לפני 40 שנה סייר סטודנט לכלכלה מבנגלדש באחד הכפרים העניים במדינתו, ופגש אישה שהכינה ומכרה רהיטי במבוק. אותה אישה סיפרה לו שהיא לוותה סכום כסף קטן כדי להקים את העסק, אך כיום היא משלמת ריבית גבוהה ביותר. הסטודנט החליט לעשות ניסוי: הוא הלווה מכיסו, בתנאים נוחים, סכום קטן לכ-40 אנשים, שהצליחו בזכות ההלוואה להקים עסק ולעבור ממצב של עוני למצב של שגשוג ובכך כל הצדדים הרוויחו. הסטודנט הוא מוחמד יונוס, פרופסור לכלכלה וזוכה פרס נובל לשלום על תרומתו למיגור העוני. מודל המימון הזעיר (Micro Finance) אותו המציא' משמש היום במדינות רבות, מתפתחות ומפותחות, כאחד הכלים המרכזיים למאבק בעוני מסביב לעולם, והוא זה שעומד גם בבסיס פעילותה של העמותה הישראלית "לתת עתיד", המסייעת לנשים יזמיות מעוטות יכולת לפתוח עסק משלהן ולהתפרנס.

יוצאות מהמצוקה בכוחות עצמן

מעבר להלוואות, התמיכה המשמעותית שמעניק הארגון הוא עצם הליווי של היזמיות והדרכתן על ידי מנטורים צמודים בתהליך הקמת העסק, תהליך המסייע להן לצאת מהמצוקה בכוחות עצמן. "הארגון נולד כחלק מהפעילויות של עמותת לתת, כשבעצם הרעיון היה לתת לנשים האלה את החכות ולא את הדגים", מספרת מנכ"לית העמותה, יעל עובדיה. בתחילת הדרך הפעילות כללה רק קורסי העשרה בשיווק ובמנהל עסקים, והתוצאות היו טובות אבל בפועל מעט נשים אכן הצליחו להקים עסק ובעמותה הבינו שצריך יותר בשביל להצליח. "הבנו שצריך ליווי ושצריך כסף, ברוב המקרים הנשים התקשו לקבל הלוואות מהבנק ושם זה נתקע. אז עברנו למודל שנותן מעטפת כוללת – מנטור מהעולם העסקי, עם ידע וניסיון שמלווה בהתנדבות את היזמית וגם הלוואה בתנאים טובים, בסכומים קטנים של 5000 עד 40 אלף שקלים. חשוב להדגיש שההלוואה ניתנת בקפידה, אנחנו מאוד נזהרים לא לסכן את היזמיות כלכלית. קודם כל בונים תכנית עסקית, רואים מה הפוטנציאל ומוודאים שיש מחויבות מצד היזמת לתהליך".

עוד בלימודים וקריירה:

אחת היזמות שנעזרות ב"לתת עתיד" היא רוית לוי, בת 41 מראש העין. לוי עובדת עם קשישים, מפרנסת את שמונת ילדיה וגם עושה את הצעדים הראשונים לקראת עסק משלה כצלמת עצמאית. קשה לתפוס, אך לפני תקופה לא ארוכה חייה הלכו לכיוון שונה לגמרי; לוי גדלה בבית דתי לאומי, וכשהתחתנה הפכה לחרדית. היא עברה להתגורר בבית שמש, ובמשך 15 שנה הקדישה עצמה לגידול הילדים וניהלה אורח חיים שהיא מגדירה כחרדי קיצוני. "בעבר הייתי אקטיבית, עבדתי, ובכל התהליך של התשובה – הפכתי לבן אדם פאסיבי ומנותק", היא מספרת. "תפקדתי כמו מכונה אבל חוויתי ממש תחושה של חידלון. זה הגיע למצב שפשוט הבנתי שזה או לעשות שינוי – או לשקוע".

"לא רציתי שילדי יגדלו על ערכים של לא לעבוד"

השינוי התחיל, קודם כל, מנקודת המבט של רוית על חייה. "ההבנה המשמעותית קרתה אחרי שראיתי אצל ההורים שלי תכנית ריאליטי, העוקבת אחרי נשים באנגליה וההתמודדות שלהן עם גידול הילדים. בהשראתן לקחתי גם אני מצלמת וידאו, ותיעדתי את ההתנהלות היומיומית שלי. מה שראיתי – זעזע אותי. ראיתי אישה מוזנחת, מתפקדת כמו רובוט, לחוצה וכועסת. צפיתי ושאלתי – 'זאת אני? בשביל זה חזרתי בתשובה?' ואמרתי - זהו". את התהליך האישי ליווה גם מצב כלכלי וחברתי לא פשוט: לוי, כאמור, לא עבדה, בעלה לא עבד גם הוא והמשפחה נקלעה לעוני ממשי. "פתאום הסתכלתי על עצמי ולא האמנתי", היא משחזרת, "לא כך גדלתי. ההורים שלי שניהם עבדו תמיד, אבא שלי הוא איש צבא, אני הייתי תמיד בעשייה".

