בפעם הבאה שאתם הולכים לראיון עבודה, במקום להתמקד אך ורק ברושם הראשוני שאתם מותירים, כדאי שתבחנו גם אתם את המעסיק הפוטנציאלי שלכם, ותוודאו שהוא אזרח שומר חוק. אחרי הכל, גם הוא מחויב בכללי ניהול ראיון ושאלת שאלות מקצועיות ומתאימות.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה מטעמי מין, הריון, טיפולי פוריות, נטייה מינית, גיל, גזע, דת, לאום, השקפה, מפלגה ושירות צבאי. אבל גם אם אתם מכירים את החוק כלשונו, חשוב להבין את המשמעויות הנלוות לכך. למשל - אינכם מחויבים לציין את גילכם בקורות חיים ואתם רשאים לא להשיב לשאלה הקשורה לגילכם. השירות הצבאי, שנחשב לקריטריון חשוב בקבלה למקומות עבודה, גם הוא נושא שעל המעסיק להתעלם ממנו במידה ואין לו קשר למשרה.

"מועמדים שנמצאים בראיונות עבודה, רוצים כמובן את המשרה ורוצים למצוא חן ולכן מעט מאוד אנשים יגידו שהם מעדיפים לא לענות", אומרת ליליה פאוקר, מנהלת מחלקת עסקים באתר הדרושים של AllJobs. "מרואיינים מעדיפים לא להיכנס לקונפליקטים ומפחדים להסתכן בלאבד את המשרה", היא מוסיפה.

ראיון עבודה (צילום: Thinkstock)
כל שאלה שקשורה למצב משפחתי על רקע של הורות - אסורה | צילום: Thinkstock

אז רק כדי להבהיר, לפניכם מספר שאלות נפוצות שאסור בתכלית האיסור למעסיק לשאול: 

בת כמה את?
למרות שחלקנו מציינים את הגיל שלנו בקורות חיים - אנחנו לא חייבים לעשות זאת. למעשה, למעסיק אסור לשאול שאלות שקשורות לאפליה על רקע גיל. "הגעתי לראיון עבודה לתפקיד בכיר מול מנכ"לית וסמנכ"לית של ארגון מאוד מכובד והן שאלו אותי בת כמה אני?", מספרת עובדת בענף התקשורת על היחס שזכתה לקבל מנשים שראיינו אותה לתפקיד. "הצלחתי להתחמק מתשובה לגבי גילי (37), אבל אז ראיתי שהמנכ"לית לקחה מחשבון ועשתה חישובים כדי לגלות בת כמה אני", ומוסיפה שכמובן שאת המשרה הזאת היא לא קיבלה.

"אם המועמד לא ציין את הגיל, אסור לשאול אותו באופן ישיר היות וזהו קריטריון שעלול להפלות", אומרת פארקר. "יש מעסיקים שלא מקפידים על כך ושואלים זאת מחוסר ידע, ויש מעסיקים ששואלים גם בידיעה היות והאכיפה בנושא לא מספיק טובה".

מתי את מתחתנת?
"לכאורה זו שאלה תמימה כביכול שמביעה שמחה לרגל הנישואים הקרבים, ושכיח למצוא מקומות עבודה שישאלו נשים שאלות שקשורות להריון, ילדים וחתונה - אבל שאלות שקשורות לתוכניות באשר למצב משפחתי אסורות ואינן במקום", מוסיפה פאוקר.

האם יש לך ילדים?
"שאלות שקשורות למצב משפחתי על רקע של הורות אסורות, שאלות כמו 'אתם מתכננים ילדים?', 'מה תעשה כשהילדים יהיו חולים?' הן שאלות שקשורות לאפליה על רקע הורות", מסבירה ליליה פאוקר. "הרבה פעמים מעסיקים שואלים שאלות שקשורות לשעות עבודה ובודקים מהי הנכונות למשרה מלאה".

בוסית בראיון עבודה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"המועמד לא חייב לענות, למרות שבפועל הוא מסתכן בכך שלא יתקבל לעבודה" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

כמה פעמים בשנה אתה עושה מילואים?
"כל השאלות שקשורות לפרופיל הצבאי אסורות", אומרת עו"ד ליאורה גז, מומחית למשפט מסחרי ודיני עבודה. "שאלות כמו 'האם עשית מילואים?' או 'כמה פעמים אתה עושה מילואים?' הן לא מקובלות", היא מוסיפה. "אין לדרוש מהמועמד לראות את הפרופיל הצבאי שלהם או לעשות שימוש בפרופיל הצבאי שלהם", אומרת אורית כתבי, סמנכ"לית משאבי אנוש במנפאואר ישראל. "בנוסף לכך, במידה והמועמדים ציינו כי לא שרתו בצבא - אין לשאול אותם כל שאלה בנוגע לסיבות לכך".

