אנחנו נוטים לעשות חשבון נפש במספר נקודות לאורך השנה, אחת מהנקודות האלו הן תחילתה של שנה חדשה; אחד מהדברים שמגדירים אותנו ואת השנה שלנו הוא שביעות הרצון שלנו ממקום העבודה שלנו – האם אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים, האם אנחנו מגשימים את עצמו במקום בו אנחנו נמצאים? 2020 כבר כאן, ואם אתם מרגישים ש עוד שנה חלפה לה ואתם עדיין עומדים במקום יכול להיות שהגיע הזמן לשינוי עבורכם, איך תדעו בוודאות? אם אתם מזדהים עם כמות נכבדת מהסעיפים שברשימה הבאה כנראה שכדאי לכם חשב מסלול מחדש:

1. אתם עומדים במקום יותר מידי זמן

אתם מרגישים שאתם עושים את אותו הדבר שוב ושוב מבלי לגדול ולהתפתח, תחומי האחריות שלכם נשארים זהים, למרות הוותק והניסיון שלכם והתחושה הכללית היא שלא סומכים עליכם מספיק כדי להרחיב את תחומי העיסוק שלכם.

2. אתם מדמיינים את עצמכם במקום עבודה אחר

אתם חושבים כל הזמן על הדבר הבא, עסוקים במחשבה על מה היה יכול להיות אם הייתם עובדים במקום אחר, או אפילו מוצאים את עצמכם משוטטים באתרי דרושים ומחפשים שוב ושוב הזדמנויות תעסוקה אחרות.

3. אתם מרגישים לא חיוניים ואף מיותרים

אתם מרגישים שמה שאתם עושים הוא חסר ערך ומשמעות למקום העבודה ושכל אדם אחר יכול היה להחליף אתכם. כשתחושות מהסוג הזה עולות הן עשויות להוריד לנו את המוטיבציה לעשייה וליצירתיות, ההרגשה שיש לנו תחליף זמין ומידי גורמת לנו להרגיש מיותרים ולא חיוניים למקום העבודה.

4. לא כיף לכם להגיע לעבודה

השעון המעורר מצלצל ואתם מתקשים לקום מהמיטה ומרגישים חסרי אנרגיה להתחיל את היום. דכדוך מלווה את הבוקר שלכם, אתם מגיעים למשרד בחוסר חשק ומחכים בציפייה רבה שיום העבודה יסתיים.

5. תחושת עייפות כללית

אתם מרגישים כבויים ופועלים על אוטומט, שוכחים מה כבר ביצעתם ומהן יתרת המשימות שלכם להמשך היום. כל מה שהייתם רוצים זה לחזור לנמנם מתחת לפוך.

6. עבודה סטטית ושוחקת

אתם לא נדרשים בעבודתכם לחשיבה, ליצירתיות ולחדשנות,  כל יום עבודה נראה זהה ליום שלפניו ולזה שיגיע מחר. נכון, לא כל עבודה דורשת חשיבה מחוץ לקופסה, אך הסטטיות יכולה בהחלט לגרום לתחושה של ניוון ושחיקה.

7. אתם יוצאים ליותר מידי הפסקות במהלך היום

 אתם מצפים להפסקת הצהריים ונאחזים בהפסקות הקפה כדי להעביר את היום. אתם מביטים בשעון יותר ממה שאתם מביטים בכל דבר אחר שקשור לעבודה ומוצאים את עצמכם ממציאים תירוצים ליציאה להפסקה נוספת.

נרדמת בעבודה (צילום: By KamolpornAk, shutterstock)
רק רוצים לישון | צילום: By KamolpornAk, shutterstock

8. אין לכם מה להפסיד - חוץ מכסף

אתם מרגישים שאם תתפטרו אין לכם מה להפסיד חוץ מהמשכורת חודשית, השכר הוא הדבר היחידי שמשאיר אתכם בעבודה. כשאתם שואלים את עצמכם למה אני עדיין כאן התשובה תהיה בגלל התנאים, הוותק או המשכורת. נכון שהשכר שלנו חשוב והכרחי למציאות חיינו אך האם הוא הרווח היחידי שיכול להיות לנו ממקום עבודה? האם לצד שכר מעולה אנחנו יכולים להיות גם שבעי רצון ממקום העבודה שלנו? כנראה שכן.