רוית לוי (צילום: יובל מנצור)
"הבנתי שזה או לעשות שינוי – או לשקוע". רוית לוי | צילום: יובל מנצור

ואולי יותר מהכל, לנגד עיניה של רוית עמד עתיד הילדים: "שאלתי את עצמי אילו כלים יהיו להם בחיים? העברתי אותם ממסגרות חרדיות דוברות יידיש לבתי ספר בפיקוח משרד החינוך, וזאת ממש הייתה תחושה של להציל את הילדים. לא רציתי שהם יחיו בחברה שבה הערך הוא לא לעבוד". זהו אולי הדבר המרכזי שחשוב לרוית להעביר כשהיא מספרת את סיפורה: "כשהעוני הוא אידיאולוגי, כשאנשים בוחרים לא לעבוד ומתנהלים בקיצוניות שמנתקת אותם מהחברה, זה מצב מסוכן".

השינוי התפיסתי של רוית הוביל לפרידה מבן הזוג. אחרי תקופה בה הייתה מסורבת גט – הצליחה להשלים את התהליך והיום השניים גרושים. היא הייתה זקוקה לפרנסה ולתכנית פעולה, ופה נכנסת לתמונה עמותת "לתת עתיד". אחרי שהתחילה ללמוד צילום במכללה חרדית עוד כשגרה בבית שמש, החליטה לוי לנסות ולפתח קריירה בתחום. "פניתי לרווחה, וקישרו אותי ל"לתת עתיד" ואז פגשתי את המנטור שלי, אלכס. הוא איש מדהים, מקצוען אמיתי, אנחנו נפגשים מדי שבוע-שבועיים והוא נותן לי הדרכה ועצות, אבל בעיקר רוח גבית, שזה הכי חשוב. כל תמיכה זו הרגשה טובה".

"אם אין מוטיבציה ויוזמה – כלום לא יעזור"

אלכס קפלונוב-טוב, איש עסקים, יועץ עסקי מנוסה והמנטור של רוית, מספר על תהליך העבודה: "פגשתי מישהי שמצד אחד עברה המון בחיים, ומצד שני יש לה המון אמביציה לעשות את הדברים באופן שונה, ממש לשבור את כל הקירות שהיא הרגישה שיש סביבה כל השנים, ולהתפרנס בכבוד". תהליך העבודה כמנטור דרש מאלכס להעניק בעיקר ייעוץ, הכוונה ומיקוד: "השאיפה של רוית בגדול היא להתפרנס מצילום, והתפקיד שלי כמנטור זה לקחת את החלום ולתת מסגרת ריאלית. 'צלם' – זה לא מקצוע. צריך למצוא נישה בתוך העולם הזה, צריך להיות מקצוען במה שאתה עושה. עברנו על הרבה דברים מתוך האהבה שלה וגם צורת העבודה שמתאימה לה".

אורח חייה של רוית הוריד מהפרק, למשל, צילום אירועים שמצריך עבודה פיזית מאומצת בשעות שהן לא שגרתיות. כחלק מחיפוש תחום שיכול להשתלב היטב בחיי המשפחה של רוית, הוחלט להתכוונן על צילום של מוצרים, צילומי בוק לבת מצווה וצילומי תדמית. "לקחנו בחשבון למשל את העובדה שהיא באה מעולם סגור של נשים, וזאת יכולה להיות סוג של נישה, צילומי נשים וצילומים ללקוחות נשים. בעצם הרעיון הוא לקחת את מה שייחודי לה, ולהשתמש בזה", מספר אלכס.

ברמה האמנותית, אופיין הייחודי של עבודות הצילום של רוית הביא לכך שפרויקט הגמר שצילמה בסיום לימודיה הפך לתערוכה המוצגת בקונסרבטוריון ראש העין, ותמונה נוספת משתתפת בתערוכה קבוצתית ביפו. תמונה אחת כבר נמכרה והיתר מיועדות גם הן למכירה.

הזמנה לתערוכה של רוית
הזמנה לתערוכה של רוית

המוטיבציה והאקטיביות של היזמות הן תנאי הכרחי להצלחת הפרויקט, טוענת יעל עובדיה המנכ"לית. "בסוף מי שצריך לקחת אחריות - זו היא, היזמית. אם היא לא תעשה זה לא יעזור כמה ניתן. ההצלחה היא כי את עושה, וצריך לעשות הרבה. עם השילוב של הכלים שאנחנו נותנים והיוזמה שלהן – דברים קורים".

