אישה מול מחשב (צילום: Jupiterimages, Thinkstock)
הטרנינג המוכתם לא יכניס אתכם לאווירה של עבודה | צילום: Jupiterimages, Thinkstock
עבודה מהבית מפגישה את הבוס הכי קשה בעולם עם העובד הכי בעייתי בעולם: אתה ועצמך. מצד אחד אין אף אחד שיגיד לך מתי להתחיל ומתי לסיים, יבחן את צעדיך או ישפוט אותך, אבל מהצד השני הפיתוי להפסקות שיאטו את ההתקדמות, נשנושים והסיכוי להפרעות גדול הרבה יותר. שושי דולב, מנהלת nasca יעוץ ואימון עסקי נותנת לכם את הטיפים שיעזרו לכם לנהל את הזמן שלכם נכון:

למרות שאתה בבית  אתה בסטטוס "עובד"
חשוב שנתייחס לעצמנו כעובדים רגילים ולא כמי שנשארו בבית. לא מדובר ביום מחלה מול תכניות של החינוכית ולא בחופשה אלא ביום עבודה. כדאי לפתוח את היום בדיוק כמו שהייתם פותחים אותו אם הייתם יוצאים למשרד: לקום בשעה סבירה, להתקלח, ללבוש בגדים שמתאימים לעבודה ולהיכנס לתחושה של עסקים ופעולה. כמובן שאין צורך להוציא את החליפה מהחתונה, אבל הטרנינג המוכתם לא יכניס אתכם לאווירה של עבודה.

צרו סביבת עבודה
 כיון שהרבה מהעבודה בבית נעשית מול המחשבים, עובדים מהבית נוטים למצוא תירוצים שונים ומשונים כדי לברוח ממנו – ואיתו, מהעבודה. פתאום חייבים להזמין משהו מאמזון, לבדוק פרט בוויקיפדיה, לעשות סדר בארון או לבדוק מה יש במקרר. הסיכוי שזה יקרה קטן כשנדאג שהמחשב יהיה במקום שמשרה תחושה של עבודה, בו אי אפשר לברוח לעיסוקים אחרים.

צאו החוצה אם אתם מרגישים בודדים או אם סביבת העבודה לא חזקה מספיק
 
אפשר לקחת את המחשב לבית קפה ולעבוד משם או ללכת לאחד ממתחמי העבודה המוצעים במקומות שונים בארץ ולעבוד משם. היתרון הנוסף במתחמי עבודה, הוא העובדה שאתם משלמים על השהות שם – עובדה שעשויה לתת לכם מוטיבציה להתמסר לעבודה (וגם מרחיקה אתכם מהספה בסלון). פלוס נוסף שיציאה לבתי קפה או מתחמי עבודה מעניקה, הוא אפשרות ליצור קשרים עם אנשים אחרים שעובדים כך, קשרים שעשויים להבשיל לעסקים.

אני עובד מהבית משמע אני מנהל
 עבודה מהבית היא לא רק הניהול של עצמך, אלא של כל העסק. בדיוק כמו כל מנהל, צריך לקבוע תכנית עבודה, לבדוק את היישום שלה, לעדכן אותה לפי הצורך וגם לבצע. הכוונה היא שתהיה לך תכנית מפורטת לגבי מה אתה עושה בכל יום, אילו משימות יבוצעו עד לאיזה תאריך ומה הצרכים הנגזרים מהן. כמו כל מנהל, בקר את עצמך ובדוק אם עמדת ביעדים.

צרו קשרים חדשים
בעל עסק עצמאי צריך לשווק את העסק וצריך להיפגש עם הלקוחות, להסתובב בין נקודות או להיפגש עם ספקים, רואי חשבון או עורכי דין וגם להשתתף בכנסים מקצועיים. הפעולות הללו גורמות לכם לעזוב את הבית, להיטען באנרגיות ומסייעות בהתרעננות ובהתחדשות. כדי לחזק את העסק ולפתח אותו אפשר להצטרף לקבוצות עסקיות של נטוורקינג, שם תפגשו בעלי עסקים או חברות מתחומים שונים. כך תזכו לחברה וגם תיצרו יחסי עבודה.

הגבילו את שעות העבודה
העובדה שהמשרד הוא הבית יכולה לפעמים לבלבל ולמתוח את שעוץ העבודה עד אין סוף. מכאן כדאי לחשוב ולהבין: עד איזו שעה הייתם עובדים אם הייתם עובדים במשרד? מצוין, זו גם השעה בה תעבדו בבית – אחרת לא תהנו. נכון שיש חשש מפני עזיבה של לקוח בגלל חוסר זמינות שלכם, אבל המחשבה הזו לא ריאלית כשמדובר על יצירת קשר בשעות שהן מחוץ לשעות העבודה. שימו גבולות ללקוחות שלכם ולעצמכם. לקוח מצלצל אליכם בתשע בלילה? לגיטימי בהחלט לא לענות או לשלוח סמס שמסביר שאתם עם הילדים ותחזרו אל הלקוח מחר.

התאימו את שעות הפעילות שלכם לקהל הלקוחות שלכם
שעות העבודה שלכם רלוונטיות לאופי העבודה וכדאי שיתאימו למי שעובדים איתכם. אם אתם עובדים מהבית במקצוע בו אין משמעות לשעות העבודה, בחרו לכם את השעות שהכי נוח לכם לעבוד בהן. בכל אופן, כדי להקל על היציאה מהמיטה בבוקר והימנעות מהתמרחות עד הצהרים, קבעו לכם פגישה מחוץ לבית על הבוקר – כזו שתוציא אתכם מהבית בזמן ותפתח לכם יום שלם של עבודה.

בעקבות המיתון- ארוחות ב-10 ₪. (תמונת AVI: מה קורה)
חשוב לעשות הפסקת צהריים להתרעננות | תמונת AVI: מה קורה
ארוחת צהרים
 
אם אתם עובדים מהבית, לבד, כדאי לעשות פאוזה בארוחת הצהרים ולא לאכול מול המחשב. לקחת עיתון, לעשות הפסקה ולרענן את הראש. אפשרות נוספת שעוזרת להתרענן היא לקבוע עם חבר או חברה לארוחת צהרים משותפת.

שימו גבולות לסובבים אתכם
העובדה שאתם עובדים מהבית עשויה לבלבל את השכן שמרגיש שהוא חייב לפרוק מהלב את כל קורות חייו או את החמות שחושבת שזה זמן מושלם לקפוץ לביקור. ובכן: זה לא. אתם בבית, אבל אתם עובדים. כדאי להסביר בעדינות שאתם באמצע העבודה ושמדובר בזמן לא נוח ולגרום לצד השני להבין שבדיוק כמו שלא היו מצפים מכם לצאת מהמשרד לסיבוב של שלוש שעות בקניון – כך גם מהבית.

הרבה בחוץ? בדקו עלויות
 אם אופי העבודה שלכם כולל הרבה פגישות בחוץ כדאי לבדוק אם משתלם לשכור משרד במקום להשאיר את הונכם בבתי קפה ומסעדות ולהתנהל רק בבתי קפה. התייחסו לזה כאל בחירה כלכלית, הבינו את העלות – אבל גם מה עובד בשבילכם, כעובדים. כך למשל, אם אתם לא מסוגלים להיות לבד במשרד, אולי תעדיפו לשלם יותר ולא לשכור מקום.

הגדירו את החזון שלכם
הבינו לאן אתם רוצים להגיע ואיך אתם מגיעים לשם. זה ייתן לכם דרייב ויגרום לכם להבין מה מניע אתכם. עם ההבנה הזו והמטרה הזו, לא תוכלו לוותר לעצמכם.