סטודנטית באוניברסיטה (צילום: realsimple.com)
איפה עובדים הצעירים שסיימו ללמוד בשנה שעברה? | צילום: realsimple.com
"הדור האבוד", זוכה להרבה כותרות ותשומת לב תקשורתית בארץ ובעולם. מדובר בצעירים שאחרי שנות לימוד מפרכות זכו לקבל את התואר הנחשק אך לא מצליחים למצוא עבודה ראויה ומכובדת בתחומם. צעיר ספרדי בן 25, בעל תואר ראשון ושני פרסם בשבוע שעבר סטטוס בפייסבוק בו סיפר שהוא מנקה רחובות. למרות שהדשא של השכן לא נראה ירוק יותר, נראה כי גם המצב בישראל לא מזהיר. 

305 אלף סטודנטים למדו השנה במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. לפי נתוני המל"ג, תחומי הלימוד המבוקשים ביותר ע"י סטודנטים לתואר ראשון הם: מדעי החברה, הנדסה ואדריכלות וחינוך. בסקר של הלמ"ס משנת  2012 פורסם כי מקרב מסיימי תואר ראשון רק 48% הועסקו בעבודה שקשורה לתחומם.

נראה כי תמונת המצב עגומה אף יותר, מנתוני ביטוח לאומי עולה כי 29% ממקבלי דמי האבטלה לשנת 2012 הם אקדמאים. ממוצע האקדמאים שחיפשו עבודה בשנת 2008 עמד על 13,827 וגדל תוך ארבע שנים ב35% והגיע ל־18,710. אחת הסיבות לעלייה הדרמטית בשיעור דורשי העבודה ומקבלי דמי האבטלה האקדמאים היא העובדה ששיעור האקדמאים באוכלוסיה גדל. אם כן מהי תמונת המצב של הצעירים בישראל שסיימו ללמוד השנה והפכו מסטודנטים לבעלי תואר גאים? האם מצבם התעסוקתי השתפר?

"גם כשאמצא עבודה בתחום, אולי אצטרך להמשיך למלצר"

מלצרית מחזיקה מגש עם משקאות (צילום: חדשות 2)
ש' ממלצרת עד שתהיה עובדת סוציאלית (צילום:אילוסטרציה) | צילום: חדשות 2
"אני מחפשת עבודה בתחום העבודה הסוציאלית בדגש על עבודה עם בני נוער, ובנתיים אני ממלצרת בבית קפה", אומרת ש' (27) שסיימה לימודי עבודה סוציאלית באוניברסיטת ב"ש בקיץ האחרון. לדבריה היא הייתה בכמה ראיונות עבודה אך עדיין לא הצליחה להתקבל לאחד מן התפקידים המיוחלים.

"אני ממלצרת בבית קפה, כי זה נוח לי ואני יכולה להמשיך את תהליך חיפוש העבודה", למרות זאת, אומרת ש' שטרם החליטה כמה זמן היא מקציבה לעצמה לחיפושי המשרה המיוחלת, "אם לא אמצא תוך חודש-חודשיים אצטרך לעשות התפשרויות", היא מוסיפה.

"השאיפה שלי היא למצוא עבודה במשרה מלאה אך גם אם אמצא עבודה בתחום, משרה מלאה או חלקית, אאלץ ככל הנראה להמשיך למלצר כדי שאוכל להרוויח משכורת ראויה", היא מספרת. "אני רואה את עבודתי כמלצרית כעבודה זמנית ולא כעבודה במקום עבודתי בתחום", מדגישה ש'.

בעל תואר ראשון במנהל עסקים - עובד כמאבטח בנתב"ג

חופן מטבעות (צילום: SXC)
ת' עובד בנתב"ג במקום להיות כלכלן מתחיל | צילום: SXC
לא כמו ש', ת' מראשל"צ החליט להירשם ללימודי תואר שני ב"כלכלה יישומית" במכללה למנהל על מנת שיצליח למצוא עבודה בתחום. "סיימתי תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים בשנה שעברה ולמרות שלא הפסקתי לחפש טרם מצאתי עבודה בתור כלכלן מתחיל". ת' סיפר ל-mako שהיה ב-4 ראיונות עבודה ושלח להערכתו למעלה מ-100 קורות חיים למקומות עבודה. "כל פעם שהגעתי לראיון עבודה, הבינו שאין לי ניסיון בתחום ובמקום לקבל אותי ולהרוויח עובד חדש ומלא מוטיבציה, הם פשוט נפנפו אותי", הוא אומר.

ת' בן 28 עובד כעובד ביטחון בנתב"ג, למרות השכר הגבוה יחסית שהוא מרוויח והתנאים הטובים הוא אומר: "לצערי אני יכול להגיד שבשנה האחרונה אני תקוע במקום, יכול להיות שבמחשבה שניה הייתי צריך לבחור בתואר מעשי שבו הסיכוי למצוא עבודה היה הרבה יותר גבוה", הוא מוסיף.

"הייתי מאוד רוצה למצוא עבודה שקשורה לתואר שלי, גם בעבור ירידה בשכר", הוא מדגיש. ת', נשוי טרי, עדיין לא מודאג מהמצב, "אני לא לחוץ כרגע, אשתי סיימה תואר בהנדסת תוכנה ויש לה עבודה מסודרת בתור מתכנתת ולמזלי אני לא חושב כרגע על ילדים", הוא מוסיף.

"משכנעים צעירים להתפשר וללכת לעבוד במכירות"

קורות חיים (צילום: ThinkStock)
ק' עובדת בחברת ביטוח במקום לעבוד במחלקת משאבי אנוש (צילום: אילוסטרציה) | צילום: ThinkStock
"חיפשתי המון זמן עבודה בתחום משאבי אנוש ואחרי שראיתי שלא מקבלים אותי כי אין  לי ניסיון, עבדתי בחצי שנה האחרונה בחנות טיולים שמוכרת ציוד למטיילים", מספרת ק' ל-mako.

ק' סיימה את לימודי התואר במדעי התנהגות עם התמחות במשאבי אנוש בשנה שעברה באוניברסיטת אריאל והצליחה לעבוד בתחומה במשך 3 חודשים. "עבודה בחברת גיוס והשמה נגדה את העקרונות שלי, התקשרתי לצעירים כמוני בעלי תואר ראשון ושני וניסיתי לשכנע אותם לעבוד בעבודת שירות לקוחות בתואנה שאין עבודה במקצוע שלהם".

ק' מספרת שצעירים מפספסים את המשרות שהולמות את השכלתם, "כל בן אדם ששולח קורות חיים שמו נמצא במאגר ואנחנו עושים בו שימוש ומציעים לו משרה בעבודת שירות לקוחות. בעצם אומרים לו 'אין לנו כרגע משהו להציע לך בתחום, השוק מוצף וכדאי לך להתפשר ולהשתלב בתחום המכירות'", היא מספרת.

לאחר שהבינה שעבודה זו בחברת השמה אינה עונה על ציפיותיה, החליטה ק' לחפש משרה במשאבי אנוש, במחלקות רווחה ושכר בחברות ברחבי הארץ. "לאחר חיפושים, הבנתי שקשה להשתלב בלי ניסיון קודם וכרגע התחלתי לעבוד בתור נציגת תפעול בחברת ביטוח, אולי אצליח להגיע לתחום שלי דרך שם", היא מצהירה.

"עם תואר בהנדסת אלקטרוניקה לא הולכים להיות מלצר"

איש מחשבים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
א' היה בראיון עבודה אחד ומצא עבודה בהייטק (צילום:אילוסטרציה) | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
א' בן 27 סיים את לימודיו לפני חודשיים וכבר עובד בחברת הייטק במרכז הארץ במשרה שחלם עליה. "אני עובד בתחום שלי, הנדסת אלקטרוניקה, פיתוח חומרה ותוכנה בתפקיד שרציתי לעצמי", הוא מדגיש.

 א' סיים את לימודיו בקיץ האחרון ותהליך חיפוש העבודה לא היה קשה במיוחד עבורו, "זה היה ראיון העבודה הראשון שלי לאחר שסיימתי את הלימודים ולמרות שאני חסר ניסיון בתחום קיבלו אותי לתפקיד בגלל הרקע הצבאי שלי והמוסד האקדמי שלמדתי בו שנחשב לאחד מהמובילים בארץ", הוא מספר.

לדבריו, בחלק מהתפקידים שמוצעים בתחום, מחפשים אקדמאים עם ניסיון אך יש גם הרבה משרות שמוצעות לאקדמאים מתחילים כמוהו. א' אינו מוכן לחשוף כמה הוא מרוויח, "אני מוכן לומר שמדובר בסדר גודל של בין 12,000-19,000 ₪ ברוטו בתפקידים הללו", הוא מוסיף.  

לעומת אקדמאים שמגיעים מתחומים אחרים, א' מספר כי לו ולחבריו אין בעיה למצוא עבודה בתחום, "גם מי שהממוצע ציונים שלו נמוך ועומד על מתחת ל-80, יצליח למצוא עבודה, אולי יצטרך להתפשר קצת על התפקיד אך אין סיכוי שיהיה מלצר", הוא מדגיש.