מקובל לראות במעבר משכירה לעצמאית מסלול המגלם הצלחה והתקדמות. אולם המעבר מעצמאית לשכירה הופך ליותר ויותר שכיח, בייחוד לנוכח מצבו הנוכחי של המשק.

הניסיון מלמד שגם אם העבודה כשכירה מתאימה יותר לקווי האישיות של העובדת, וגם אם תפקידה החדש נחשב לבכיר יותר ומניב שכר גבוה יותר מעבודתה כעצמאית, המהפך בחיים התעסוקתיים מחייב הסתגלות למצב החדש. זה נכון בין אם השינוי נעשה מתוך אילוץ, ואולי מלווה בתחושת כישלון, ובין אם נולד כתוצאה מהצעת עבודה אטרקטיבית.

מה הם הקשיים הגדולים אותם עלולה לחוות אישה שהפכה מעצמאית לשכירה?

קשיים הם סובייקטיביים ולכן נחווים באופן שונה, מבחינת המהות והעוצמה, מאדם לאדם. קבלת מרות עלולה להיות מורכבת, לאחר שכעצמאית התרגלת לקבוע ולהחליט לבד.

התסכול מחריף במקרים בהם אין הסכמה לגבי מה שאת נדרשת לבצע או אם אין הערכה כלפי הממונה. אם קודם נהנית מדרגות חופש גבוהות יחסית, בחרת עם מי לעבוד ובאיזה אופן, במה ראוי להתעסק ובמה לא, שלטת בלוחות הזמנים ויכולה היית לתכנן דברים מראש, עתה את פועלת במסלול המוכתב על ידי מישהו אחר: שעות העבודה שלך פחות גמישות, חלה עליה בחובת הדיווח ועלייך להיות מחויבת לסט ערכים, חוקים וכללים שלא את קבעת.

בנוסף להסתגלות למשרד, לבוס/ית, לקולגות ולנהלים, עלייך להתרגל לכך שמישהו אחר מתווה עבורך את אופן התנהלותך וששליטתך על תפקידך אינה טוטאלית. הוויתור על שליטה מוחלטת והפנמת העובדה שכעת, כשכירה, את חלק מצוות על כל המשתמע מכך, מחייבת אותך העצמאית לשעבר למצוא בתוכך את היכולות המתאימות למצב החדש. יתרה מזאת, ככל שתביני מהר יותר שעתה לא הכול מוטל על כתפייך, את עשויה לגלות שאיכות החיים שלך כשכירה גבוהה מזו שהייתה לך כעצמאית.

אילו יתרונות יש במעבר בין עצמאית לשכירה?

עצמאית נוכחת לדעת שהתואר מכיל הרבה מאד דרישות ומחויבויות כלפי לקוחות, עובדים, רשויות. עלייך להיות מעורה בכל מרכיבי העסק: באיכות התוצר, בשיווק ובמכירות, בתפעול, בחוזים ובגביה, תוך כדי רדיפה בלתי פוסקת אחרי לקוחות. את נדרשת לעבוד מול מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, עורך דין ורואה חשבון. כל אלה עלולים להביא למתח רב ולשחיקה, והם פוחתים משמעותית עם המעבר לעבודה כשכירה, במסגרתה, את אינך נדרשת להתמודד עם מחויבויות אלה.

 בנוסף, כעצמאית שעובדת כפרילנסר את עלולה לחוות בדידות בשל היותך לבד, ללא קולגות וללא הווי של משרד, בעוד שכשכירה את מוקפת בעובדים נוספים איתם את יכולה לחלוק חוויות ולשתף אותם בכל דבר שתרצי. כמו כן, כעצמאית, את חווה תנודות בין הכנסות ורווחים לבין סיכונים ואי וודאות, ורק את משלמת את החשבון ומסכנת את כספך. כיום, גם שכירה איננה לחלוטין בעלת ביטחון תעסוקתי, אך היא אינה חווה את אותו סיכון כלכלי שחווה עצמאית. בנוסף, שכירה זכאית לימי חופשה, דמי הבראה ודמי אבטלה.

הסתגלות השינוי תלויה בגורמים שונים: בחוזקות האישה, בדפוסי התנהגות שגורים וגם בנסיבות המעבר – האם זהו מעבר מתוכנן ומושכל או תוצאה של משבר?

כיצד נשים שהיו עצמאיות יוכלו להקל על עצמן את המעבר לסטטוס החדש של "שכירה"?

עצמאית לשעבר באה עם ערך מוסף הפותח דלתות: ניהול עובדים, תכנון לוחות זמנים ותכניות עבודה, ניהול פרויקטים וחשיבה מחוץ לקופסה. על כן רצוי שתחפשי מראש עבודה שתאפשר לך להביא לידי ביטוי את יכולותייך וניסיונך ואת הידע שצברת כעצמאית. חשוב שתתנהלי בסביבת עבודה מתאימה ככל הניתן. כלומר, אם הניהול הוא בדמך, חפשי עבודת ניהול כשכירה – ניהול עסק, תחום או צוות. אם חופש המרחב והתנועה משמעותי לך, נסי למצוא עבודת שטח עם שעות גמישות או תנאים גמישים. בכל מקרה, השתדלי למצוא מעסיקים שיסמכו עלייך ויתנו לך יד חופשית.

ד"ר יעל יצחקי (צילום: ג'ודי בן יוד)
ד"ר יעל יצחקי | צילום: ג'ודי בן יוד
בנוסף, כעצמאיות, יכלו הנשים להיות חופשיות יותר בכל הקשור לאיזון בין הבית והקריירה וליהנות מגמישות גבוהה בשעות העבודה שאותן היו קובעות לעצמן, בעוד שכשכירות, הפריווילגיה הזו מצטמצמת, כיוון שהן מחויבות, בדרך כלל, לעבודה בשעות קבועות.

כשכירה במקום חדש, ייתכן כי תרצי להוכיח את עצמך ותבחרי להשקיע שעות נוספות בעבודה, שיבואו על חשבון זמנך הפנוי. לכן, על מנת להסתגל לשינוי במהירות, כדאי לגייס גם את המשפחה והחברים בתקופת המעבר בקריירה ולבקש מהם סיוע, שכן המעבר דורש השקעה וריכוז בעבודה החדשה וחשוב שתהיה לך רשת ביטחון תומכת שתקל עלייך ותעזור להתמודד עמו בהצלחה.

כמו כן, כדאי להיעזר בייעוץ תעסוקתי מקצועי כדי לברר את הגורמים למעבר ולבחון כיצד לצלוח אותו בצורה המיטבית.

לסיום, טיפ קטן למעסיקים: אתם יכולים להפוך את הנחיתה של העובדת החדשה, שהייתה בעברה עצמאית, לרכה יותר באמצעות שיתוף וחשיבה משותפת. בדרך זו, תוכלו ליהנות הרבה יותר מפירות ניסיונה וכל הצדדים ירוויחו ויתרמו מכך. 

הכותבת היא מנכ"לית נטע - המרכז לפיתוח קריירה, הפועל לסייע לנשים לממש את שאיפותיהן המקצועיות וליצור תרבות ניהול המקדמת הוגנות מגדרית