רבים מנצלים את השנה האזרחית החדשה כדי לבקש העלאת שכר, ובצדק. בינואר מתחילה שנת תקציב חדשה, וכשיש תקציב – אפשר לתת העלאות למי שמגיע או מובטח לו. אולם העלאת שכר לא נופלת מהשמיים רק משום ששנה חדשה מתחילה. ברוב המקרים זה עדיין מצריך בקשה מנומקת ו"נכונה" מצד העובדים. אז איך תעשו זאת ביעילות, עם מקסימום הצלחה?

בטוחים שזה הזמן הנכון?

עצם העובדה שהתחילה שנה זה לא תמיד משתמע אוטומטית לכך שהגיע זמנכם להעלאת שכר, ושזו מגיעה לכם. ראשית עליכם לבדוק אם זה העיתוי שישפר את סיכויי קבלת בקשתכם.

לשם כך שאלו את עצמכם שלוש שאלות:

האחת – האם אתם עובדים במקום עבודתכם די זמן? בדקו סביבכם כמה זמן נחשב בארגון שבו אתם עובדים לזמן שאחריו מקובל לקבל העלאה (חצי שנה? שנה?). אם אתם עובדים בחברה פחות מכך דחו את ההזדמנות לבקשת ההעלאה שלכם.

השנייה – האם החברה שאתם עובדים בה מצויה בתקופת משבר, שינוי או חוסר יציבות? (למשל בשל מיזוג או רה-אורגניזציה). אם כן, זהו זמן לא טוב לבקשת העלאת שכר. המנהלים שלכם טרודים ועסוקים בענייניהם, והמצב הפיננסי של החברה עומד בסימן שאלה בתקופה שכזו, כך שאם תשאלו דווקא עכשיו את שאלת ההעלאה, אתם עלולים להכעיסם ולהצטייר כחסרי רגישות ואוריינטציה.

אולם השאלה השלישית והמשמעותית ביותר – האם אתם עונים על הציפיות מכם? האם מרוצים מכם? על שאלה זו עליכם להשיב לאחר מחשבה ובדיקה מעמיקה באשר לתפקודכם ולשביעות הרצון של מנהליכם מכם. לשם כך, עליכם לבחון את עצמכם בעיניים ביקורתיות: האם מנקודת מבטו של המנהל יכולה להיות בעיה בתפקודכם? האם יש, למשל, משוב החוזר על עצמו בשיחות עם המנהל, או שנוצרים ויכוחים, אי הסכמות או מתחים בעקבות התנהגות חוזרת שלכם? אם התשובה היא כן, חשבו פעמיים אם לפנות למנהל. עדיף לנסות לתקן זאת ורק לאחר מכן לחזור לעסוק בשכר.

אז מה יש לכם להגיד להגנתכם?

אם בדקתם והסקתם שזהו הזמן הנכון לבקש העלאה, אל תהססו לעשות זאת - אולם עליכם לערוך עבודת הכנה לפני כן: אספו ראיות קונקרטיות ואובייקטיביות המוכיחות את טיבכם ואת תרומתכם לארגון (למשל עלייה במכירות, משובים חיוביים מלקוחות וכו').
חשבו כמו המנהלים שלכם: מה הם היו רוצים לראות בעובדיהם? מה ישביע את רצונם ויגרום להם לרצות לתגמל את העובדים? מה הערך המוסף שהם מקווים לראות בעובדים הטובים?

את הערך המוסף הזה עליכם להביא עמכם לשיחה. חשבו על האינטרסים של המנהלים שלכם, על המטרות שלהם, וכתבו לעצמכם מה עשיתם במהלך השנה שחלפה כדי למלא מטרות אלה. אילו תרומות ייחודיות תרמתם השנה? (חיסכון כלכלי, קידום פרויקט בהצלחה, פידבקים חיוביים מלקוחות ועוד).

קולגות עוזרים זה לזה (אילוסטרציה: Shutterstock)
שאלו את הבוס מה מבחינתו עליכם לעשות כדי להמשיך ולהתקדם בחברה | אילוסטרציה: Shutterstock

נוסף על כך, עליכם להצטייד במידע מודיעיני על שוק העבודה בתחום שבו אתם מתמחים: מה השכר המאפיין משרה או תפקיד כשלכם? כמה מרוויח אדם בעל ותק כמו שלכם? איך נראים הדברים בחברות המתחרות? בהתאם לכך תוכלו לדעת לאן לכוון ולשאוף בשכרכם, ומה לבקש ממנהליכם. תוכלו להיעזר באתרים המפרסמים טבלאות שכר ובמאמרים כלכליים.

כמו כן, בדקו אם יש לכם חלופות - כלומר האם בשוק ישנם מחפשי עבודה רבים בעלי כישורים דומים? האם בחברה שבה אתם עובדים יש קולגות שיוכלו בקלות יחסית להחליף אתכם במקרה של קיצוצים?

ניסוח מתאים, גישה נכונה

עם המידע בידיכם, עליכם לקבוע פגישה עם הבוס כשאתם מוכנים. וכשאנחנו אומרים "מוכנים", משמע שהתאמנתם על הצגת בקשתכם והטיעונים שלכם, כולל הראיות הדרושות.

לשיחה הגיעו בטוחים והשתדלו להתנסח בחיוביות: השתדלו לא להתמסכן ("אני לא גומר את החודש"), הימנעו מתחנונים ("בבקשה, אתה חייב לעזור לי"), השאירו בצד את התלונות ("אני עובד קשה ואתם לא מעריכים כלום") ובעיקר אל תאיימו ("אם זה לא יקרה בזמן הקרוב, אני עוזב"). זו אינה מתקפה ואינכם רוצים שהמנהל ירגיש צורך להתגונן או לתקוף בחזרה. מטרתכם היא למצוא את המשותף בין האינטרסים של שניכם, ולכן העדיפו נימה של כבוד והתמקדו בעיקר – בתרומתכם לחברה ולמטרות המנהל.

עדיין לא הזמן?

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
במקרים רבים, למרות שהטיימינג מתאים לכאורה למה שמקובל בחברה שבה אתם עובדים, ייתכן מאוד שזהו עדיין לא הזמן המתאים להעלאה עבורכם ספציפית. אתם יכולים בכל זאת להכין את הקרקע לקראת בקשת ההעלאה העתידית, שתבוא בזמנה. למשל, אם הזמן שמתקבל על הדעת להעלאת שכר הוא בעוד כחצי שנה, קבעו שיחה עם מנהלכם, והבהירו שברצונכם לדעת מה מבחינתו עליכם לעשות כדי להשביע את רצונו וכדי להתקדם כמתוכנן.

תוכלו, למשל, לשאול: "מה אתה ממליץ לי לעשות כדי לשפר את תפקודי למקסימום?", "מה עליי לעשות בחודשים הבאים כדי למקסם את ביצועי ואולי אפילו להתקדם לתפקיד הבא שלי?". בהתאם לתשובה, כתבו לעצמכם מה הפעולות הנחוצות לביצוע בזמן הקרוב, והכינו תכנית פעולה מפורטת ככל שתוכלו.

אתם יכולים גם לשאול את המנהל אם יש אחריות נוספת שתוכלו ליטול על כתפיכם, אך לא תמיד שאלה זו צריכה להישאל. רבים פשוט נוטלים אחריות לידיהם, מבצעים משימות שאינן בהכרח חלק מתפקידם, עושים זאת היטב, ומוכיחים בשטח את טיבם ואת הערך המוסף שלהם כעובדים. כך, בבוא הזמן להעלאת שכר, הדבר ייזקף לזכותם.

ולסיכום, ארבעה כללי אצבע לניהול שיחת שכר נכונה עם הבוס:

  • היו ריאליים: תוספת שכר בסכום התלוש מכל הנתונים שאספתם בשלב הקודם, צפויה להישלל על הסף.
  • היו מוכנים למשא ומתן: יתכן שלא תהיו מרוצים מהצעתו של המנהל. המנהל עשוי למשל להעריך אתכם ואת תרומתכם, אך להיות מוגבל תקציבית. במקרה כזה, היו מוכנים לשאול אם יש אלמנטים אחרים לתגמול, ולהביא בחשבון שהעלאת שכר יכולה להתבטא בהם ולא רק במשכורת עצמה (ימי חופשה, הכשרות, שיפור מבנה הבונוס ועוד).
  • לא מרוצים? לא הגעתם לסכום שייחלתם ושאתם מאמינים שמגיע לכם? אם אינכם מעוניינים לעזוב את העבודה, סכמו בעל פה על תכנית המשך להעלאה, וצאו מהשיחה כשברור לשני הצדדים מתי תגיעו לסכום שאתם שואפים להגיע אליו, ומה עליכם לעשות כדי לממש שאיפה זו. הביאו בחשבון שגם העלאה הדרגתית היא הצלחה.
  • בכל מקרה – אווירה חיובית: גם אם תחליטו בעקבות השיחה שהגיע זמנכם להתפטר ולהמשיך הלאה, ודאי תזדקקו להערכת המנהל לצורך המלצת מעסיק לעבודה הבאה. לכן הקפידו לא לשרוף את הגשרים ושמרו על יחסי עבודה תקינים למרות הכל.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.