גם אם אתם לא מחובבי ענף הכדורגל, ייתכן מאוד שנתקלתם בעבר בשם זינדין זידאן. השבוע, אחרי שזכה זכייה שלישית ברצף בליגת האלופות עם קבוצתו ריאל מדריד, המנג'ר ושחקן העבר המוערך, הטיל פצצה על עולם הכדורגל והודיע על פרישה. האירוע המכונן הזה הוא סיבה מספיק טובה כדי לדבר על הצלחתו הניהולית. שכן קיימים הרבה קוים משיקים בין עולמות הכדורגל לעולם העסקי והניהולי.

ובכל זאת, לפני שמתחילים, תקציר האירועים: לפני שנתיים וחצי מונה זידאן למנג'ר ריאל מדריד והחליף את רפא בניטז שפוטר. מאז, במשך כ-900 ימים, זכה ב-9 תארים (כולל אליפות הליגה הספרדית), ומעל הכל הצליח להביא זכייה שלישית ברציפות בליגת האלופות, מה שאף מאמן אחר לא הצליח להגשים מאז שנות ה-70'. אבל עוד לפני כן, מאז ומתמיד היה זידאן שחקן מוערך; הוא נמנה כאחד מ-"הגלקטיקוס" של ריאל מדריד בתחילת שנות ה-2000, זכה עמה בליגת האלופות וזכה עם נבחרת צרפת באליפות העולם. כמו כן, הוא אף זכה בכדור הזהב. כאמור, שחקן על ומאמן גדול.

זינדין זידאן (צילום:  Fabio Diena / Shutterstock.com)
שחקן על ומאמן גדול | צילום: Fabio Diena / Shutterstock.com

מעבר לספורטאי מצטיין זידאן הוא גם מנהל מחונן ואיש עסקים מוצלח. כמי שהיה מעורב בארגונים ובמועדונים כה גדולים, הוא יכול ללמד אותנו דבר או שניים על ניהול. הנה 5 שיטות שאתם כמנהלים וכיזמים יכולים ללמוד ממנו:

כמנהלים גם אפשר להודות בטעויות

הציפיות ממי שנמצא במעלה הסולם ההיררכי הן תמיד בשמיים. גם אצל זידאן, הלחץ האינסופי מהבית ומהאוהדים להביא הצלחות ותארים היה קיים בכל עונה מחדש. בדיוק כמו הציפייה התמידית מחברה עסקית לרווחים ולמחירי מניה טובים יותר - ציפיות שאיתן צריך המנכ"ל להתמודד בכל רגע נתון. לאורך כל הדרך זידאן היה רגוע כלפי חוץ, ואף הודה בטעויות, התכנס פנימה כדי לתקן ולחזור לנצח אחרי הפסד. זידנאן האמין בדרכו שהביאה הישגים משמעותיים לקבוצה, שנה אחרי שנה. לצד הבנה בטעויות על המנהל להאמין בדרכו בצורה מלאה.

פחות דיבורים, מנהל מודרני מקדם דברים בשקט

לאורך כל השנים כשחקן וכמאמן, זידאן מיעט לדבר, וכשדיבר אמר את דבריו בשקט מופתי. מספרים עליו שהוא מושך אליו אנשים בעיקר בשל האווירה הנינוחה שהוא משרה. כשזידאן דיבר, כולם הקשיבו. בצורה זו דבריו השרו שקט ונטעו תחושה שצריך להמשיך לעבוד תוך מחויבות מלאה לארגון. זו גם צריכה להיות דרכו של המנהל; להמשיך להתחרות ולנצח בשקט, אבל לא פחות חשוב להיות ווינר בנשמה.

זהו את השחקנים סביבכם

בסגל של ריאל משחקים כוכבים כמו רונאלדו, בייל וראמוס, שמטבעם רוצים לשחק 90 דקות ולכבוש כל הזמן. המערכת הזו מלאה באגו, עד כדי כך שכמעט אין מקום על הספסל ובחדר ההלבשה. נכון, לא תמיד זידאן קבע מי יהיו השחקנים בסגל, חלקם נקבעו על ידי פרז (הבעלים) ובאווירה הזו עוד התעקש המנג'ר לקדם ולבנות שחקנים חדשים שיצמחו מתוך המועדון. ועדיין הוא השכיל לחנוך את כריסטיאנו רונאלדו, הגלקטיקו האולטימטיבי של ימינו, לעזור יותר לחבריו, לצאת ממשברים ולהצליח לשמר את עצמו בריאותית לאורך העונות. הוא גם ויתר על שחקנים מוכרים אחרים כדי לייצב את המערכת. במילים אחרות: מנהל טוב חייב שחקנים טובים וחזקים כדי להצליח, ועם זאת המנהל נדרש ליצור מהם קבוצה, להוריד את רמת החיכוכים והאגו בחברה על מנת שלא תפריע ותהרוס, להחליט על אסטרטגיה וטקטיקה, לדעת להחליף שחקנים שאינם מתאימים ולהביא במקומם שחקנים טובים שידעו לנצח עבורו משחקים, גם כאשר הקבוצה לא משחקת טוב והשחקנים הגדולים לא במיטבם.

זינדין זידאן (צילום: Vlad1988 / Shutterstock.com)
זידאן כנראה עשוי מזן נדיר | צילום: Vlad1988 / Shutterstock.com

שמרו מיקוד והכירו את המתחרים

במשך כ-3 שנים הצליח זידאן להביא עוד ניצחונות ועוד תארים, כאשר ברקע המתחרה והיריבה האימתנית ברצלונה לא הרפתה לרגע. לזידאן לא היה רגע דל, מהתחרות הקשה שסיפק מסי ועד לפרסומים מגוונים בתקשורת. בדיוק כמו בעולם העסקי - מנהל חייב להישאר ממוקד במטרות אותן הגדיר, להבין מה היתרונות והחסרונות של המתחרים, להכין את החברה היטב לתחרות ולהתמודדויות, ולדעת שלא תמיד הכול יעבוד על פי התכנית. בכל העת, המנהל צריך להתאים את התכניות למצב דה פקטו בשטח.

תמיד תהיו בשליטה

רגע לפני הצגת התכניות שלו לשנה הבאה, כשברקע רונאלדו ובייל ממלמלים על עזיבה אפשרית. זידאן הודיע שהוא הולך ("זהו הדבר הנכון למועדון שזקוק לשינוי"). אפילו פרז, הבעלים הכול יכול שרגיל להחליף מאמנים כמו גרביים, הופתע. אבל זידאן רצה לשלוט ברגע, בדרך בה הוא עוזב, בתנאים שלו. ייתכן מאוד, כי מנהל בכיר היה מנצל הצלחה פנומנלית שכזו לשדרוג תנאיו, לנסות לכבוש עוד פסגה בלי להבין שכשיגיעו זמנים קשים הפרידה (אולי) לא תבוא מרצון. זידאן כנראה עשוי מזן נדיר, הוא ידע שעכשיו נדרש שינוי כדי להמשיך לנצח, הכוכבים בקבוצה מתנדנדים והחלטות צריכות להתקבל. הוא החליט שנכון לו ללכת, כמנצח. ראוי כי גם אתם כמנהלים תהיו תמיד בשליטה ותובילו את עבודת הניהול ולא תהיו מובלים.

הכותב הוא מייסד ושותף בחברת Pitch, המציעה מתחמי עבודה משותפים ליזמים ותכניות נטוורקינג למיקסום יכולות הניהול של היזמים.