רובנו ניצלנו את חודש אוגוסט כדי לקחת חופשות מהעבודה, או לפחות ניסינו לעשות את זה, שכן לא כל מקומות העבודה מאפשרים לקחת חופש כל כך בקלות. וכתוצאה מכך, אנשים רבים לא מנצלים את כל כמות החופשה המגיעה להם, או שהם עובדים מהבית גם במהלך החופש, או שהם מבלים את כל זמן החופשה בדאגה שהבוס לא מרוצה מהם כי הם לקחו חופש – סיטואציה שכמעט כולנו מכירים.

האמת שזה מצב הזוי, כי ימי החופש האלו מגיעים לנו על פי חוק. הוויתור עליהם הוא כמו להוריד כסף מתלוש השכר שלנו ולהעניק אותו במתנה למעביד שלנו. יותר מזה, חופשות מועילות גם למעביד, כי עובדיו חוזרים רעננים ובדרך כלל יותר פרודוקטיביים כשהם חוזרים מהחופשה.

לצערנו, יותר מידי פעמים העובדים מרגישים שאין אף זמן טוב בו הם יכולים להתנתק. הם דואגים שהם לא יכולים לעזוב כי אין אף אחד שיכול לגבות או לחפות עליהם, שהעבודה שלהם תצטבר ויהיה להם קשה לחזור ולהתגבר עליה. יש מקומות עבודה שמתמודדים עם הבעיה הבלתי נמנעת הזאת בכך שהם מצפים שעובדיהם יישארו זמינים לעבודה גם כשהם בחופש. אפילו מקומות עבודה שלא מצפים מאנשים לעבוד במהלך חופשתם יוצרים תנאים בהם קשה לעובדיהם להתנתק מלכתחילה. הם מניעים אותם מהחופשה בטענה שיש עומס בתקופה הזו, או שהם דורשים מהם לספק "סיבה מספיק טובה" שתצדיק את היעדרותם.

מצד העובדים, אנחנו צריכים להשקיע מאמץ ולהתעקש על ימי החופש שלנו. אם אתם עובדים במקום בו תמיד נראה שאף פעם אין זמן נכון לצאת לחופשה - אז פשוט תפסיקו לחכות. אם אתם מרגישים שאתם חייבים חופש - פשוט תצאו. זה יעשה גם לכם וגם למקום העבודה שלכם רק טוב.

עבודת יתר הורגת אותנו (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
ימי החופש האלו מגיעים לנו על פי חוק - וחשוב שנתעקש עליהם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

ואם הצלחתם לקחת חופש כמו שהייתם צריכים. היום ככל הנראה אתם מתוודעים מחדש לביטוי הנדוש - לכל שבת יש מוצאי שבת. לכל חופשה יש מוצאי חופשה, ולכל חופש גדול יש גם את סיומו. הילדים חזרו היום ללימודים ולמסגרות (או להסתגלות) ואנחנו חוזרים לשגרה. החזרה לשגרה יכולה להיות קשה מאוד, השביזות מציפה אותנו וגם הגעגועים. אבל לעיתים, עצבות רגעית מרגישה יותר כמו אימה של ממש, ואנחנו לא יכולים להתחמק מהשאלה "האם אני באמת רוצה לחזור לעבודה הזאת?".

איך נדע אם התחושות שלנו הן תחושות שביזות רגילות או צורך אמתי בשינוי במקום העבודה? הנה כמה שאלות שיכולות לעזור לכם להבין:

כמה זמן הייתה החופשה שלכם?

ככל שהחופשה היא יותר ארוכה, יותר קשה לחזור. ברגע שמתרגלים לשגרה מסוימת - גם שגרה של חופש - הרבה יותר קשה להתנתק ממנה. זהו טבע האדם.

לעומת זאת, אם לקחתם חופשה של פחות משבוע ועדיין קשה לכם לחזור, יכול להיות שזה מעיד על כך שאתם צריכים בדחיפות עוד זמן לעצמכם.

מתי אתם חשים את האימה מהחזרה לעבודה?

