מי לא רוצה לעבוד בהייטק? כבר שנים שרבים חיים עם ספק פנטזיה ספק-תוכנית לעתיד, שכוללת עבודה בהייטק. השעות הנוחות, התנאים האטרקטיביים, הגמישות המקסימלית, החדשנות הטכנולוגית ואיך לא – השכר המתגמל. כל אלו עזרו לתעשיית ההייטק למצב את עצמה כתעשייה חמה, שאין אחד שלא רוצה לקחת בה חלק במשרה מעניינת או בתפקיד מאתגר. לא רק זאת, התקופה האחרונה וההתמודדות עם נגיף הקורונה הוכיחה לנו שוב שתעשיית ההייטק היא תעשיה יציבה יחסית, המצליחה לספק המשכיות עסקית גם בעתות משבר.

יחד עם הרצון העז לעבוד בהייטק, ככל שמעמיקים בסוגיה - הדילמה הופכת קשה יותר. העבודה בהייטק כוללת פעילות מגוונת, שדורשת יכולות וכישורים שונים בין תחום התמקצעות אחד לאחר. אז איך יודעים באיזה תחום לבחור? ואילו צעדים עליכם לנקוט כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם?

לפני הכל - תחקיר ברשת

בעידן הדיגיטלי בו אנחנו חיים, תהליך קבלת החלטה, מכל סוג שהוא, מתחיל בתחקיר מקיף בנושא באינטרנט. האתרים השונים מספקים מידע רב אודות עולמות ההייטק, שכולל פירוט על התפקידים השונים והאתגרים שכל אחד מהם מציב, מידע על תחומי ההתמחות המגוונים, מסלולי הכשרה בשוק, מוסדות לימודים ותוכניות מקצועיות רלוונטיות. לאחר סריקה ראשונית של המידע, סמנו לעצמכם שניים-שלושה תחומים שעשויים לעניין אתכם והתחילו לחקור אותם לעומק. תוכלו להשתמש במידע ממוסדות לימודים, מאתרים מקצועיים או דווקא בכתבות וראיונות עם בכירים בתחום. הקפידו להשתמש במגוון מקורות על מנת לקבל תמונת מצב רחבה אודות השכר הממוצע, פוטנציאל הקידום, פיתוחים מעניינים, חברות מגייסות ויכולות נדרשות לכל תפקיד.

אחרי שסרקתם באתרים רשמיים, מומלץ לחפש גם פורומים מקצועיים או להצטרף לקבוצות רלוונטיות ברשתות החברתיות. נסו לגלות את היתרונות והחסרונות בכל תחום, לבקש המלצות היכן ללמוד וכל מידע "אוף דה רקורד" שיעזור לכם לגבש דעה. בנוסף, תוכלו למצוא ברשת גם מגוון מבדקים מקוונים, שעל סמך שאלונים ואבחונים שונים, יוכלו להציג לכם רשימות של התחומים הרלוונטיים ביותר עבורכם.

חוות דעת וראיונות עם אנשים מהתחום

על אף שחוות דעת הן דבר סובייקטיבי, בסופו של דבר אין כמו עדות מהשטח. נסו לאתר אנשים שעובדים בתחומים שעניינו אתכם, רצוי כאלו שעובדים בתחום מספר שנים ויכולים לנדב לכם פרטים על העבודה בפועל. לינקדאין למשל זו פלטפורמה עסקית מעולה להגיע למומחים בתחום. הקפידו להכין שאלות מראש עם הדברים שמעניין אתכם לדעת - כמו למשל איך נראית שגרת היום-יום? מול מי מתבצעת העבודה בפועל? אילו כישורים נדרשים על מנת להתקבל לעבודה? באילו תוכנות וממשקים משתמשים? וכל שאלה שחשוב לכם לקבל עליה מענה לפני ההחלטה הסופית. תוכלו לבקש גם המלצות על מוסדות לימודים, תוכניות הכשרה או קורסים מקצועיים.

מוטי חדד, מנהל מכללת ג'ון ברייס (צילום: סאם יעקובסון,  יח"צ)
מוטי חדד, מנהל מכללת ג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של מטריקס | צילום: סאם יעקובסון, יח"צ

אל תתבססו על חוות דעת אחת, הרי זה עניין סובייקטיבי, זוכרים? כל אחד מאיתנו חווה את הדברים בצורה שונה, לכן כדאי להתייעץ עם לפחות שני אנשים מכל תחום, ואפילו יותר, כדי לעבד את המידע בצורה הטובה ביותר. השתדלו לבחור מישהו שעובד בתחום כשכיר, ומישהו שעובד בתחום בצורה עצמאית (פרילנסר), זאת כדי להבין טוב יותר את האפשרויות העומדות בפניכם כבעלי אותו מקצוע, לחוות את המקצוע מזוויות שונות ולנסות להבין את היתרונות ואת החסרונות בכל צורת העסקה בתחום. אם יש לכם אפשרות, נסו ללוות איש מקצוע במשך יום עבודה שלו על מנת לבחון ולראות איך נראים הדברים בפועל. תוכלו להתרשם מסביבת העבודה, מהקולגות המקצועיות, ממשימות היום-יום ומהעבודה עצמה.

ייעוץ מקצועי

לעיתים, המידע הרב שמציף אותנו ברחבי הרשת, שלל חוות הדעת הסותרות של אנשים מהסביבה הקרובה והרחוקה והלבטים הפנימיים שלנו, עלולים לטשטש את שיקול הדעת ולהקשות עלינו בקבלת ההחלטה. בחירת תחום לימודים ומקצוע היא בחירה מורכבת, בעלת השפעות שונות על עתידנו ועל המשך חיינו. הפחד מלעשות בחירה שגויה או לפספס תחומים שעשויים לעניין אותנו, מאתגר גם הוא וההחלטה הופכת לקשה אפילו יותר. הבשורות המשמחות הן שיש למי לפנות ועם מי להתייעץ. מוסדות לימוד רבים מציעים פגישות ייעוץ טלפוניות או פרונטליות עם צוות יועצים מקצועיים. בשיחות הללו תוכלו להיחשף למסלולי לימוד שונים, לתכני הקורסים, לתוכניות השונות ולאפשרויות תעסוקה, תוך התייחסות לנתונים האישיים שלכם ומידת התאמתכם לתוכניות הלימוד השונות.  

אמנם נראה שיש לא מעט דברים שעליכם לבצע בדרך לבחירת המקצוע האידיאלי בהייטק, וכמובן שלא את כולם חייבים לבצע, אבל אם אתם רוצים לדעת בדיוק מה הדרך החדשה הזו צופנת לכם ואיזה מקצוע הייטק הוא הנכון ביותר עבורכם - כדאי לנסות ולפעול על פי השלבים הללו ככל האפשר.
זאת השקעה קטנה עכשיו, שתשתלם לכם בענק בעתיד.

הכותב הוא מנהל מכללת ג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של מטריקס