בדרך לדרום אמריקה עוצרים בתחנת דלק: רגע אחרי גזירת החוגר, חיילים משוחררים (ומסיימי שירות לאומי) מחפשים דרכים משתלמות להרוויח כסף, ובייחוד אלה מביניהם שלא הצליחו לחסוך בזמן השירות, ובגדול די מדובר ברובם המכריע. רבים מהם בוחרים לפנות לעבודה מועדפת, כזו שהוכרה על ידי המדינה, ועל כן עצם הבחירה בה מזכה אותם במענק מהביטוח הלאומי.

אז איך זה בעצם עובד? חיילים משוחררים, מסיימי שירות לאומי (או לאומי-אזרחי) או בנות שעשו שירות לאומי חלקי (חצי שנה לפחות) והפסיקו בעקבות נישואים, זכאים לקבל מענק חד פעמי מהביטוח הלאומי, בגובה 9,550 שקלים - אם יעמדו בתנאים. סכום לא קטן, בהתחשב בכך שמדובר בתקופה קצרה יחסית.


מה הם התנאים שצריך לעמוד בהם?

לעבוד לפחות שישה חודשים מלאים (לאו דווקא רצופים), בעבודה שהוכרה על ידי המדינה כעבודה נדרשת, במהלך 24 החודשים שעברו מאז יום השחרור משירות חובה. במהלך ששת החודשים האלה, אתם מחויבים ל-150 ימי עבודה לפחות, במשרה מלאה (כלומר, לא כולל חופשות מחלה, חגים וכדומה). אגב, בתקופה הזו אפשר לעבוד במקומות שונים ועדיין לקבל את המענק, כל עוד כולם מוכרים, כמובן.

קיים גם מענק חלקי למי שעבד פחות משישה חודשים, או ליתר דיוק - מי שעבד בעבודה מועדפת לפחות 25 ימי עבודה רצופים במהלך 21 החודשים הראשונים מיום שחרורו, או שלושה חודשים רצופים בין החודש ה-22 לחודש ה-24 מיום השחרור. אז, תוכלו לקבל את המענק בתנאי שתוכיחו כי העבודה שבה עבדתם לא התאימה לכם מבחינת המקצוע או מבחינת המרחק (לפחות 60 ק"מ מהבית, וללא הסעה או מגורים מטעם העבודה). אם תימצאו זכאים, המענק החלקי יחושב באופן יחסי, לפי מספר ימי העבודה בעבודה הנדרשת.

אז איפה אפשר לעבוד?

המשרה שהפכה למזוהה יותר מכל עם העבודה המועדפת היא עבודה בתחנת דלק, אבל למעשה - האפשרויות הן רבות ומגוונות. הנה כמה מהן:

עבודה בצוות הווי ובידור או מלצרות באילת

שעות העבודה: אורכו של יום עבודה בענף המלונאות הוא 8 שעות, כשהשעות עצמן משתנות בהתאם לסידורי העבודה. בצוות הווי ובידור, השעות מתחלקות בין עבודה מול הקהל לבין החזרות.

השכר: תלוי בתפקיד ובכישורים של המועמד (בייחוד בצוות הווי ובידור). רשת "פתאל" לדוגמה, מעניקה למלצרים שעומדים בתנאי העבודה המועדפת, בנוסף למענק הביטוח הלאומי, מענק נוסף של 6,000 שקלים מטעמה. ואל תשכחו את הטיפים והשכר, שהוא חלק נפרד מהמענק.

בונוסים נלווים: שלוש ארוחות מפנקות ביום בעלות מינימאלית (בחלק מהמקומות תוכלו למצוא בפחות מ-6 שקלים ליום), פעילויות גיבוש ומסיבות, קורסים והשתלמויות ועוד. בפתאל גם מעניקים מלגות וסיוע כספי במימון הלימודים לחברי הצוות.

תנאי המגורים: ברוב המלונות העבודה כוללת מגורים, שבהם תמצאו בריכה, חדר כושר, לובי בר, חדר כביסה, ניקיון חדרים ומסיבות. החדרים מיועדים לזוגות.

יתרונות בולטים: סביבת עבודה צעירה, דינאמית ומלאה בחוויות. אפשרויות פיתוח וקידום עובדים בעלי פוטנציאל, גם לתפקידי ניהול.

חסרונות: לא קל לתת שירות לאנשים לאורך זמן (במיוחד אם אתם טיפוסים שפחות מתחברים לילדים), וכן מדובר בעבודה שוחקת מבחינה פיזית.

המידע נמסר מטעם רשת "פתאל".

עבודה מועדפת בצוות בידור באילת - מלון יו קורל ביץ' (יח``צ: באדיבות רשמת מלונות פאתל)
תמיד חלמתם להופיע על הבמות? | יח``צ: באדיבות רשמת מלונות פאתל
עבודה מועדפת בצוות בידור באילת - מלון יו קורל ביץ' (יח``צ: באדיבות רשמת מלונות פאתל)
אם אתם אוהבים לשמח ילדים, זה כנראה בשבילכם | יח``צ: באדיבות רשמת מלונות פאתל

עבודה חקלאית בקיבוצים

מה זה אומר? מדובר בעבודה בלתי מקצועית באתרי גידול חקלאיים ובבתי אריזה, דוגמת קטיף בשדות, עבודה במשתלות, ביערות קרן קיימת, בחממות ובחוות לגידול בעלי חיים.

שעות העבודה: בדרך כלל, מדובר בחמישה ימי עבודה בשבוע, בין שמונה לעשר שעות ביום (אבל זה גם תלוי הספק - יש ימים שתסיימו מוקדם יותר); מתחילים מוקדם בבוקר, בסביבות 7:00-6:00 בבוקר.

שכר: שכר מינימום, אך יש מקומות שבהם תתוגמלו אם תעלו על ההספק הנדרש.

בונוסים נלווים: יש תכניות שמשלבות הדרכת טיולים, כמו תכנית "מאהל ומגדל". מעבר לכך, בעבודה בתחום החקלאות בלבד ניתן לעבוד ארבעה חודשים לפחות (מאה ימי עבודה) ולקבל מענק חלקי ויחסי, בלי קושי בירוקראטי.

תנאי המגורים: בדרך כלל מדובר במגורים משותפים בקיבוצים - כך שאווירה מעולה וחברים חדשים מובטחים.

יתרונות בולטים: מדובר בחוויה אמיתית, מקום עם שקט שבו תתחברו לאדמה ולעצמכם, ותחוו חיי קבוצה עם אנשים טובים וערכיים. אה, כן, ואתם גם לגמרי מגשימים את החזון הציוני.

חסרונות: עבודה לא קלה מבחינה פיזית, וכן סיזיפית - קמים כל בוקר ועושים את אותו הדבר, כך שלא כולם יתחברו לקונספט.

עבודה מועדפת בקיבוץ (צילום: באדיבות השומר הצעיר)
ציונות בשנות ה-2000 | צילום: באדיבות השומר הצעיר

עבודה מועדפת בקיבוץ (צילום: באדיבות השומר הצעיר)
תודו שזה נראה כיף | צילום: באדיבות השומר הצעיר

עבודה בתחנת דלק

מה זה אומר? כל עבודה בתחנת דלק, כמו תדלוק, מכירת מזון, שטיפת מכוניות, תיקון תקרים ונהגי מכליות דלק.

שעות העבודה: עבודה במשמרות לאורך כל שעות היממה.

השכר: בדרך כלל מדובר בשכר מינימום.

יתרונות בולטים: כמעט בטוח תמצאו עבודה קרובה לבית. ובשעות הלילה צפויות לכם משמרות שקטות במיוחד, אם כי מעט מפחידות, בהתחשב בטיפוסים שעלולים להגיע.

חסרונות: עבודה מונוטונית, עם לא מעט סיפורים על יחס לא הוגן כלפי החיילים המשוחררים.

רכב מתדלק בתחנת דלק (צילום: החדשות)
כמעט בטוח תמצאו עבודה קרובה לבית | צילום: החדשות

טיפול באנשים בעלי מוגבלויות

מה זה אומר? סיוע בביצוע פעולות יומיומיות לאנשים עם מוגבלויות, החל מהשגחה ופיקוח ועד הלבשה, האכלה ורחצה. ניתן לעבוד במוסד או לחלופין אצל אדם פרטי שמוכר על ידי הביטוח הלאומי.

שעות העבודה ושכר: משתנה בהתאם למקום העבודה ולצורכי המטופל.

יתרונות בולטים: עבודה מאתגרת, עם ערך מוסף ותחושת סיפוק.

חסרונות: דורשת רגישות גבוהה ואורך רוח, ולכן לא תתאים לכולם.

כיסא גלגלים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
עבודה מאתגרת, עם ערך מוסף ותחושת סיפוק | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מפעלי תעשייה ובתי מלאכה

מה זה אומר? עבודות מקצועיות בתחומים שונים, ביניהם מתכת (כמו חשמלאות ומכונאות), הלבשה (כמו חייטות ותפירה) ועבודות שאינן מקצועיות, למעט פקידות, החל ממאפיות ומחסנים ועד מפעלי הייטק המוכרים כמפעלי תעשייה.

שעות העבודה: עבודה בשעות היום, בדרך כלל בשעות "רגילות" ונוחות.

השכר: תלוי מאוד במקום העבודה - יש מקומות שבהם תקבלו שכר מינימום, ויש כאלה שיותר.

יתרונות בולטים: במהלך העבודה תוכלו לרכוש מקצוע וניסיון.

חסרונות: בחלק גדול מהמקרים מדובר בעבודה פיזית לא קלה.

אתרי בנייה

מה זה אומר? החל מסלילה וצביעת כבישים, דרך שיפוץ בתים וגינון ועד בקרת איכות מטעם מכון התקנים: כל אלה ועוד נחשבות לעבודות באתרי בנייה ומאפשרות קבלת מענק.

שעות העבודה והשכר: משתנה בהתאם למקום העבודה.

יתרונות בולטים: אם אתם אוהבים לעבוד עם הידיים ואף חושבים לעסוק באחד המקצועות האלה בעתיד - אין ספק שזו בחירה טובה עבורכם.

חסרונות: עבודה מאוד לא קלה פיזית, ודי שוחקת (במיוחד בחום הישראלי).

מי מפקח על פס הייצור? אילוסטרציה (צילום: Olaf Speier, 123RF)
במהלך העבודה תוכלו לרכוש מקצוע וניסיון | צילום: Olaf Speier, 123RF