מקצוע השליח נתפס עד לא מזמן כמקצוע זמני של נערים שעתה הוציאו רישיון לאופנוע, המבצעים משלוחי מזון מהיר בשכר מינימום. התפתחות עולם ה-eCommerce בשנים האחרונות התחיל את מגמת השינוי בשוק, אך אין ספק שמשבר הקורונה בשנה האחרונה הוביל למהפך בתחום הצרכנות בישראל – ואיתו גם מעמד השליח שינה כיוון והפך למקצוע מבוקש, כולל סטטוס של "חיוני" בימי סגר.

לצד העלייה בצורך בשליחים זינק גם הביקוש למקצוע, שהפך למוצא עבור ישראלים רבים שהוצאו לחל"ת בשנה האחרונה. לפי נתוני חברת המשלוחים GetPackage, מחודש אפריל 2020 ועד לחודש ינואר 2021, הצטרפו לשירות החברה כ-25,000 שליחים, ביניהם כאמור עובדים שפוטרו מעבודתם ומחפשים מקצוע חלופי, שאף פנו לשירות הלקוחות של החברה, וביקשו לאשר את הצטרפותם בהקדם - מתוך מצוקה כלכלית. 

נתוני גיוס השליחים לפי חודשים:

בפילוח הגיוס של החברה בשנת 2020, רואים באופן ברור כיצד בחודשים בהם הוטל סגר (מרץ-אפריל, ספטמבר, דצמבר) יש קפיצה חדה במספר מבקשי העבודה בתחום השילוח. נתון מעניין נוסף מראה כי 40% מהשליחים החדשים הם בני 25 עד 34 ו-24% בין הגילים 35 עד 44. שכבת הגיל שעד כה הייתה השולטת בתחום – בני ה-18 עד 24 מהווים רק 18.5%. בני ה-45 עד 54 12.5% ו-5% מהווים בני הגיל השלישי בני ה-55 עד 64. מבחינה מגדרית, השוק עדיין גברי מאוד כאשר נשים מהוות רק 15.3% מכלל השליחים החדשים. נדגיש כי זאת על סמך נתוני GetPackage.

"הגידול בכמות השליחים נובע מהאמון ההולך וגובר במודל הכלכלה השיתופית בכלל ובתחום המשלוחים בפרט", מסביר ניר בנגל, מנכ"ל ומייסד חברת GetPackage, "אנחנו מאפשרים לשליחים לייצר הכנסה גבוהה של בין 80 ל-120 ש"ח לשעה. הגמישות שאנו מציעים מאפשרת לכל אדם להצטרף ולהיות שליח כהכנסה עיקרית או כהשלמת הכנסה".