בצל היציאה מהחל"ת, החזרת הפעילות הסדירה של המשק ובהמשך גם הנהירה של עובדים אחר חיפוש עבודה, אנו עדים בתקופה האחרונה לצמיחה במספר המשרות הפתוחות בהייטק - ענף שבעבר היה לו סטיגמה של כזה שמתאים רק לבוגרי 8200 או לבעלי תארים אקדמיים עם התמחויות ספציפיות – אך כעת, ישנן עוד ועוד משרות אליהן מחפשים לגיס עובדים ללא ניסיון קודם או תואר, ונדרשת רק הכשרה בסיסית בלבד.

המצב הזה הוביל לפריחה של חברות המציעות קורסי הכשרה ייעודיים לתעשיית ההייטק. בעוד יש מי שמודאגים מהתופעה, אם תשאלו את הצעירים מחוסרי הניסיון או התואר אין ספק שמדובר בכלי יעיל ומהיר יחסית להתקבל למשרת החלומות, או לפחות קרוב אליה.

הסטארטאפ הישראלי ג'ולט, המתמחה בפיתוח הכשרות לתעשיית ההייטק, הפך בשנה האחרונה לאחד הגופים היותר מדוברים שמכשירים עובדים עבור המקצועות הלא טכנולוגיים בהייטק, אותם אלה שניתן להשתלב בהם גם בלי תואר אקדמי או בלי שירות ביחידה טכנולוגית.

לאחרונה ג'ולט השיקו יחד עם רשות החדשנות תכנית בשם Enter, להכשרת מועמדות ומועמדים שיכולים למלא את מלאי המשרות שנפתח בתחומים העסקיים של חברות הטכנולוגיה. תכנית הלימודים נכתבה בשיתוף עם מנהלים בכירים בחברות ההייטק הישראליות במטרה לתת מענה למחסור שנוצר בכוח אדם איכותי ומיומן לתפקידים אלה. "להייטק הישראלי כיום לא חסר כסף, חסרים לו עובדים. בחודשים האחרונים נכנס כסף רב להייטק הישראלי, גם בגיוסי כספים לחברות קטנות-בינוניות וגם דרך הנפקות ומיזוגים של חברות גדולות", אומר דורון אהרנסון, מנהל הפעילות של ג'ולט בישראל, "ההשלכה העיקרית של הזרמת הכסף הרב לתעשייה היא הגדלה משמעותית של משרות, ובתוכן משרות עסקיות ולא טכנולוגיות רבות שדורשות בעיקר כישורים ויכולת אישית, כך שלעיתים אפשר להתקבל אליהן גם ללא תואר. כך למשל החיפוש של חברות הייטק אחר נציגי פיתוח עסקי (Sales Development Representatives), מפתחי מכירות (Business Development Representatives) והצלחת לקוחות (Customer Success) צמח משמעותית בשנה האחרונה. אלה תפקידים שעל אף היותם קריטיים ומכריעים להתפתחות של חברה, הם מאופיינים בכך שניתן להשתלב בהם ללא ניסיון קודם ואף יש בהם אפשרות ליהנות מאופק תעסוקתי ארוך".

דורון אהרנסון, מנהל הפעילות של ג'ולט בישראל (צילום: עומר הכהן,  יח"צ)
דורון אהרנסון, מנהל הפעילות של ג'ולט בישראל | צילום: עומר הכהן, יח"צ

לדבריו של אהרונסון, עד לשנה האחרונה ופרוץ משבר הקורונה, חברות רבות העדיפו למקד את המאמצים בפיתוח מחלקות אלה דווקא מעבר לים, מתוך הנחה שהקרבה הפיזית מסייעת להצלחת התפקיד, אלא שהמשבר הבינלאומי שינה את הלך המחשבה הזה והביא להאצה משמעותית של העברת מערכים אלה לישראל. "הקורונה הראתה שאין יתרון בקרבה גיאוגרפית ללקוחות, סייעה לחברות להבין שאפשר למלא את תפקידים אלה גם מרחוק ובעקבות כך נפתחו משרות רבות חדשות ואטרקטיביות בהייטק הישראלי", מוסיף אהרונסון, "מדובר גם בהזדמנות להגדיל משמעותית את היצע הקהלים והאוכלוסיות שמשתלבים בהייטק, בתפקידים עסקיים ולא טכנולוגיים".

התפקידים המבוקשים – שאפשר להתקבל אליהם בלי ניסיון או תואר

ומה באשר לתפקידים הטכנולוגיים? החלטנו להתמקד ב-4 מהמקצועות היותר בולטים ומדוברים, כדי להבין מה באמת עושים בהם, מה נדרש כדי להתקבל אליהם, למי זה מתאים – והכי חשוב: כמה מרוויחים בהם.

