יום האשה הבינלאומי צוין בשבוע שעבר - ואחד הנושאים המטרידים ביותר הוא פערי השכר בין גברים לנשים. גם במדינות שנחשבות למתקדמות מאוד, גברים מרוויחים בממוצע יותר מנשים, גם אם הם עושים בדיוק את אותה עבודה.

איסלנד שמנסה לשנות את המצב, נהפכה אתמול למדינה הראשונה בעולם שתדרוש מהחברות להוכיח שהן משלמות שכר שווה לעובדים ללא קשר למגדר, מוצא אתני, העדפה מינית או לאום.

במסגרת החוק החדש, כל חברה שבה יש לפחות 25 עובדים תידרש להוכיח בפני הרשויות כי היא משלמת שכר שווה לכולם. גם במדינות נוספות בעולם, כמו שווייץ ומינסוטה בארה"ב, קיימים חוקים דומים, אבל איסלנד היא המדינה הראשונה בעולם שתדרוש מהחברות להוכיח זאת.

 


לפי נתוני הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, פער השכר הממוצע בין גברים לנשים במשרה מלאה מגיע ל-13.6% - נתון נמוך במקצת מהממוצע במדינות OECD שמגיע ל-14.7%. בשווייץ, שבה קיים חוק שדורש השוואה שכר בין נשים לגברים, מגיע הפער ל-16.9%. בישראל, שהנתונים העדכניים ביותר לגביה הם מ-2011, הגיעו פערי השכר ל-21.8%. המדינה עם פערי השכר הגבוהים ביותר היא דרום קוריאה, שבה גברים מרוויחים 36.7% יותר מנשים בממוצע. בבלגיה, מרוויחים הגברים 3.3% מהנשים. באף אחת מהמדינות לא נמצא שנשים הרוויחו בממוצע יותר מגברים.

השר לשוויון חברתי באיסלנד, תורנסטיין ויגלונדסון, אמר כי "הגיע הזמן לעשות משהו רדיקלי בנושא הזה. שוויון זכויות הם זכויות אדם. אנחנו צריכים להבטיח שגברים ונשים יקבלו זכויות שוות במקום העבודה. האחריות שלנו היא לעשות כל שביכולתנו כדי להבטיח זאת".

איסלנד, שהציבה לעצמה יעד להשגת שוויון מלא בשכר בין גברים לנשים עד 2022, נחשבת לאחת מהמדינות הפעילות ביותר בתחום השוויון המגדרי. ב-24 באוקטובר 1975 פתחו הנשים במדינה בשביתה במחאה על ייצוגן הנמוך בפרלמנט. כעבור חמש שנים נבחרה אשה לתפקיד הנשיאה. באוקטובר השנה יצאו הנשים במדינה מהעבודה בשעה מוקדמת במחאה על שכרן הנמוך.

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

שכרו של שר האוצר הבריטי לשעבר בחברת ניהול הקרנות הגדולה בעולם: 16,400 דולר ליום

הנשים שניפצו את תקרת הזכוכית בשירות בתי הסוהר