אם אתם חשים ברע פעם או פעמיים בשנה, אחרי חופשת הקיץ או חופש פסח, זה לא כזה מפתיע. אבל אם אתם מרגישים כך אחרי כל סוף שבוע - אז זו סיבה להיות מודאגים. סוף שבוע הוא הזדמנות להתרעננות קלה, למנוחה ובילוי. הוא לא צריך להרגיש כמו בריחה מהמציאות.

כמה זמן לקח לכם להפסיק לחשוב על העבודה במהלך החופשה?

רבים מאתנו צריכים יום-יומיים עד שמצליחים להתנתק מהשגרה של עבודתנו. אבל אם אתם מבזבזים את רוב זמן החופשה שלכם במחשבות על דברים שקרו בעבודה, או שאתם לא מצליחים לעזוב את המייל ואת הטלפון, אולי הגיע הזמן לבדוק מה נסגר עם עצמכם.

מתי התחושות הרעות מתחילות?

אם העצבות מתחילה לשקוע ביום האחרון של החופשה, זה די רגיל. אבל אם כבר שלושה או ארבעה ימים לפני שאתם צריכים לחזור זה מתחיל להציק לכם, המצב כנראה ממש לא טוב. אם אתם מבלים את רוב החופשה שלכם בדאגות ובמחשבות טורדניות על מה שתצטרכו לעשות כשתחזרו, ולא נהנים מחופשה עצמה – זה לא סימן חיובי.

בחורה עצובה (צילום: Nikodash, shutterstock)
מתי התחושות הרעות מתחילות? | צילום: Nikodash, shutterstock

מהו מקור האימה שלכם?

ישנן שתי קטגוריות של בעיות בעבודה שיכולות לגרום לנו לא לרצות להגיע לעבודה:

משהו חסר- ייתכן שיש מרכיב חיובי שחסר במקום העבודה שלכם. אולי העבודה לא מספיק מאתגרת, לא מספיק משמעותית, או אפילו לא מהנה.

משהו נמצא יותר מידי- ייתכן שיש מרכיב שלילי שנוכח יותר מידי במקום העבודה. יכול להיות שאתם לא רוצים לחזור כי נמצא בעבודה משהו או מישהו שעושה לכם רע, כמו מריבות או לחץ מצד הבוסים.

כשמדובר באופציה הראשונה, מאוד אפשרי לשנות דברים בתוך מקום העבודה - קחו יוזמה, אתגרו את עצמכם. אבל אם מדובר באופציה השנייה, אולי שינוי מקום עבודתכם היא האפשרות היחידה עבורכם. אפילו אם אתם אוהבים גם את התפקיד וגם את המקצוע ואת התחום, יכול להיות שאתם פשוט צריכים להחליף את המקום.

אם אתם מוצאים את עצמכם חשים באימה בעקבות שתי האופציות, אולי אתם צריכים להתחיל לחשוב על שינוי של מאה שמונים מעלות בקריירה.

האם העבודה שלכם משמעותית הרבה פחות מהזמן בבית?

לפעמים קשה לנו לחזור לעבודה פשוט בגלל שבאופן יחסי, אנחנו מרגישים הרבה פחות משמעותיים בעבודה לעומת בבית. רובינו מרגישים שזמן עם המשפחה משמעותי וחשוב בהרבה מהזמן במקום העבודה שלנו,  וזו תחושה די בריאה והגיונית. אבל אם הפער בין הבית לעבודה הוא עצום, אולי הגיע הזמן לחשוב איך הופכים את העבודה שלנו ליותר משמעותית.

כמה זמן לוקח לכם להסתגל לחזרה לעבודה?

בדקו עם עצמכם כמה זמן באמת לוקח לכם להתגבר על התחושות השליליות והשביזות כשאתם מגיעים לעבודה בבוקר. זה יכול להיות קשה מנשוא אחרי חופשות ארוכות, או אחרי סוף שבוע כיפי בצורה בלתי רגילה. אבל אם טוב לכם בעבודה, סביר להניח שמהר מאוד תחזרו לשגרה. אם אתם מרגישים רוב הזמן ברע בעבודה, והתחושה לא מפסיקה, הגיע הזמן לעשות עם עצמכם חשבון נפש.