ערב ראש השנה החדשה כבר כאן, ואיתו הגיעה גם ההזדמנות להשליך מאיתנו דברים שליליים, ולאמץ לחיקנו בחירות חדשות וחיוביות. בהשאלה מהמסורת היהודית, כדי להתקדם למקום טוב יותר עם עצמנו, עלינו להשליך את הדברים שגורמים לנו תחושה רעה, את הדברים שמעכבים אותנו, את מערכות היחסים שמורידות אותנו - ובעיקר את המטען שיש לנו על הסובבים אותנו.

מקורו של טקס התשליך הוא ביהדות אשכנז במאה ה-15, הנובע מהפסוק "וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל-חַטֹּאותָם", (מיכה ז', יט).  בטקס המתפללים זורקים את החטאים שלהם בצורה סמלית למקור מים זורמים, לרוב זה יהיה באמצעות פיסות לחם או חלה, ובכך מתנקים לקראת השנה החדשה בעידן החדש נוצרו יותר ויותר טקסי תשליך חילוניים, שמאפשרים את ההתנקות הזו בטקסים קבוצתיים או בטקסים פרטיים ואישיים.

מה משליכים?

נתחיל מהדברים אותם אנחנו יכולים *לבחור* להשליך: מכיוון שאנחנו מבלים את רוב שעות הערות שלנו בעבודה (וכי אתם קוראים את הכתבה הזאת בערוץ "לימודים וקריירה"), נתמקד בתשליך מיוחד לעולם הקריירה שלנו; הרבה פעמים אנחנו מגיעים למקום העבודה שלנו עם כל כך הרבה תחושות שליליות, שאולי הגיע הזמן להשליך אותן ולנסות לבדוק איך זה לחיות בלעדיהן.

זו יכולה להיות המחשבה שמישהו ממש לא מעריך אותי, תחושות אשם על דברים שלא הספקנו לעשות בעבודה או שרצינו לעשות אותם אחרת, אכזבות על תוצאות שלא היו מספיק טובות, כעסים שלא משרתים אותנו או מעכבים אותנו בהתנהלות המקצועית והאישית בעבודה, מערכות יחסים פוגעניות, דאגות מיותרות ומשתקות שלא מקדמות עשייה וכמובן ביקורת עצמית מחמירה.

איך משליכים?

ראשית עוצרים את מירוץ החיים שלנו לכמה דקות. חשוב להקדיש זמן ללא הפרעות, רצוי במקום שקט בו אנחנו מרגישים נוח. זה יכול להיות בקבוצת חברים קרובים, בקבוצה גדולה או ביננו לבין עצמינו.

כעת, עורכים רשימה של כל אותן מחשבות, דאגות, אכזבות ורגשות אשם שאנחנו רוצים להשליך כדי לפנות מקום לדברים טובים יותר עבורנו. מתוך הרשימה בוחרים את הדברים המשמעותיים ביותר שאנחנו מוכנים ורוצים להשתחרר מהם עם בוא השנה החדשה.

אישה צעירה מחייכת (צילום: lauren-roberts-unsplash)
נסו לבנות תכנית של הוצאה לפועל עבור כל אותה פעולה חיובית | צילום: lauren-roberts-unsplash

ועכשיו מה?

כעת מתחילה היצירתיות שלכם. את הדברים שבחרנו להשליך מחיינו כותבים על פתקים ואז משליכים אותם – באופן הכי מילולי של המילה. אפשר לקרוע את הפתקים, להשליך אותם, לשרוף אותם או לטמון אותם עמוק באדמה.

במהלך התשליך הפרטי שלכם, בכל צורה שבה בחרתם, מומלץ לומר מספר מילים על הבחירה שלכם ועל ההתחייבות שלכם לנסות לחיות בשנה הבאה ללא המחשבה השלילית שהשלכתם.

כיתבו לעצמכם את הבחירות שלכם לשנה החדשה

כעת לאחר שהשלכתם את כל אותן מחשבות, טרדות ורגשות, זוהי ההזדמנות לתת מקום לבחירות חיוביות במקום העבודה שלכם.

למשל "אני בוחר להיות יותר סלחן כלפי עצמי כאשר אני לא מגיע לתוצאה מסוימת", "אני בוחר לנסות לשפר את מערכת היחסים שלי עם העמיתים שלי", "אני בוחר להגיד יותר את מה שאני חושב", "אני בוחר לצאת הביתה מוקדם יותר לפחות פעם בשבוע", "אני בוחר שחיי יהיו מאוזנים יותר", "אני בוחר לבקש העלאה בשכר" ,"אני בוחר לנסות לרכוש יותר חברים במקום העבודה", "אני בוחר לקחת על עצמי פרוייקט חברתי".

כעת לאחר שהשלכתם את השלילי והתמקדתם בחיובי, נסו לבנות תכנית של הוצאה לפועל עבור כל אותה פעולה חיובית: מה עליי לעשות כדי לקדם זאת? אילו משאבים חיצוניים או פנימיים אני צריך לגייס כדי לגרום לכך לקרות? מתי יהיה הזמן הנכון ביותר עבורי לעשות זאת? מה ייצור אצלי מחויבות לעשייה הזו? תלו את רשימת הבחירות שלכם במקום זמין לעין והקפידו לקרוא אותה בכל הזדמנות.

זכרו כי אנחנו נוטים לחזור מהר לדפוסים הישנים והמוכרים, ובכל פעם שדפוס שלילי כזה עולה היזכרו בטקס התשליך ובבחירה שלכם להשליכו ולבחור עבור עצמכם במציאות אחרת, טובה יותר.

הכותבת היא מאמנת אישית, מתמחה בעולמות הקריירה ושינויים תעסוקתיים ומנחת סדנאות הכנה לראיונות עבודה.