אזרחי ישראל נקראים לסור לקלפיות כדי לממש את זכותם הדמוקרטית, בפעם הרביעית בתוך פחות משנתיים. לצד מי שהולכים ליהנות מיום השבתון ולצאת לטייל או להסתער על הקניונים (אחרי שהצביעו, כמובן), ישנם גם לא מעט ישראלים המוגדרים כעובדים ב"שירותים ציבוריים", הנדרשים לעבוד ביום השבתון, ביחד עם נותני השירות השונים והעובדים בחנויות, במסעדות ובמקומות הבילוי - הפתוחים לקהל הרחב.

אם נתבקשתם על ידי המעסיק שלכם לעבוד היום, חשוב שתוודאו במדריך הזכויות שלנו מה מגיע לכם>>

לפי הערכות, עשרות אלפים עתידים לעבוד במהלך מערכת הבחירות עבור הסיעות השונות – בין אם כמשגיחים ומשקיפים בקלפיות עצמן, בחלוקת פלאיירים בצמתים או ברחובות ואפילו בשינוע מצביעים פוטנציאלים אל הקלפי. רובם צעירים וצעירות שלאו דווקא בקיאים בחוקי העבודה, ובכך הם מעלים את הסיכוי שינצלו את תמימותם ביום הזה.

בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, התקבלו באיגוד המקצועי של הסתדרות הנוער העובד והלומד מאות פניות של בני נוער וצעירים שנוצלו בעבודתם ביום הבחירות עם המפלגות השונות. "חלק מהתלונות לא הבשילו לכדי טיפול וחלקן תלונות שנוגעות לאי קבלת השכר - כולו או חלקו", מוסרים לנו מהאיגוד המקצועי של הסתדרות הנוער העובד והלומד, "בתקופה זו דאגנו שיוחזרו לאותם עובדים עשרות אלפי שקלים".

יש לכם תלונות שהגיעו אליכן בנושא ניצול עובדים בבחירות?

"יש סיפור מהבחירות האחרונות על מפלגה גדולה שבשל טעות מערכתית שילמו רק חלק משכרם של למעלה מ-20 בני ובנות נוער שעבדו אצלם מיהוד-מונסון. באותו המקרה התערבנו ולאחר מספר חודשים אותם נערים ונערות אכן קיבלו את השכר שחסר להם".

"מקרה נוסף, שאומנם אינו נוגע לבחירות הארציות קשור בבחירות המוניציפליות, התרחש בסיעה גדולה של ראש עיר מצפון הארץ שהודח מתפקידו. המקרה נמצא עד היום בהליכים בבית הדין, לאחר שהסיעה לא שילמה כלל שכר ל-71 בני הנוער והצעירים שעבדו במערכת הבחירות וכעת תובעים אותה".

זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו שומעים על מפלגות שמבטיחות שישלמו רק אחרי הבחירות ואז נעלמות – זה בגלל חוקי לשלם רק אחרי כמה חודשים?

"עבודה במפלגות היא עבודה לכל דבר ועניין, והחוק חל עליה כמו על כל עבודה. לכן, דרך המלך היא לשלם שכר עד ה-10 בחודש העוקב לעבודה".

אם מישהו מציע לי לעבוד – מה נורות האזהרה שצריכות להידלק?

"נורות האזהרה דומות לדברים שחשוב לדעת (ראו בהמשך). בעיקר כדאי לוודא שמעסיקים אתכם כפי שנדרש. אם נותנים לכם טופס 101 לחתום, זאת אינדיקציה טובה. במערכת בחירות הקודמת פנתה אלינו נערה וסיפרה שמסרבים לתת לה טופס 101 בעבודה בבחירות ושאלה אם עדיין כדאי לה ללכת לעבוד. תשבתינו אליה הייתה: 'בוודאי שלא'. כל דבר כזה, במידה ויגיע לבית הדין, יהיה הרבה יותר קשה להוכיח שהיא אכן עבדה".

