אם יש משהו אחד שכולנו יכולים להסכים עליו, הוא שהקורונה גרמה לכולנו להגיע לקצה עם מבחר האלטרנטיבות לזמן הפנוי שנוצר בעקבותיה. זה אולי יכול להסביר את הסיבה מדוע מאז שהחלו הסגרים, חלה עלייה קיצונית במתנדבים בחקלאות. בכל זאת, שמורות הטבע סגורות, הגבלות האלף מטר סוגרות עלינו והישראלים מצאו דרך לצאת מזה טוב – מתנדבים בחקלאות כדי להרגיש הכי קרוב לטבע, באישור חיוני, וגם לתרום ולסייע לתוצרת המקומית.

אז עד כמה מדובר בטרנד? מתחילת המשבר והסגר הראשון, נמדדה הצלה של 242 אלפי טון של פירות וירקות בשנת 2020, גידול של 450 אחוזים ביחס לשנת 2019. כמו כן, נרשמו 23,563 ימי סיוע בשנת הקורונה, שהם גידול של 348 אחוזים בהשוואה לשנה שקדמה לה. ההתנדבות התקיימה ב-573 משקים חקלאיים (לעומת 240 בשנת 2019) ועל ידי 43,330 מתנדבות ומתנדבים (לעומת 10,112 בלבד בשנת 2019).

מעל 43,000 מתנדבים בכ-500 מוקדים ברחבי הארץ

"כבר כעשרה חודשים שאני נמצאת בחל"ת", מספרת קרול פרנסא (53) המתנדבת אצל אבי הופמן במשתלה במושב מגשימים, "במשך התקופה חיפשתי תעסוקה כדי לא להשתגע. בוקר אחד ראיתי כתבה בטלוויזיה על מצבם הקשה של החקלאים, שנפגעו קשות בעקבות הקורונה וחיפשתי איך אפשר להתנדב".

גם מיכאל סאוברון (59) משתף על התהליך שהוביל אותו להתנדב בשטח. "במהלך השנה האחרונה, או יותר נכון מאז שהבנתי שחקלאים זקוקים לידיים עובדות בעקבות משבר הקורונה, אני מגייס חברים ואפילו בני משפחה שמוכנים לתרום למען אותם חקלאים. החקלאים נמצאים בימים אלו על סף קריסה כלכלית ומשבר בכל ענף החקלאות", הוא מתאר.

בחסות הקורונה הצעירים חזרו לחקלאות (צילום: פרטי, באדיבות המצולמים)
קרול פרנסא: "חיפשתי תעסוקה כדי לא להשתגע" | צילום: פרטי, באדיבות המצולמים

בחסות הקורונה הצעירים חזרו לחקלאות (צילום: פרטי, באדיבות המצולמים)
מיכאל סאוברון: "החקלאים נמצאים בימים אלו על סף קריסה כלכלית ומשבר בכל ענף החקלאות" | צילום: פרטי, באדיבות המצולמים

קרול ומיכאל אינם לבד, לצידם מתנדבים גם צעירים רבים שמוצאים בתקופה זו הזדמנות לתרום ולהעניק מעצמם. "התנדבות חקלאית גורמת לי לקום מוקדם מאוד בבוקר, בשעות שאנחנו לרוב לא מכירים", משתפת טליה דנינו (22), "יש לי הזדמנות אמיתית לעשות משהו משמעותי, להתנתק מהטירוף שקורה ביומיום בחיים שלי ומהמדיה החברתית וללמוד על עצמי דברים חדשים שלא ידעתי שקיימים בי ומעניינים אותי. יוצא לי להכיר עוד מתנדבים וחקלאים מיוחדים, אנשים שכיף לי להיות איתם".

"המפגש הזה עם השטח, עם האדמה, עם חיוך של חקלאי בסוף יום עבודה מוצלח, לכלוך בין הציפורניים שנשאר איתך לשאר השבוע – אני לא מצליח לחשוב על עוד הרבה חוויות שמספקות לי תחושת סיפוק ומשמעות כזאת", מצטרף שי זליגר (20), "היכולת הזאת לדעת שנתת סיוע במקום שהיו צריכים אותך ובו זמנית לקבל כל כך הרבה, זו באמת הרגשה שקשה לתאר במילים. מה שכן, כשמגיעים לסוף יום התנדבות כזה, כשכבר כולם עייפים במידה הנכונה, ופתאום שומעים חקלאי שאומר 'לראות אתכם באים ועובדים נותן לי יותר כוח להמשיך', זה נותן רצון רק להמשיך בעשייה הזו כל יום מחדש".

