בחודשים האחרונים נוכחנו להבין שיש תחום אחד חזק שככל הנראה לא ייפגע ממשבר הקורונה ואולי דווקא ירוויח ממנו, והוא כמובן ההייטק. חברות וארגונם רבים פועלים במרץ על מנת להטמיע חדשנות ותהליכים טכנולוגיים מתקדמים כדי לתת מענה לדרישות העבודה החדשות, בין אם אלו פגישות בזום, טופסולוגיה שחייבת לעבור לכלים דיגיטליים, או רובוטים שיוכלו לעשות פיזית את מה שנאמר להם לעשות מהכורסה בבית. השינויים שסיגלה לעצמה התעשייה בארץ ובעולם מעידים כי אמנם ארגונים שונים עלולים לקצץ בתחומים רבים, אבל כולם באופן די וודאי ישקיעו בטכנולוגיה, כך שהדרישה לאיוש תפקידים שונים בתחום ההייטק רק תלך ותגבר.

על פי הנתונים של מכללת לימודי ההייטק ג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של חברת מטריקס, אלו מקצועות הליבה המרכזיים שיהפכו להיות המבוקשים ביותר לאיוש על ידי חברות ההייטק הישראליות בעידן הפוסט קורונה:

פיתוח תוכנה

מקצוע מפתח התוכנה הוא הבסיס לכל עולם התוכנה והוא המקצוע הנחשק ביותר בתחום. המחסור הגדול שכבר היה קיים בשוק אנשי פיתוח התוכנה לפני המשבר, צפוי להחמיר עוד מספר חודשים כשהביקוש יעלה בהרבה על ההיצע. כיום, כל הפתרונות הטכנולוגיים החדשים שנדרשים על ידי התעשיה כדי להתמודד עם מגבלות הקורונה, מבוססים על כתיבה ופיתוח של קוד תוכנה, כשהדגש הוא על כתיבת קוד בג'אווה, דוטנט, ובפולסטאק. מפתחי התוכנה יהיו אלו שיפתחו את הדיגיטל בארגונים, יבנו אפליקציות תוכנה כשירות (SAAS) בענן ויפתחו מערכות שמבוססות ומתחברות לאינטרנט של הדברים (IOT).

עיצוב  UX (חווית משתמש)

כל יישום שהוא, בכל תחום ועבור כל גיל צריך להיות נוח, פשוט ומדליק. ההבדל בין יישום מנצח לאחרים מבוסס על חווית המשתמש (UX) של התוכנה. התחרות בין יצרני מוצרי התוכנה ובין ארגונים שמשקיעים בדיגיטל טמונה בעיצוב הממשק למשתמש, וביכולת לייצר חווית לקוח ומסע לקוח פשוט, מהנה ואפקטיבי - שמייצר את ההכנסה והפעולות שהארגון רוצה להשיג. בעקבות המשבר יותר ויותר תהליכי עבודה מול לקוחות יעברו טרנספורמציה דיגיטלית, והבסיס לטרנספורמציה הזו מתחיל עם מעצבי השירותים, שמהווים חלק בלתי נפרד מצוות הפיתוח בכל ארגון. המקצוע הזה מיועד לאנשים יצירתיים, בעלי יכולות עיצוב גבוהות.

בדיקות תוכנה (QA)

באופן טבעי ככל שנכתב יותר קוד והקוד ישתפר ויהיה יותר מורכב ומסובך, כך יעלה גם הביקוש לבודקי תוכנה. וככל שהוא גם כולל יותר ממשקים לעולמות חיצוניים ולחומרה אז הוא הופך יותר הכרחי. הפעילות המתרחבת הזאת סביב כתיבת הקוד עלולה גם ליצור סיכוי גדול יותר לבאגים ותקלות, וזה דבר שחייבים לבדוק ביסודיות ולטפל בו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במערכות קריטיות בארגון. 