מאיפה ההורים שלך?
"לאחרונה אנחנו עדים להרבה מקרים בפסיקה על רקע הריון, גיל ומוצא", מציינת עו"ד ליאורה גז. היא מספרת על תביעה בגין אפליה על רקע עדתי - "סטודנט אתיופי הגיע לראיון עבודה וברגע שהמעסיק ראה אותו הוא אמר לו 'אנחנו לא צריכים פה עובדים'. הבחור היה משוכנע שלא התקבל לעבודה על רקע מוצא ושלח את חבריו להגיש מועמדות למשרה  - אחד מהם אף התקבל". הסטודנט זכה בתביעה בפיצוי בסך 95 אלף שקלים.

כמה הרווחתם במקום העבודה הקודם?
מלבד כל השאלות הפרטיות הקשורות למוצא, גיל, מין דת ועוד מותר לכם לשמור גם על הפרטיות הכלכלית שלכם. "מועמדים אינם חייבים להשיב לשאלת המראיין בנוגע לשכר שהשתכרו במקום עבודתם הקודם", מציינת אורית כתבי. "בנוסף, אין לשאול מועמדים על מצבם הכלכלי, ושאלות כמו 'האם בן הזוג עובד?', 'כמה הוא משתכר', הן אסורות".

האם נזקקת לטיפול רפואי?
"אין לשאול מועמדים שאלות בנוגע למצבם הרפואי, הפיזי או הנפשי - אם הדבר אינו רלוונטי לתפקיד שאליו הם מועמדים", מסכמת אורית כתבי.

ראיון עבודה (צילום: Thinkstock)
מה עשית בצבא?" - אסור" | צילום: Thinkstock

מה תעשו כאשר המעסיק עבר את הגבול?

הבעיה שאנחנו בכל זאת רוצים להתקבל לעבודה, ולכן מפחדים להתעמת עם הבוס העתידי ומי שאמור לקבל אותנו לעבודה. אבל כדאי שתדעו שבמידה והייתם בראיון עבודה בו המעסיק עבר את הגבול בשאלות שמחוץ לחוק, ולא התקבלתם אליה, אתם רשאים להגיש תביעה.

"אני ממליצה למתראיינים לענות בשאלה עקיפה כמו 'למה אתה שואל את השאלה הזו?', או להתחמק מהשאלה הישירה. לא להגיב בשלילה, אלא להתמקד בסיבה לשאלה  - 'למה חשוב לך לדעת את שלי?'", מסבירה אורית כתבי. "במידה והמעסיק מתעניין במצב המשפחתי, גם כאן המועמד יכול לענות בתשובה עקיפה - 'אני מודעת לעובדה שהמשרה היא משרה מלאה ואני מתארגנת לכך בהתאם'. עדיף תמיד לייצר מענה חיובי ולא לייצר סיטואציה של מתח"

"כל שאלה שפוגעת בפרטיות היא אסורה", אומר עו"ד אילן קמינצקי, מומחה לדיני עבודה. "המועמד לא חייב לענות למרות שבפועל הוא מסתכן בכך שהוא לא יתקבל לעבודה. כדי להתמודד עם השאלות הנ"ל, עובדים רבים יכולים להקליט את הראיון, דבר שישמש כראיות בבית המשפט. העובד רשאי להגיש תביעה בבית הדין לעבודה, ובמקרים בהם תוכח אפליה הוא יקבל פיצוי של עשרות אלפי שקלים".

גבר ואישה מנהלים ראיון עבודה (צילום: Ryan McVay, GettyImages IL)
מצטערת, לא מתחשק לי להגיד לך כמה הרווחתי | צילום: Ryan McVay, GettyImages IL

האם כדאי להתחמק מהשאלה ולא לענות כלל? "המועמד יכול לומר שהוא לא מעוניין להתייחס לחייו והפרטים האישיים", מציין עו"ד קמינצקי. "השיקולים של אי קבלה או קבלה לעבודה צריכים להיות עניינים ולא להיות קשורים למשפחה, הריון או גיל", הוא מוסיף. מה גם שמלבד הקלטת הראיון, המרואיין יכול לספק הוכחה בעזרת אדם נוסף שנכח בחדר, "אם העובד יצליח להוכיח שלא קיבלו אותו לעבודה בגלל סיבות של אפליה - הוא יוכל להגיש תביעה, וככל הנראה גם יזכה בה".

עוד ב-mako לימודים וקריירה: