לעבודה מהבית בימי קורונה יש כמובן לא מעט יתרונות, כשהראשון בהם הוא שמירה על הבריאות האישית והריחוק החברתי, אבל יש לה גם חסרונות מהותיים שלא בהכרח קשורים לתפוקת העבודה או לעניינים מקצועיים. מעסיקים רבים, כך מתברר, מנצלים את העובדה שהם לא צריכים לפגוש או לראות פיזית את העובדים שלהם בשביל לתת דרור לשלל דרישות הזויות, פוגעניות ומעליבות, במיוחד כלפי נשים, שככל הנראה לעולם לא היו מעיזים להשמיע בתקופת השגרה.

מחקר מדהים שנערך לאחרונה על ידי חברה המתמחה בדיני עבודה בבריטניה בשם Slater and Gordon חושף כי 40 אחוז מהנשים שעבדו מהבית במהלך תקופת הקורונה נתבקשו על ידי הבוסים שלהן להתאפר ולעצב מחדש את השיער שלהן לפני שהן מופיעות בשיחת זום מקצועית, ואילו 27 אחוז נדרשו להתלבש בצורה יותר סקסית ומפתה. המחקר כלל 2,000 אנשים סך הכל אשר עבדו בעבר מהמשרד בלבד, ורק לאחרונה, בעקבות המגפה, עברו לעבוד מהבית.

הנימוקים לדרישות הללו, כפי שעולים מהמחקר הם לא פחות מזעזעים מהדרישות עצמן: לפי המשתתפות, 41 אחוז מהבוסים שדרשו זאת טענו כי ״זה יסייע להרחיב את העסק ולמשוך לקוחות חדשים״, 40 אחוז מהם אמרו שזה נועד ״כדי להיראות טוב יותר עבור הצוות״, בעוד 38 אחוז דרשו זאת כדי ״לרצות את הלקוח״. מיותר כמובן לציין שהעובדים הגברים לא קיבלו הנחיות כאלו כלל וכלל.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
התנהגות שלא היתה מתקבלת בחיים האמיתיים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

ומה לגבי תגובות הנשים? כרבע מהנשים שהשתתפו במחקר סיפרו כי בעקבות ההערות והבקשות הללו הן נוהגות לבלות יותר זמן בהקפדה על משטר היופי והטיפוח שלהן, מתוך חשש שאם לא יעשו זאת זה ישפיע על הקריירה שלהן בצורה שלילית. הדרישות הללו, כצפוי, הותירו את העובדות עם תחושות קשות של חיפצון, חוסר מורל ומודעות עצמית גבוהה מדי לגבי הדרך שבה הן נראות. ובכל זאת, 60 אחוז מהן בחרו שלא לדווח על כך למחלקת משאבי אנוש בחברה.

בנוסף הודו יותר משליש מהנשים כי סבלו מלפחות הערה סקסיסטית ומשפילה אחת במהלך החודשים האחרונים, ורק שליש מהן הודו כי אזרו אומץ והעירו על כך שמדובר באמירה לא הולמת במהלך הפגישה. כמו כן, כשליש מהגברים והנשים גם יחד הודו שסבלו מהערות בנוגע למראה החיצוני שלהם במהלך שיחות וידאו, בצורה שבהחלט לא הייתה מתקבלת בחיים האמיתיים, ולא עשו כלום משום שמשבר הקורונה גרם להם לחוסר ביטחון ביציבות המשרה שלהם.

"התנהגות ארכאית שאין לה מקום בעולם העבודה המודרני"

חברת עורכי הדין שערכה את המחקר סיכמה את התוצאות בכך ש״המיזוגניה מוצאת דרכים חדשות וערמומיות לפרוח אונליין״. ״זה שגוי לחלוטין כאשר מנהל או מישהו שנמצא בעמדת כוח מציע, ואפילו באופן מנומס, לאישה להיות יותר מושכת מבחינה מינית במקום העבודה״, אמרה עורכת הדין דניאל פרסונס. ״זו צורה כוחנית של כפייה שגורמת לנשים להרגיש כאילו הן חייבות לציית לבקשה ולהיות יותר מושכות ויזואלית כדי להצליח בעבודה שלהן. זו השפלה״.

״מאכזב שאנחנו עדיין מנהלים את השיחות הללו״, המשיכה, ״במיוחד בזמנים בהם נשים מתמודדות עם שלל של תפקידים בבית ואולי אפילו נאבקות עם אחריות גידול הילדים. זו התנהגות ארכאית שאין לה מקום בעולם העבודה המודרני. בקשות מהסוג הזה הן מפלות ולא חוקיות כאשר הגברים המקבילים לא מקבלים יחס כזה, והן יוצרות סביבה משפילה עבור נשים. אפשר לראות מהמחקר כי ההערות הללו בנוגע למראה החיצוני מרמזות לנשים כי הן לא מציעות הרבה יותר מזה, וזה שוחק את תחושת הערך העצמי של אדם במקום העבודה ואת הגישות שלו כלפי עצמו״.

דיבה סייד, פעילה בארגון למען זכויות נשים בבריטניה, אמרה כי ״הממצאים הללו דוחים אבל לא מפתיעים. הם מראים כיצד אפליה מינית מערכתית היא מציאות עבור הרבה נשים במקום העבודה. מעסיקים דורשים מנשים להיות יותר סקסיות וזה מדגים כיצד המיזוגניה וההתעללות לוקחות בשבי את הקריירה ואת בטחון העבודה של נשים, ומעודדות תרבות של הטרדות מיניות וסקסיזם במקומות העבודה״. פעילה נוספת למען זכויות נשים בבריטניה, ויויאן הייס, הוסיפה כי ״מאוד מאכזב שגברים עדיין רואים נשים כמוצרים לשיפור העסק, ושופטים אותן בזכות המיניות והנחשקות שלהן. עד שלא נעקור את המיזוגניה מהשורש, שום דבר לא ישתנה״.