אנשי DATA ולמידת מכונה (ML)

העולם מלא נתונים שנאספים כל הזמן במערכות הארגוניות, באינטרנט, בסלולר וכדומה. במשבר הקורנה גילנו עד כמה חשובים הנתונים הללו, כאשר המומחים בתחום הרפואה סיפקו לנו גרפים שמציגים את השטחת העקומה הרצויה, ניתוח נדבקים גיאוגרפי, מעקב אחר מקורות ההדבקה ועוד. על מנת להבין את הנתונים הללו, יש צורך ביכולות למידת מכונה שמאפשרות למחשב לעבד נתונים רבים ולייצר מהם תמונת מצב וקבלת החלטות, כאילו בני אדם קיבלו אותן ואף יותר טוב מהם. העולם החדש שדורש ניתוח של היקפי מידע רבים ושימוש בטכנולוגיות חכמות לניתוח הנתונים הוביל ליצירת מקצועות רבים של מנתחי נתונים כדוגמת מדעני נתונים ומומחי ניתוח דאטה, שהצטרפו למקצועות המבוקשים ביותר בתחום הבינה העסקית (BI). 

ניהול תשתיות טכנולוגיות

משבר הקורנה העלה את החשיבות של ניהול התשתיות ושל היכולות לנהל אותן מרחוק, כדי לתמוך בכל העובדים מהבית. השימוש במשאבים בנפחים משתנים, לצד הדרישה לשמירה על מערכות מוגנות הובילו ארגונים רבים גם אל הענן - דבר שעורר צורך במנהלי תשתיות ורשתות בעולמות הענן ורשתות התקשורת ובתחומי הקוד הפתוח.

אנשי סייבר ואבטחת מידע

מכיוון שהעולם עובר בימים אלו לעבוד יותר ויותר באמצעות תהליכי אוטומציה ורובוטיקה ללא מגע אדם, יש צורך לייצר יותר הגנות אבטחה על תהליכים אלו, וככל שהאוטומציה מוטמעת יותר היא שולחת זרועות גם למערכות הקריטיות של הארגון, עליהן צריך לייצר הגנה כפולה ומכופלת. תוסיפו לזה את העבודה מהבית שהעבירה את כל הפעילות של הארגון למרחב הווירטואלי - ותיווכחו להבין עד כמה מקצועות אבטחת המידע הופכים למבוקשים בימים האלה. לא בכדי ה-FBI דיווח לאחרונה שחל גידול של מאות אחוזים בפשעי הסייבר מאז הקורונה. מבחינת האקרים המשוואה כאן היא פשוטה - אם ארגונים משקיעים יותר על מערכות אבטחת המידע שלהם, סביר להניח שיותר כדאי לפרוץ אליהם. לכן, בזמן הקרוב נראה ביקוש עולה למקצועות כמו יועצי אבטחת מידע, מגני סייבר, מתכנני הגנה, בודקי חדירות ועוד.

מיישמי ERP

המעבר של הארגונים לטרנספורמציה דיגיטלית מלאה, דורש מהם לשדרג את מערכות הליבה שמבצעות את ניהול התפעול, הכספים ומשאבי האנוש. כאן משתלבות הגרסאות החדשות והמעודכנות של מערכות ה-ERP, שבראשון עומדות Priority ו-SAP. ארגונים רבים ישדרגו את מערכות ה-ERP הקיימות, וכאלו שלא הייתה להם מערכת ERP ישקיעו בהכרח בהטמעה של אחת כזו, כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. פעולות אלו מעלות מחדש את האטרקטיביות של מיישמי ה-ERP.

מי שחושב שהרכבת עומדת בתחנה כל עוד הנגיף משתולל ברחובות טועה ובגדול. מדובר בתהליך שלוקח בין מספר חודשים לשנה, ואין מה לחכות שמהשבר יסתיים כדי לעשות את השינוי המקצועי. דווקא עכשיו, במיוחד כשאנחנו גם ככה בבית, ויש אפשרות להתחיל ללמוד באופן מקוון - זה הזמן לרכוש את הידע המתאים, כדי לפתח קריירה בהייטק ולהישאר רלוונטי בשוק כאשר נצא מהמשבר הנוכחי, או מאלה שיבואו אחריו. ענף ההייטק מציע מגוון מקצועות ברמות ידע ויכולת שונות, שעשויות להתאים לכל אחד. צריך רק לעצור את הבינג' שהתחלתם בנטפליקס, לבחון את התפקידים שקיימים בתחום ולבחור באיזה שביל זהב אתם רוצים לצעוד.

הכותב הינו מנהל מכללת ג'ון ברייס הדרכה, זרוע ההדרכה של מטריקס.