בדיקת תוכנה - QA

מה הגדרת התפקיד?
בדיקות תוכנה היא חלק מתהליכי הפיתוח הטכנולוגי שנועד להבטיח כי התוכנה עומדת ביעדי הפיתוח שהוגדרו לה ובסטנדרט האיכות הנדרש בשוק. כיום, כמעט כל מוצר בעל אופי טכנולוגי עובר בדיקות תוכנה כדי לאמת כי הוא אכן עומד בתקן האיכות הגבוה ביותר ויכול להתאים לצרכיו המגוונים של המשתמש.

בעבר היה נהוג שהמפתחים עושים גם את בדיקות התוכנה, אך כיום חברות שמבינות כי הצלחת פיתוח התוכנה תלוי מאוד בתהליכי הבדיקות, משתמשות בשירותים של חברות המומחות בתחום בדיקות התוכנה או לחלופין מגייסות בודקים. בהתאם לכך, תהליכי הבדיקות כיום הם חלק אינטגרלי ובלתי-נפרד מתהליכי הפיתוח.

מה עושים בפועל?
ישנם סוגים רבים של בדיקות ובכל ענף ותחום בדיקות התוכנה עשויות להיראות אחרת. הבודקים עובדים על פי רוב בצמוד לצוות הפיתוח ומנתחים לעומק את תפקוד התוכנה בתרחישים שונים ואת היכולת שלה להתמודד אם אתגרים ועם דרישות המשתמשים והשוק. אחד מהיתרונות של התחום הוא שהבדיקות משתנות בהתאם לתחום הטכנולוגי. כך למשל, בדיקות תוכנה של מערכות צבאיות יהיו שונות מאוד מבדיקות תוכנה של שבבים.

זאת עבודה בצוות או עבודה לבד?
העבודה נעשית בצוותיים והיא חלק בלתי נפרד מסביבת הפיתוח.

איפה עובדים בזה?
היום יש הזדמנויות לעבוד בחברות שהמומחיות שלהן היא בדיקות תוכנה והן מנהלות את הבדיקות לחברות גדולות בשוק. כך למשל, בישראל פועלת חברת בדיקות התוכנה הגדולה בעולם בשם קווליטסט (QUALITEST) שנחשבת לאחת מהמעסיקות הבולטות בשוק כיום. בנוסף, יש חברות טכנולוגיה רבות שמגייסות בודקי תוכנה באופן עצמאי.

עבודה מהבית או מהמשרד?
העבודה היא על-פי רוב מהמשרד, אך יש מקרים שבהם מתאפשרת עבודה מהבית.

האם לרוב זאת עבודה של פרילנס או משרה קבועה?
משרה קבועה.

מה השכר הממוצע בהתחלה – ומהם מסלולי הקידום?
שכר התחלתי ממוצע לבודקים ללא ניסיון נע בין 8,000 ל-9,000 ש"ח, וישנם מסלולי קידום מובנים ומגוונים מאוד במסלול הניהולי - מקצועי, כאשר על פי מחקרי שוק ניתן להגיע לסכומים של כ-25 אלף ש"ח בחודש כעבור 5 שנים בלבד.

מה נדרש כדי להתקבל ואיזה קורסים יכולים לעזור לי?
קורסי בדיקות תוכנה מהווים לרוב את כרטיס הכניסה הראשוני לתחום, וניתן ללמוד אותם במגוון רחב של חברות ובתי ספר. לדוגמה, כחלק משיתוף פעולה של חברת קווליטסט עם עיריות שונות ברחבי הארץ, ניתן כיום לקבל קורס בדיקות בעלות נמוכה מאוד או ללא עלות כלל ולהתחיל לעבוד מיד עם סיום הקורס. אחד מהיתרונות בקורסים מסוג זה הוא שבתוך 4 חודשים בלבד – ניתן כבר להשתלב בחברות מובילות בענף ההייטק ולייצר מסלול קריירה בעולמות הטכנולוגיה.

עיצוב UX/UI

מה הגדרת התפקיד?
מעצבי UX/UI אחראים על יצירת חוויה שמספקת ערך ורלוונטיות למשתמשים במוצר. מטרת העיצוב היא ליצור חוויה יעילה, אסתטית ונוחה, ולהתאימה באופן אופטימלי למשתמש הקצה. 

מה עושים בפועל?
על המעצב לבצע מחקר משתמשים, ללמוד מרפרנסים בשוק, לחקור טרנדים עדכניים, להבין לעומק את מטרות המוצר, לבחור אילו תכולות יוצגו במוצר, לשרטט איזושהי סקיצה בסיסית על בסיס תכולות אלו, לעצב את המוצר ולאחר מכן להעביר את העיצובים לפיתוח. תוך כדי שלב הפיתוח, המעצב יבצע בדיקות ומבחנים על המוצר כדי לדייק את המבנה והנראות שלו.