"אני לא מצליח לחשוב על עוד הרבה חוויות שמספקות לי תחושת סיפוק ומשמעות כזאת"

מי שאחראית לחיבורים של שי, טליה, מיכאל, קרול ועוד עשרות אלפים נוספים עם המשקים השונים, זו אפליקציית סאנדו, אפליקציה חברתית מבית ארגון "השומר החדש" שמובילה את מהפכת ההתנדבות החקלאית בישראל. המיזם עצמו הוקם לפני כשנה וחצי, והוא מחבר כיום בין כ-43,000 מתנדבים לכ-500 חקלאים ברחבי הארץ.

בחסות הקורונה הצעירים חזרו לחקלאות (צילום: פרטי, באדיבות המצולמים)
טליה דנינו: "הזדמנות אמיתית לעשות משהו משמעותי" | צילום: פרטי, באדיבות המצולמים

בחסות הקורונה הצעירים חזרו לחקלאות (צילום: פרטי, באדיבות המצולמים)
שי זליגר: "זו באמת הרגשה שקשה לתאר במילים" | צילום: פרטי, באדיבות המצולמים

למעשה, הממשק בנוי על פלטפורמת Market Place -  בה החקלאים מפרסמים דרישה לידיים עובדות בה הם מפרטים על דרישות ההתנדבות, הענף, מספר המתנדבים הנדרשים ומה הם יכולים להעניק להם החל מלינה, מזון ואפילו אטרקציות בשטח. המתנדבים מנגד בוחרים מתוך שלל הפעילויות איפה הם מעוניינים להתנדב לפי מיקום, סוג העבודה (קטיף, כרם, ניקיון) ועוד. "האפליקציה עצמה מאוד נוחה לתפעול", מספרת קרול על החוויה האישית שלה, "מצאתי אינסוף אפשרויות בחירה להתנדבות, כולל ביטוח והסבר מפורט על המקומות השונים. כשהגעתי למשתלה של אבי, נקשרתי מהרגע הראשון וזה הפך את התקופה המזעזעת לתקופה מספקת וכיפית. בשבילי ההתנדבות הפכה להיות כמו בילוי יציאה לבית קפה, אני מקבלת אנרגיות טובות, עוזרת בעבודות שונות, נהנית מהנוף המרהיב והאווירה השמחה שקיימת במקום".

"התיאום דרך האפליקציה מעניק הרגשה של שליחות", מצטרף מיכאל, "מה שמרגישים כשרואים את החקלאים אצלם אנחנו מתנדבים, לא ניתן להבנה. זו פשוט הרגשה נפלאה שנותנת תעצומות נפש ואנרגיות להמשיך להתנדב בחקלאות".

על פי נתוני "השומר החדש", כ-84 אחוזים מכלל החקלאים שפתחו קריאות בשנת 2020 באמצעות האפליקציה, זכו לסיוע במהלך השנה על ידי מתנדבים ממגוון הקשת: יחידים, זוגות, משפחות, צעירים, מבוגרים ועוד.

בחסות הקורונה הצעירים חזרו לחקלאות (צילום: פרטי, באדיבות המצולמים)
גידול של 348 אחוזים בהשוואה לשנה שקדמה לה | צילום: פרטי, באדיבות המצולמים

בחסות הקורונה הצעירים חזרו לחקלאות (צילום: רחלי אלון,  יח"צ)
הצילו של 242 אלפי טון של פירות וירקות בשנת 2020, | צילום: רחלי אלון, יח"צ

"בתקופה זו, בה מאות אלפי עובדים יצאו לחל"ת ונמצאים באי וודאות כלכלית ותחושת חוסר ביטחון, ההתנדבות היא דרך שמסייעת להם להתרחק קצת מהתחושות הקשות וגם לתרום למדינה", מסכמת בת אל אסולין, מנכ"לית האפליקציה, "אנשים מכל המגזרים והגילאים, פריפריה ומרכז, מגיעים להתחבר לעצמם, לפשטות, לאדמה, ומוצאים מכנה משותף ישראלי מדהים! הם יוצאים לשטח, בהתאם לתקנות המותרות של משרד הבריאות, עוסקים בפעילות פרודוקטיבית ומסייעים לישראלים אחרים שנקלעים לקשיים, תורמים לחקלאות ומחזקים את התוצרת המקומית, כך שכל הצדדים יוצאים נשכרים.  זאת אחריות לאומית, ציונות גרסת 2021".