לפחות 10,175 נשים בהריון, בטיפולי פוריות, בחופשת לידה או ב-60 הימים שאחריה -פוטרו או הוצאו לחל"ת, באישור הממונה על חוק עבודת נשים מאז תחילת משבר הקורונה ועד היום. מהנתונים, שהוגשו על ידי משרד הרווחה לבקשת mako, עולה כי החל מה-15 במרץ (עם פרוץ משבר הקורונה) ועד היום הוגשו לממונה על חוק עבודת נשים – הגוף האחראי במשרד הרווחה על אישור או דחייה של בקשות לפיטורים של נשים מוגנות – כ-13,113 בקשות לפיטורים, צמצומי שכר או משרה או הוצאה לחל"ת, כ-9000 מתוכן במהלך החודש וחצי הראשונים למשבר, רובן המוחלט אושר ורק 601 נדחו.

מתוך כלל הבקשות שהוגשו, 11,188 נגעו להוצאת נשים לחופשה ללא תשלום, 976 ביקשו לצמצם בהיקף משרתה או שכרה של אישה ו-1,409 נגעו לפיטורים של העובדת. בסך הכל אושרו 95% מהבקשות להוצאה לחל"ת, 98% מהבקשות לצמצום משרה או קיצוץ שכר ו-77% מהבקשות לפיטורים. ב-2,337 בקשות (1576 לחל"ת, 160 לצמצומים ו-674 לפיטורים) טרם הסתיים הטיפול או שהמעסיק משך את הבקשה מסיבות שונות. לצורך ההשוואה – לפי נתוני משרד העבודה והרווחה ופרסומים קודמים בנושא, בשנה ממוצעת מתקבלות אצל הממונה על חוק עבודת נשים כ-1000 בקשות. כ-96% מהן מאושרות.

אחוז היתרים קיצוני

לפי החוק משנת 1954, נשים בהריון, בטיפולי פוריות, בחופשת לידה וב-60 הימים שאחריה מוגנות מפני הוצאה לחל"ת, צמצומי שכר או היקף משרה ופיטורים ללא אישור מיוחד של הממונה על עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה. בסוף מרץ אישרה הממשלה תקנות חירום המאפשרות למעסיקים בתקופת הקורונה להוציא לחל"ת או לפטר נשים, מבלי לקבל היתר לכך – התקנות היו בתוקף ימים בודדים לפני שבג"צ התערב וביטל אותן. לא ידוע כמה נשים פוטרו או הוצאו לחל"ת בתקופה זו.

"מן הנתונים עולה תמונה מדאיגה לגבי השימוש הנרחב מדי בהוצאת נשים מוגנות לחל"תים, שבפועל משמשים כמעין הכנה לפיטורים. אחוז ההיתרים שאישרה הממונה בחודשים האחרונים הוא קיצוני. בכל הכבוד ל'מצב', מדובר בנתון מדאיג שמעלה תהיות לגבי האפקטיביות של ההליך כולו", אומרת ל-mako עו"ד אורי טורקיה שלס, מומחית לדיני עבודה ולנשים בעבודה, "חשוב להבין שחל"ת הוא לא פתרון קסם אלא אקט פוגעני שמוציא את העובדת מחוץ לשוק העבודה ופוגע משמעותית בהגנות החוקיות עליה. כך למשל, נשים רבות "הסכימו" לצאת לחל"ת מחוסר ברירה וגילו שהיותן בחל"ת פוגע בזכאותן לדמי לידה או גרוע מכך - בהגנות מפני פיטורים בזמן ההיריון או לאחר חופשת הלידה, ומיד עם תום החל"ת הן פוטרו. לא בכדי אנחנו רואות כעת עלייה משמעותית בבקשות להיתרי פיטורים- מדובר באותם מעסיקים ונשים, אשר התחילו בחל"ת וסיימו בפיטורים. לצערנו נראה שהשפעת הקורונה על משק העבודה תישאר איתנו לתקופה ארוכה ותפקידה של הממונה על עבודת נשים הוא קריטי בשמירה על ההגנות החוקיות על נשים בשוק העבודה. נכון להיום זה לא קורה".


ליצירת קשר עם הכתבת: liat.barstav@mako.co.il