זאת עבודה בצוות או עבודה לבד?
אופן העבודה משתנה מחברה לחברה, אך במקרים רבים על המעצב לעבוד כחלק מצוות פיתוח שלם אשר יכיל מנהל מוצר ומעצבים נוספים. יחד הם אחראים להוציא מוצר בעל חווית משתמש מדויקת. בנוסף, במקרים רבים המעצב יעבוד עם לקוחות ויציג בפניהם את תהליכי העבודה והתוצרים שלו.

איפה עובדים בזה? עבודה מהבית או מהמשרד?
לרוב מדובר בעבודה מהמשרד, למרות שבתקופה האחרונה לא מעט חברות מאפשרות גם עבודה מהבית. התפקיד יכול להיות מוצע בשלל חברות במשק - מחברת מוצר ועד חברת מיתוג.

האם לרוב זאת עבודה של פרילנס או משרה קבועה?
ברוב הפעמים חברות יעדיפו להעסיק מעצבים במשרה קבועה, אך יש מקרים בהם גם ישכרו את שירותיהם של פרילנסרים לטובת פרויקטים מיוחדים.

עובדים במשרד הייטק (צילום: By Monkey Business Images, shutterstock)
אנו עדים בתקופה האחרונה לצמיחה במספר המשרות הפתוחות בהייטק | צילום: By Monkey Business Images, shutterstock

מה השכר הממוצע בהתחלה – ומהם מסלולי הקידום?
שכר התחלתי ממוצע לעובדים ללא ניסיון קודם, יכול לנוע בין 8,000 ל-10,000 ש"ח, תלוי ברמה המקצועית של העובד, ויכול להגיע לשכר שנע בין 15,000 ל-20,000 לאחר שנתיים ניסיון. מסלולי הקידום יכולים לכלול גם ניהול והובלה של צוות. 

מה נדרש כדי להתקבל ואיזה קורסים יכולים לעזור לי?
״אנחנו מאמינים שידע מקצועי ניתן ללמד כל אחד, אך רעב להתפתחות מקצועית - לא. לכן אנחנו מתמקדים בחיפוש אחר בוגרי תארים מעולמות העיצוב (תקשורת חזותית, אדריכלות למשל) שמחפשים לעשות הסבה לעולם ההייטק ורוצים להגיע הכי רחוק שאפשר - אך אין להם ניסיון", מסביר אסף גולדשטוף, מנכ״ל skills מבית חברת מובאו. "מכיוון שאנחנו מאמינים שאת הניסיון ניתן לרכוש, אנחנו מעבירים אותם קורס קצר ואינטנסיבי של חודשיים, ובסיומו הם מתקבלים לקבוצת מובאו או לחברות אחרות אשר מחפשות מעצבי UX/UI איכותיים״. 

ניהול מוצר Product managers

מה הגדרת התפקיד?
ניהול מחזור חיי המוצר אותו החברה מפתחת. מהתכנון, האפיון, התקצוב והפיתוח ועד לשיווק המוצר.

מה עושים בפועל?
תפקיד מנהל המוצר משתנה מחברה לחברה בהתאם לסוג, לגודל ולמורכבות המוצר ופרמטרים נוספים, אך ניתן להגדיר מכנה משותף בסיסי והוא שמנהל המוצר מהווה יד מכוונת בכל שלבי התפתחות המוצר.

אפיון וחידוד בעיה או צורך, ניתוח ולמידת המשתמשים והשוק, הבנת ותכנון הפתרון על ידי הגדרת פיצ'רים ויכולות המוצר, הגדרת סדרי עדיפויות (בהתאם לצורך של המשתמשים ולצורך העסקי של החברה), ליווי וניהול של האופרציה לטובת הפיכת תכנון הפתרון למוצר עובד, השקת המוצר וניתוח ביצועי המוצר בהתאם למטרות שהוגדרו מראש והתאמת המוצר לפי הממצאים שעולים.

זאת עבודה בצוות או עבודה לבד?
מכיוון שמנהל המוצר אחראי או מעורב באופן חלקי על מבנה המוצר ואנשי העיצוב והפיתוח אחראים על הפיכת התכנון שלו למציאות, הוא יעבוד יחד באופן חלקי או כחלק מצוות אורגני עם גורמים מקצועיים כגון מעצבי UX/UI, מפתחים, בודקי QA, אנליסטים וגורמים מקצועיים נוספים.

איפה עובדים בזה? באילו חברות?
לרוב בחברות תוכנה או הייטק, בחברות שירותי תוכנה ובחברות מוצר. למקצוע יש דרישה הן בסטרטאפים קטנים וגם חברות גדולות בשוק.

העבודה מהבית או מהמשרד?
עבודה לרוב מהמשרד או היברידית, תלוי באופי המשרה והתפקיד.