9. משעמם לכם

אין לכם עניין במה שאתם עושים ובמה שהחברה שבה אתם עובדים עושה; התחום רחוק מלעניין אתכם ולגרום לכם לריגוש או משמעות; משפטים כמו אין לי מושג איך התגלגלתי לתחום הזה שגורים בפיכם והחברים שלכם תוהים מה החיבור בינכם לבן מה שאתם עושים בעבודה.

10. אתם מפחדים משינוי

אם אתם מרגישים שאתם ממציאים לעצמכם שוב ושוב תירוצים כדי להישאר במקום העבודה למרות שאינכם מרוצים ממנו, אתם כנראה פועלים מתוך פחד לשינוי אמיתי - אתם מעדיפים את המקום המוכר והבטוח על פני חוסר וודאות ויציאה מאזור הנוחות שלכם. פחד משינוי יכול להשאיר אותנו במקומות לא טובים ואפילו רעים עבורנו לאורך זמן רב מידי.

11. חיים מסופ"ש לסופ"ש

אתם נהנים מחייכם בעיקר בסופי השבוע ומחכים ליום חמישי בציפייה אינסופית. טבלת ייאוש מונחת בראשכם באופן קבע ואתם יודעים בדיוק עוד כמה ימים, שעות ודקות מגיע הסופ"ש.

12. אתם מחפשים ייעוד או משמעות

אתם קוראים יותר ויותר ספרים מסוג "מה הייעוד האמיתי שלי?"; תחושת אי שקט ותקיעות מלווה אתכם, ואתם מנסים לברר עם עצמכם מה אתם באמת אוהבים לעשות, מה גורם לכם אושר ומהו התחום שנועדתם לעסוק בו.

כמה ימי חופש מותר לקחת מהעבודה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
מחכים לסופ"ש הבא | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אל תמהרו להתפטר

רגע, אמרנו שאם אתם מזדהים עם הרשימה אתם כנראה לא במקום הנכון, או שהגיע הזמן לשינוי. זה נכון, אבל לא תמיד. יש הרבה דברים שאפשר לעשות ולא תמיד הפתרון הנכון והמידי הוא פשוט להתפטר. מה כן? הרבה פעמים אנחנו מסתכלים על המציאות בראייה צרה ולא רואים את ההזדמנויות הקיימות מולנו, רגע לפני שאתם מחליטים להתפטר שווה לבדוק אם אתם יכולים לשנות את המציאות במקום העבודה הקיים.

חישבו עם עצמכם - מה יכול להגביר את שביעות הרצון שלכם ממקום העבודה הנוכחי?  נסו לחשוב בגדול, ראו את הארגון על כל תפקידיו ומורכבויותיו; זה יכול להיות על ידי הרחבת תחומי האחריות שלכם, למידה של תוכן חדש, ניהול של פרוייקט מסויים או תחום חברתי שאתם יכולים להוביל. גם שינוי לוגיסטי במסגרת ההעסקה שלכם יכול לעשות שינוי של ממש: גמישות בשעות העבודה או עבודה מהבית יכולות לשבור את שגרת העבודה שלכם ולהגביר את שביעות הרצון שלכם.

כעת, כשאתם מגובשים בדעתכם נסו לדבר על כך עם הממונה עליכם, שתפו את הגורמים הרלבנטיים בארגון ברצון שלכם להרחיב את העיסוק שלכם. כשאתם עושים זאת, נסו להיות אקטיביים והביעו מוטיבציה לביצוע הרעיונות עליהם חשבתם, הראו את התרומה שלהם לכם כעובדים ולארגון עצמו.

ומה אם זה לא עובד?

אחרי שניסיתם לעשות שינוי של ממש במקום העבודה הנוכחי ומיציתם את כל האפשרויות לשיפור שביעות רצונכם ללא הועיל, שווה לעצור ולבחון אפשרויות נוספות לשינוי ולחשב מסלול מחדש. חישבו ורישמו מה אתם מצפים ומאחלים לעצמכם ממקום העבודה הבא שלכם, לעיתים עוזר להיעזר ביעוץ מקצועי או הכוונה תעסוקתית שיאירו לכם את החוזקות שלכם ואת ההזדמנויות הקיימות בעולם העבודה.

עולם העבודה כיום רחב מאי פעם ואפשרויות הצמיחה וההתפתחות הן אינסופיות, צאו להשיג זאת.

הכותבת היא מאמנת אישית, מתמחה בעולמות הקריירה ושינויים תעסוקתיים ומנחת סדנאות הכנה לראיונות עבודה.