א' (השם המלא שמור במערכת), עבד בתפקיד בכיר בחברה גדולה, עד שיום אחד מצא את עצמו בתאונת דרכים ששינתה את חייו: לפני כארבע שנים, במהלך יום עבודה סטנדרטי, נסע א' במכוניתו באחד הרחובות במרכז הארץ כדי לפגוש לקוחות. במהלך הנסיעה נהג מכונית אחרת לא עצר בתמרור "עצור", חתך אותו בפתאומיות והתנגש בו בעוצמה רבה. המכונית של א' ספגה מכה חזקה מעוצמת התאונה, ושמאי חברת הביטוח הגדיר אותה כ'טוטאל-לוס'.

בעת התאונה א' ספג מכה קשה בצווארו, אך היה בטוח שזהו מצב רפואי זמני, שיחלים ממנו בהקדם: "חשבתי שמדובר בכאבים שיחלפו עם הזמן, אבל זה לא קרה ונאלצתי לקבל טיפול רפואי. סבלתי גם מכאבים ברגל שמאל", טען א', "הכאבים ברגל הלכו והתגברו עד שזה גרם לי למצב שהתקשיתי ללכת. כך זה נמשך ארבעה חודשים ואז פניתי לרופאת המשפחה והתלוננתי בפניה על הכאבים".

כאשר פנה א' לרופאת המשפחה שלו, הוא חשף בפניה כי הוא סובל מכאבים והביע חשש שאולי אלו סימנים של ניוון שרירים, כפי שהיה לאביו. רופאת המשפחה שללה את האפשרות שמדובר בניוון ואבחנה כי מדובר בדלקת במפרקים. כדי למצוא מזור לכאבים, א' התרוצץ מרופא מומחה אחד לשני, כשמצבו רק הולך ומדרדר, עד כדי כך שבקושי רב הצליח ללכת. 

אחרי חודשים ארוכים של בדיקות וטיפולים, שלא שיפרו את מצבו של א' אלא רק החמירו אותו, הוא הגיע לפגישה אצל רופא מומחה בתחום הנוירוכירורגיה, שאבחן כי הוא סובל מבלט דיסק שלוחץ על עמוד השדרה, ושאל אותו האם במקרה עבר תאונת דרכים. א' השיב בחיוב.

א', התייעץ עם רופאים מומחים שיעצו לו לעבור ניתוח בעמוד השדרה, אך מצבו הגופני הדרדר, עד שנאלץ להפחית משמעותית את שעות עבודתו בחברה.

בזכות מצלמת הדרך הצליח להוכיח את התאונה

העובד הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי להכיר בו כנכה תאונת עבודה, אבל זו נדחתה על הסף בנימוק שלא מדובר בפגיעה שנגרמה במהלך עבודתו. גם בקשתו לדיון מחדש בתביעה שהגיש נדחתה על ידי המל"ל.

א' שכר את שירותיה של עו"ד דורית פילו, שפנתה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בדרישה להורות על החזרת תיקו של א' לפקיד התביעות, כדי שימנה וועדה רפואית שתדון בהיקף הנכות שנגרמה לו, אך במוסד לביטוח לאומי סירבו בתוקף לדרישה והתבצרו בעמדתם שלא מדובר בתאונת עבודה.

עו"ד דורית פילו (צילום: פיני חמו,  יח"צ)
עו"ד דורית פילו | צילום: פיני חמו, יח"צ

רופא נוירולוג מומחה מטעם בית הדין שבדק את א', קבע כי יש קשר ישיר בין התאונה שעבר לנזק שנגרם לו בעמוד השדרה ולמגבלות הגופניות מהן הוא סובל - ולפיכך מדובר בתאונת עבודה לכל דבר ועניין. המל"ל לא קיבל את רוע הגזירה וביקש מבית הדין למנות רופא נוסף מתחום האורתופדיה, אבל עו"ד פילו התנגדה נחרצות בנימוק שזה יאריך את הדיון בתיק שלא לצורך.

למזלו של א', במכוניתו הותקנה מצלמת דרך שתיעדה את התאונה שעבר. סרטון התאונה היה זה ששכנע לבסוף את המוסד לביטוח לאומי להכיר במקרה שלו כתאונת עבודה.

וועדה רפואית מטעם המל"ל תתכנס בקרוב לדון בהיקף אחוזי הנכות שיש לקבוע לו. מכיוון ששכרו גבוה מאוד, ההערכה היא שהוא יקבל קצבה של מיליוני שקלים במצטבר לכל ימי חייו.