האם לרוב זאת עבודה של פרילנס או משרה קבועה?
ברוב הכמעט מוחלט של המקרים מדובר במשרה קבועה.

מה השכר הממוצע בהתחלה – ומהם מסלולי הקידום?
שכר התחלתי לעובדים ללא ניסיון קודם יכול לנוע בין 12,000 ל-15,000 ש"ח, תלוי ברמה המקצועית של העובד. השכר יכול לעלות לסכום שנע בין 17,000 ל-22,000 לאחר שנתיים בלבד של ניסיון. מסלולי הקידום יכולים לכלול גם ניהול והובלה של צוות. 

מה נדרש כדי להתקבל ואיזה קורסים יכולים לעזור לי?
"מנהל המוצר צריך להחזיק במספר יכולות אישיות ברמה גבוהה, מהיכולת ללמוד מידע טכני ומקצועי במהירות, דרך היכולת לנהל ולרתום אנשים לתהליך, עד יצירת קשר אישי אשר מבוסס על אמון עם הלקוחות", אומר גולדשטוף, "בדרך כלל מנהלי המוצר מגיעים אלינו ללא ניסיון תעסוקתי קודם בתחום והם עוברים קורס הכשרה של שישה שבועות אינטנסיביים, בו הם רוכשים את הכלים והידע הרלוונטיים בשביל להיכנס לתפקיד מסוג זה".

פיתוח Full stack

מה הגדרת התפקיד?
מפתח שמבין בשלל טכנולוגיות ושפות פיתוח ומסוגל לפתח תוכנת שרת-לקוח מסוג אחד לפחות, והידע הטכנולוגי שלו מאפשר לו לעשות זאת מא' ועד ת'.

מה עושים בפועל?
מפתחי Full stack הם חלק משמעותי מאוד בצוות הפיתוח, תפקידם הוא לפתח את המוצרים שעוצבו על ידי מעצבי UX/UI. המשמעות של Full Stack היא שהם אחראים לפתח את צד השרת - העברת המידע של המוצר, ואת צד הלקוח - כל מה שהמשתמש או לקוח רואה בצורה ויזואלית במוצר.

בהמשך, המפתח עובר עם המעצב על העבודה שנעשתה כדי לוודא שהמוצר בסטנדרט שהמעצב הגדיר, ובודק עם מנהל המוצר על התנהגות המוצר כדי לוודא שהתנהגות המוצר עובדת לפי האפיון שהוגדר. כאשר מסיימים לפתח את המוצר, אחריות המפתח היא לעלות את המוצר לאוויר. 

זאת עבודה בצוות או עבודה לבד?
מכיוון שהמפתח צריך לפתח עמודים שנוצרו על ידי מעצב ולגרום למוצר להתנהג על פי ההגדרות שמנהל המוצר הגדיר, עליו לעבוד יחד עם חברי צוות נוספים. כחלק מעבודה משותפת זו, חברי הצוות יבצעו מפגשים שבועיים או דו-שבועיים על מנת לוודא שיש סנכרון ביניהם.

במקרים מסוימים, המפתח יעבוד לבד על עיצובים ומסמך אפיון שהוגדרו בשבילו מראש.

איפה עובדים בזה? באילו חברות?
בחברות תוכנה או הייטק וכן בחברות שירותי תוכנה או מוצר. יש חברות שהן לא חברות מוצר, אבל כן תהיה להן מחלקת R&D. 

עבודה מהבית או מהמשרד?
בחלק מהמקרים העבודה היברידית, כלומר גם מהמשרד וגם מהבית, ובחלק העבודה רק מהמשרד.

האם לרוב זאת עבודה של פרילנס או משרה קבועה?
לרוב תהיה משרה קבועה, פרילנס יעבוד רק על פרויקט ייעודי. 

מה השכר הממוצע בהתחלה – ומהם מסלולי הקידום?
עובד ללא ניסיון קודם ירוויח בממוצע שכר התחלתי של בין 10,000 ל-14,000 ש"ח. תלוי מה הרקע האקדמי שממנו מגיעים. לאחר שנתיים ניסיון השכר נע בין 20,000 ל-25,000 ש"ח בממוצע. 

מה נדרש כדי להתקבל ואיזה קורסים יכולים לעזור לי?
"במקרה הזה נדרש תואר ראשון רלוונטי בתחום - מדעי המחשב או הנדסת תוכנה, למשל – או לחלופין קורס מקצועי בעולם פיתוח התוכנה אשר מקנה ידע בסיסי באחד מה-Frameworks הנפוצים (React, Angular, Wordpress, NodeJS), כאשר את הפער המקצועי ולמידת הפרקטיקה משלימים בקורס Skills של מובאו ממנו אפשר לצאת מוכן למשרה כזאת אצלנו בחברה או בשוק העבודה". מסכם גולדשטוף.