בלתת עתיד לא משקיעים בלימוד מקצוע ספציפי, אלא במתן כלים לבניית עסק. מקורסים בשיווק, מיתוג וניהול עסקי, דרך ייעוץ משפטי וייעוץ של רואה חשבון, ועד קישור עם חברות כמו WIX שמסייעת ליזמות לבנות אתר אינטרנט - הכל כמובן בהתנדבות וללא תמורה. "מרגש ומדהים שחברה גדולה כמו WIX תורמת לחברה", אומרת רוית, "הם גם עושים הרצאות ושיעורים איך לקדם את האתר, וצריך להבין, אני רק לפני שנה למדתי להתעסק עם מחשב. אני 20 שנה הייתי מנותקת מהעולם".

רוית הצליחה לרכוש, בסיוע עמותה נוספת, ציוד צילום, ועכשיו היא מנהלת סטודיו קטן בסלון ביתה. "אני מצלמת הכל, מזון, תכשיטים, אופנה, בוקים לבת מצווה, צילומי תדמית וצילומי מוצר, אבל אני מגיעה מצילום שהוא אמנותי. משהו אחר, שבא לידי ביטוי בעבודות שלי".

יעל, מנכ"לית "לתת עתיד" מדווחת שלא מדובר בסיפור הצלחה בודד. כ-80 אחוזים מהיזמות מצליחות להקים עסק ולהתפרנס. בימים האלה, כשהתכנית סוגרת שלוש שנים לפעילותה, העמותה עורכת מחקר מקיף, אבל כבר היום יעל יכולה לדווח חלקית על הנתונים: היזמות מצליחות להקים עסקים קטנים, ולהרוויח בין 5,000 ל-12,000 שקלים לחודש, במקרים מסוימים אפילו יותר. "מראש דובר על סכומים כאלה, הפרויקט מיועד לעסקים זעירים וזה סדר הגודל. חייבים להבין שגם מי שמרוויחה 5,000, כשזה מגיע מלא להרוויח כלום – זה משנה חיים", היא מציינת.

יעל עובדיה (צילום: ברברה גרובר)
הן מרגישות שזה שלהן ושהן עשו את זה בכוחות עצמן". יעל עובדיה" | צילום: ברברה גרובר

"מרגישה שאני שווה משהו"

יעל בעצמה מגיעה מעולם העסקים. אחרי שנים בתחום השיווק פתחה עסק משלה, והיא מכירה מקרוב את כל הקשיים שבדרך. ל"לתת עתיד" היא הגיעה כמתנדבת מהשורה, וכשהעמותה נפרדה מארגון "לתת" –  הפכה למנכ"לית שלו. החיבור האישי של אנשי העמותה לתחום הוא כנראה גורם מרכזי בהצלחת הפרויקט, ואלכס המנטור מתאר את העבודה בעמותה כתהליך שמשפיע גם עליו, ולא רק על החניכות: "בעבר הסתכלתי על עסק באופן קר ואובייקטיבי, מבלי להסתכל מסביב. ב"לתת עתיד", כמנטור, אני מסתכל בצורה הרבה יותר רחבה, ולקחתי את זה ליום-יום שלי. כשאני מייעץ, אני מסתכל על המכלול של הבן אדם ולא רק על העסק".

היעד שהציבו לעצמם בעמותה הוא צמיחה מ-300 יזמות בשנה לאלף. יעל מסבירה שלצמיחה כזאת יש השפעה משמעותית: "המטרה היא באמת לעשות שינוי ולצמצם את העוני. אם יהיו אלף יזמות שמרוויחות 5,000 ₪ בחודש – אנחנו מדברים על 60 מיליון שקלים בשנה. זה 60 מיליון ש"ח שהן ירוויחו ולא יזדקקו לו כסיוע". מדובר במהלך לא פשוט. הנשים מגיעות מסיטואציות חיים לא פשוטות, ולפתוח עסק בישראל זה מסובך עבור כל אחד, אבל הצעד הוא משמעותי. "היזמות נותנת ערך נוסף וגדול לאישה", מדגישה עובדיה, "זה ביטחון וזו גאווה, גם כלפי הילדים שלהן. הן מרגישות שזה שלהן ושהן עשו את זה בכוחות עצמן. אין שווה לזה", מסכמת יעל.

"אני מרגישה ממש טוב לעשות משהו שאני אוהבת ולהתפרנס, אבל הכי הכי – אני פשוט מרגישה שאני שווה משהו", מאשרת רוית. "במקום שהגעתי אליו האידיאולוגיה הייתה לבטל את עצמך. עצם חוסר המעש שלי כל השנים האלה – ביטל אותי. אני מרגישה שהפכתי מאפס למישהו". לאחרונה, משתפת רוית, חידשה קשרים עם חברות מהעבר, ולא מזמן נפגשה עם כמה מהן. "כל אחת סיפרה מה היא עושה, והתפעלתי. אמרתי - 'וואו, כל הכבוד לכן, את מורה, ואת עורכת דין", והן אמרו לי – נכון, ואת צלמת. זה משהו'".

ליצירת קשר עם עמותת לתת עתיד התקשרו 1-700-504-221