העבודה מהבית שנכפתה על רובנו בשל משבר הקורונה, גורמת לנו להישאב בקלות לעבודה ומבלי שנשים לב, אנחנו שוכחים לקחת הפסקה. בעוד שבמשרד היינו מרשים לעצמנו לקום מדי פעם משולחן העבודה לטיול קצר, להכין לנו משהו לשתות במטבחון או לאכול עם קולגה (והס מלהזכיר את המעשנים), הבידוד הנלווה לעבודה מהבית הותיר רבים מאיתנו דבוקים למסכים מהבוקר עד הערב - וזו בעיה.

כשאנחנו חושבים על "הפסקות בעבודה" אנחנו בדרך כלל נחשוב על הפסקות ארוכות ומשמעותיות כמו ארוחות צוהריים, סופי שבוע או חגים (שתודה לאל לא חסר בארץ). אין ספק שלהפסקות הללו יש תפקיד משמעותי בשמירה על בריאות הנפש שלנו אבל אלו לא ההפסקות היחידות שאנחנו צריכים לקחת בחשבון. גם לקיחת הפסקות קצרות וקבועות לאורך יום העבודה, יש שיכנו אותן "מיני-הפסקות", ייסעו לנו לשפר את רמת היעילות שלנו ולהפחית את תחושת הלחץ והחרדה.

שימו לכם תזכורת להתקשר לסבתא באמצע העבודה

לא מדובר על משהו קשה במיוחד או מורכב לביצוע. קחו לכם שתיים או שלוש דקות שבמהלכן תתעסקו בכל דבר אחר מלבד העבודה. כל פעולה קטנה שתעשו תעזור לכם להרגיש אחרת. הרשו לעצמכם להתפנק בכוס קפה או תרימו טלפון לאיזה חבר לשאול מה שלומו – כדאי לנצל את ההזדמנות לדבר עם סבא וסבתא, או כל אדם אחר שנמצא בקבוצת סיכון, ושיחה כזאת יכולה להפיג לו את הבדידות ולעשות לו את היום.

מחקרים מוכיחים שלקיחת "מיני הפסקות" לאורך יום העבודה תשפר את יכולת הריכוז הנדרשת, תעזור במניעת פציעות, בהפחתת הלחץ ואפילו תגביר את תחושת הסיפוק והאושר שלנו בעבודה. 

אז איך זה עובד? על פי הפסיכולוגית בוורלי בלקמן, הפסקות קצרות עוזרות לנו לשמור על בריאות הנפש שלנו בעבודה, מכיוון שהן מאפשרות למוח ולמחשבות שלנו להתחדש. "זה כמו שכולנו יודעים שצריך לתדלק את הגוף שלנו מדי פעם, כי אם לא נעשה את זה נרגיש יותר עייפים - מכיוון שלא יהיו לנו קלוריות לשרוף", מסבירה בלקמן. "המוח שלנו למעשה צורך 'דלק' בדרך אחרת והפסקות מפעולת הריכוז יאפשרו לו לנוח ולמחשבות להתחדש".

אבא עייף (צילום: Shutterstock/Syda Productions)
אם הגעתם למצב הזה, עדיף שתצאו להפסקת התרעננות | צילום: Shutterstock/Syda Productions

לקיחת "מיני הפסקות" לאורך היום, מעניקה למוח שלנו זמן להתארגן מחדש ומשפרת את האפקטיביות שלנו בעבודה לטווח הרחוק. ככל שרמת האפקטיביות שלנו עולה סף הלחץ והחרדה יורד ומקטין את הסיכויים לחוש שחיקה - מה שבלקמן מתארת כ"מעגל היעילות".

"זה דומה לתחושת הרעננות והשחרור שאנחנו מרגישים אחרי חזרה מחופשה או גם לעובדה שתמיד נעדיף ללכת לישון ולפתור את הבעיות שלנו בבוקר, כשאנחנו יותר חדים אחרי מנוחה". ממשיכה בלקמן.

כמה פעמים יצא לכם לעלות על רעיון מבריק בזמן המקלחת?

המוח שלנו עובד שעות נוספות ולא פועל רק באופן מודע. יש חשיבות גם לפעילות התת-מודע. לכן אם ניתן לו זמן מנוחה מבלי שנצטרך להתרכז במשהו מסוים, נוכל לשוב לעבודה אנרגטיים יותר וחדים יותר. הרעיון לתת למוח שלנו לעבוד באופן בלתי מודע עלול להישמע מוזר, אבל תתפלאו לגלות שמדובר בתופעה מוכרת. תחשבו למשל כמה פעמים יצא לכם לעלות על רעיון מבריק בזמן המקלחת? כשאנחנו מאפשרים למחשבות שלנו לנדוד ומתרכזים בדברים אחרים מלבד עבודה, אנחנו מעניקים למוח את ההזדמנות לעכל מידע קודם ולחשוב על רעיונות חדשים. 

מחקרים מוכיחים שאנשים שלוקחים יותר הפסקות יגיעו ליותר תובנות. כמו שבמהלך השינה אנחנו חולמים חלומות שמסתמכים על אירועים או על זיכרונות שחווינו במהלך היום, גם מנוחה בזמן שאנחנו ערים עוזרת למוח לעבד מידע קודם ולהבין דברים בצורה ברורה יותר.

 "לקיחת "פאוור-ברייק" עוזרת למוח שלנו לעבד את המחשבות, לשמר מידע, ובכך משפרת את היכולת שלנו לראות 'עץ' בתור 'יער'" מסבירה ד"ר שרה ברוואר, מנהלת רפואית של חברת  Healthspan. "לקיחת הפסקה עוזרת לך לחזור לעבודה רענן ומשפרת את יכולות הביצוע שלך".

"הזמן שאנחנו מבלים רחוק משולחן העבודה שלנו לא צריך להיות ארוך במיוחד. מדובר סך הכל על 10 דקות בכל שעה עגולה, וגם זה לא צריך להיות בפעימה אחת", היא מוסיפה, "מחקרים ממליצים לקחת שתיים עד שלוש דקות בכל עשרים דקות".

 גם אם זה נראה לכם עכשיו על גבול הבלתי אפשרי, פשוט שימו לעצמכם תזכורת בטלפון שתזכיר לכם לקום משולחן העבודה מדי פעם במהלך היום. "זה מאוד עוזר לתכנן את ההפסקות מראש כדי לאפשר למוח שלנו לנוח", מסבירה בלקמן. "הכניסו ללוז היומי שלכם זמן מנוחה בבוקר, בצוהריים ואחר הצוהריים, כך שהיום שלכם יחולק למקטעים. ייצרו לעצמכם הפסקה שתעשו בה משהו שעושה לכם טוב, שתוכלו להעריך אותה - התרחקו מהמסך, התחברו לתחושות בגוף שלכם והבחינו איפה יש תחושה של עומס פיזי שלא הבחנתם בו בזמן העבודה. ההפסקה לא צריכה להיות ארוכה בכדי שתרגישו שינוי מידי".

במיוחד בתקופה הנוכחית, כשכולנו נמצאים מבודדים בבתים תחת מגיפה עולמית, חשוב שנצליח לשמור על בריאות הנפש שלנו. בזמן שהגבולות בין הבית והחיים האישיים לעבודה הטשטשו, נדמה שלתפוס מרחק ממסך המחשב מדי פעם ולהעניק לעצמנו מנוחות קצרות לאורך היום, חשובים היום יותר מתמיד.