנחנו מפחדים שאם ניקח חופשה יחשבו שאנחנו ניתנים בקלות להחלפה, או שאנחנו לא מספיק מסורים לעבודה; או שאנחנו בטוחים שהעבודה שלנו היא רבה מידי בשביל לקחת חופשה. לכן עדיף לחשוב על חופשה כזמן המוקדש להתאוששות. אם תחשבו על חופשה כהשקעה בטוחה לעתיד של עבודה טובה יותר, יש יותר סיכוי שתכירו בתועלת של חופשות ותנצלו את החופשות המגיעות לכם.

2. אתם מוותרים על קשרים בינאישיים- כשאנחנו מתרכזים רק בעבודה לאורך זמן ממושך זה בדרך כלל בא על חשבון מערכות יחסים שחשובות לנו. במהלך שנת 2018, 76 אחוזים מהעובדים בארצות הברית דיווחו שהלחץ במקום העבודה משפיע לרעה על מערכות היחסים שלהםמחקרים אף מראים כי לוורקהולים יש סבירות גדולה פי שניים לגירושים, וכי מחסור במערכות יחסים מזיק לבריאות, כמעט כמו עישון של 15 סיגריות ביום. אם אתם לא לוקחים זמן מחוץ לעבודה כדי לטפח את מערכות היחסים שלכם, ואם אנשים כבר הפסיקו להזמין אתכם למפגשים חברתיים כי נמאס להם שאתם לא זמינים, כנראה שיש לכם בעיה.

לשלב הורות ועבודה (צילום: shutterstock By Dmytro Zinkevych)
עובדים בכל מקום וזמינם בכל שעה | צילום: shutterstock By Dmytro Zinkevych

3. אתם מזניחים את עצמכם- לא מדובר על דילוג חד פעמי על מקלחת או עבודה מהבית בטרנינג. מדובר פה על מחסור כרוני בשינה, דילוג על ארוחות, דיאטה של קפה וחטיפי אנרגיה, ונטישה מוחלטת של אימונים והגיינה בסיסית לאורך זמן - כולם סימנים המעידים על התנהגות לא בריאה. למעשה, כשאנחנו מקריבים שינה עבור עבודה אנחנו בעצם עובדים נגד עצמנו. מחסור בשינה גורם לנזק קוגניטיבי ליכולת השיפוט שלנו, לחשיבה הביקורתית, ליכולת קבלת ההחלטות והיכולת הארגונית שלנו.

בנוסף לשינה מספקת כדאי מאוד להקפיד על אימוני כושר, שעוזרים בוויסות רמת הלחץ, שיפור מצב הרוח ורמת האנרגיה ותורמים לתפקוד הקוגניטיבי של המוח - כל אלו חשובים בטירוף אם אתם רוצים להצליח בעבודה לאורך זמן.

4. אתם בטוחים שאי אפשר בלעדיכם- אתם מרגישים טוב כאשר שאר העובדים תלויים בכם כדי לפתור בעיות. ברור שאנחנו מרגישים חשובים כשפונים אלינו בלי הרף, וברור שזה בוסט מטורף לאגו להרגיש ככה, אבל העובדה הפשוטה היא שאם אתם כל הזמן מטפלים באנשים אחרים אין סיכוי שתוכלו לטפל בעצמכם. אתם רק תיצרו מעגל אינסופי של תלותיות, שבסופו של דבר ייפגע רק בכם.

5. אתם חושבים שרק אתם יכולים לבצע את העבודה כמו שצריך- כשאתם באמת ובתמים מאמינים שכל בקשה או הצעה שמישהו זורק לכיוונכם היא באחריותכם בלבד, לעולם לא תצליחו לשחרר ולהשתחרר. הדבר נכון פי כמה וכמה אם אתם בעלי תחומי אחריות מסוימים ומנהלים אנשים אחרים. אם אתם לא מצליחים לתת לאנשים לעשות את עבודתם, אלא לוקחים את הכול על עצמכם, כי אתם חושבים שרק אתם תצליחו לעשות את זה כמו שצריך, משהו בהחלט לא מאוזן במקום העבודה שלכם, ויגרום בסופו של דבר לשחיקה. לא רק שלעולם לא תמצאו רגע לנוח כי אתם עושים עבודה של חמישה אנשים, אתם תיצרו מצב בו אף אחד מהקולגות שלכם לא ירגיש שהוא מסוגל לעשות את עבודתו. ואיפה זה משאיר אתכם?

כל מה שרציתם לדעת על יועצים אסטרטגיים (צילום:  g-stockstudio, shutterstock)
אתם משוכנעים שהכל תלוי בכם ואין לכם תחליף? | צילום: g-stockstudio, shutterstock

6. אתם מחכים שמישהו ישים לב ויכיר בעבודתכם ותקבלו קידום- לפעמים הבוסים שלכם עושים טעויות ומביעים הערכה לעובדים שמקריבים את חייהם על פולחן העבודה. לא רק שזהו מסר הרסני לעובדים ככלל, זה גורם לכם לחשוב שאתם צריכים לוותר על כל חייכם עבור העבודה. אתם מאמצים את האמונה המוטעית, שהזדמנויות להצלחה וקידום נוצרות מתוך עבודה ללא הפסקה. מה שחשוב לזכור זה שכמובן, הגודל לא קובע, אלא איכות העבודה. תלמדו להפריד בין החשוב לדחוף ויש סיכוי שתצליחו הרבה יותר מאשר אם רק תעבדו במשך כל שעות היום. השקיעו את האנרגיה שלכם ביצירת קשרים בינאישיים שיעזרו לכם בעתיד, בפיתוח פרויקטים ויוזמות שתורמים לחברה, ויהיו לכם סיכויים הרבה יותר טובים לקידום והצלחה.

נכון שלפעמים אנחנו צריכים לשים הכול בצד ולהקדיש את כל כולנו לעבודה, אבל חשוב שנזכור להכניס את העבודה לפרספקטיבה בריאה. אם נצליח לטפל ולטפח את עצמינו לאורך זמן תהיה לנו הצלחה מקצועית הרבה יותר איכותית וארוכת טווח.