מה ההבדל בין מפלגות שמציעות לי להתנדב ביום הבחירות לבין כאלו שמבטיחות שכר? שמעתם על מקרי של מפלגות שמנצלות את התמימות של הצעירים?

"פחות מגיעות אלינו פניות בסגנון הזה. אנחנו כן רואים, בדומה למקרה שהזכרנו קודם על הסיעה מצפון הארץ, שאחת הטענות לאי תשלום שכר לעובדים הייתה כי העובדים נכנסו לקבוצת וואטסאפ וחשבו שהם עובדים, ואילו למעסיקים לא הייתה שליטה על זה - כי הרי לא כל אדם שנכנס לקבוצת וואטס אפ הוא עובד. בהקשר לזה, שוב, חשוב לקבל טופס 101 והודעה לעובד או הסכם עבודה. כי אמנם קבוצות וואטסאפ הן עניין מאוד חי בחיים של בני ובנות נוער, אבל הן עדיין לא הוכחה להעסקה".

כדי שלא נגיע למצב שאנחנו צריכים לתבוע כדי לקבל את זכויותינו, ביקשנו מהאיגוד המקצועי שיכינו לנו מדריך מקוצר לצעירים (ולא רק) שמתכננים לעבוד ביום הבחירות:

  1. הסכם העסקה
    וודאו שיש לכם הסכם העסקה או הודעה לעובד, בו מפורטים תנאי העסקה שלכם והפרטים המלאים של המעסיק ושלכם. כדאי לצלם את הטופס גם אם לוקחים אותו לאחר החתימה.
  2. מי המעסיק?
    דעו אצל מי אתם עובדים – מה שם המעסיק ומה הקשר שלו למפלגה.
  3. תעדו הכל
    רשמו את שעות העבודה שלכם, תאריכי העבודה ומיקומי העבודה.
  4. לא שילמו לכם – אל תחתמו!
    אל תחתמו שקיבלתם שכר אם לא קיבלתם אותו. אנחנו רואים הרבה פעמים שבמעמד הקבלה לעבודה דורשים מבני נוער וצעירים לחתום על טופס שמעיד כי הם כבר קיבלו את השכר. עמדו על שלכם ואמרו למעסיק שרק כאשר תקבלו את שכרכם תחתמו על הטופס.
  5. הכירו את החוק ומה מגיע לכם
    לא יזיק גם להראות למעסיק שאתם בקיאים בחוק ושאי אפשר לעבוד עליכם.
אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי, הסתדרות הנוע"ל (צילום: באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד)
אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד | צילום: באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד

חשוב לזכור שיום הבחירות הוא יום שבתון במשק. כלומר, מי שעובד ביום הבחירות זכאי לתשלום שכר של 200%, במידה ויש לו ותק של מעל 14 ימים במקום העבודה. שיטת תשלום נוספת היא שכר רגיל + יום חופשה בתשלום.

שימו לב שמי שעובד בענף הבחירות זכאי ל-200% ללא תלות בוותק. בנוסף, לעובדים בענף הבחירות שמעל גיל 18 יורד 25% מס עבור עבודתם.

 בסוף כל מערכת בחירות, מגיעות אלינו פניות רבות של בני נוער שעבדו בשביל המפלגות השונות. לצערנו גם ביום חגה של הדמוקרטיה, יש רבים שמנצלים בני נוער ובתום העבודה שלהם לא משלמים את שכרם", מסכם אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד, "אנחנו קוראים לכל המפלגות לשים לב ולתדרך את מטות השטח לשכור עובדים רק לאחר וידוא שישנו תקציב לכך, ורק לאחר שמי ששוכר לעבודה  מכיר וידוע את כל החוקים הנדרשים.  לבני הנוער אנחנו קוראים: שימו לב מי מעסיק אתכם, ודאו שקיבלתם חוזה או הודעה לעובד. רשמו שעות ושמרו כל הודעה או שיחה שמחזקת את הטענות.

נוצלתם בעבודה? פנו לנוער העובד והלומד בטלפון 1121* ובאתר

 לא בטוחים היכן הקלפי שלכם? באפליקציית איזי ריכזו את כל המידע: