סוכנת סמויה שהפלילה עשרות סוחרי סמים – הסתבכה בפלי (צילום: המכתב שכתב הקצין שהפעיל את ר')
המסמך מסווג שעליו חתום קצין המשטרה שהפעיל את ר' | צילום: המכתב שכתב הקצין שהפעיל את ר'

ר' (השם המלא שמור במערכת), אישה בשנות הארבעים לחייה, שימשה לפני כ-15 שנה סוכנת סמויה של אחת היחידות המרכזיות של המשטרה בצפון הארץ. תפקיד די מלחיץ ומפחיד, שבמסגרתו היא שהתה במחיצת סוחרי סמים כבדים במשך כחצי שנה, כשהיא רוכשת מהם קוקאין וחשיש, מתעדת את העסקאות ובסופו של דבר הביאה למעצרם והכנסתם לכלא לשנים רבות. "ר' סיכנה את חייה וגרמה לכך שבמשך תקופה ארוכה הפשיעה באזור הצפון מוגרה", ציין קצין משטרה, "הפעילות שלה הייתה אמיצה וייחודית".

אלא שבשנים האחרונות, ר' עברה הסבת מקצוע מהסוג המפוקפק. היא הסתבכה במעשי הונאה יחד עם מי שהיה בן זוגה, והוגש נגדה כתב אישום לבית המשפט.

השופט התחשב בפעילותה כסוכנת סמויה

השופט התחשב בפעילותה כסוכנת סמויה ובעובדה שנקלעה לפרשה שלא באשמתה, וגזר עליה שישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות. ר' הייתה אמורה לרצות את עונשה, אבל לא הגיעה לממונה על עבודות שירות. הפרקליטות ראתה בכך הפרה חמורה מאוד ופנתה לבית המשפט בדרישה להכניס אותה לכלא באופן מידי.

עורכות הדין של ר', חן מאירי ואלינה כרסנטי, הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בנצרת. הן ביקשו מהשופט להפקיע ל-ר' את עונש עבודות השירות ולא להכניסה לכלא, שכן חייה עלולים להיות בסכנה ממשית בגלל ששימשה כסוכנת סמויה של המשטרה.

לטענתן, ר' סעדה בחודשים האחרונים את הוריה וחמיה ולכן לא התייצבה לביצוע עבודות השירות, אך יחד עם זאת יש לאפשר לה לשקם את חייה מבלי להכניס לכלא. לדבריהן, מאז המקרה בו הורשעה, ר' לא הייתה מעורבת בפלילים.

"בית המשפט מתרה בעותרת כי ניתנה לה הזדמנות שלא תחזור"

הן הציגו לשופט מסמך מסווג שעליו חתום קצין המשטרה שהפעיל את ר' כסוכנת סמויה, ובו שיבח אותה על פעילותה המבצעית: "ר' שימשה כסוכנת משטרתית ופעלה בצורה טובה מאוד. לשביעות רצון היחידה. בזמן הפעלתה, ר' הביאה למעצרים של סוחרי סמים אשר השפיעו על מיגור הפשיעה בשנה זו", נכתב במסמך של קצין המשטרה שהפעיל את ר' והוגש לעיון השופט.

השופט יוסף בן חמו שדן בתיק, קיבל את עמדת עורכות הדין של ר' וציין כי הוא מתחשב בעובדה שבעברה המקצועי שירתה כסוכנת סמויה וכעת סעדה את חמיה והוריה, ולכן היא לא תוכנס לכלא.

השופט הזהיר את ר' שבפעם הבאה אם לא תגיע לרצות את עבודות השירות הוא עלול להכניסה לכלא. "בית המשפט מתרה בעותרת כי ניתנה לה הזדמנות שלא תחזור להשלים ביצוע עבודות שירות", ציין השופט בהחלטתו.