סרטון יוטיוב חדש שהפיץ הבוקר "פורום אדריכלים צעירים" - פורום פעולה הכולל 1,200 אדריכלים צעירים - מוחה על תנאי ההתמחות הקשים הנדרשים מאדריכלים כיום, ההופכים אותם ל"מבוגרים יותר, עניים יותר ומעולפים יותר". הסרטון קורא לצופים: "עכשיו צאו החוצה ותראו איך ישראל נראית".

הסרטון הופץ כחלק ממחאה שמוביל בחודשים האחרונים פורום האדריכלים הצעירים, נגד תקנות רשם האדריכלים במשרד הכלכלה מ–2008. אלה קבעו כי אדריכלים שסיימו חמש שנות לימודי אדריכלות מחויבים בשלוש שנות התמחות נוספות במשרדיו של אדריכל "מאמן" בלבד. רק לאחריהן ייחשבו מי שסיימו בחינת הסמכה, לאדריכלים "רשויים". אדריכל "מאמן" הוא אדריכל רשוי שצבר עשר שנות ותק ושמשרדו עוסק בתחומים כמו תכנון עירוני ותכנון מבני ציבור.

הבעיה העיקרית היא מחסור באדריכלים מאמנים: בישראל יש רק כ–500 אדריכלים מאמנים, בעוד שמדי שנה מסיימים את לימודיהם כ–300 אדריכלים. אדריכלים המוצאים מקום להתמחות בו, מועסקים לפיכך בשכר נמוך מאוד: 4,500–6,000 שקל בחודש. בשורה התחתונה, התקנות החדשות ייצרו מסלול הכשרה ארוך וסיזיפי במיוחד לאדריכלים, שעד כה לא חל בו שינוי חרף טענות קשות שהועלו כנגדו עוד ביולי 2012.

בנוסף, מבדיקה מדגמית שערך הפורום בקרב 100 מאמנים, עלה ש–60% מהם אינם עוסקים בכל התחומים הנדרשים להתמחות בידי משרד הכלכלה. התוצאה היא נדידה של מתמחים בין המשרדים, מה שמאריך את ההתמחות אפילו מעבר לשלוש שנים. על פי התקנות, פחות משבעה חודשי התמחות אצל מאמן אחד אינם נחשבים במניין החודשים הנדרשים להתמחות.

"תוצאות הבדיקה מעידות על כך שבפועל לא מתקיים כל מעקב אחר האדריכלים המאמנים ואפשרותם לבצע אימון בפועל, אף לא בשלב רישומם כמאמנים, ועל כן רשימת המאמנים הקיימת רחוקה מלייצג את האפשרויות לביצוע ההתמחות", אומר ויקטור אבקסיס, יו"ר פורום אדריכלים צעירים. "אדריכלים צעירים עומדים מול מציאות בלתי אפשרית: אין מספיק מקומות להתמחות, השכר נמוך, התקנות מחייבות מעבר בין משרדים שונים, ויש חובת בחינה המתקיימת אחת לשנה בלבד ולא ניתן לגשת אליה לפני סיום כל יתר הדרישות. אנו נאבקים נגד תנאי ההתמחות הנוכחיים, היוצרים פגיעה מתמשכת באדריכלים הצעירים".

לדבריו, "במצב הקיים אדריכלים הצעירים מצויים בעמדת נחיתות תמידית מול האדריכלים הוותיקים, בשל היותם נתונים לחסדי המאמנים ומשרדי האדריכלים הוותיקים. האדריכלים הצעירים מהווים למעשה כח עבודה זול וזמין עבור המאמנים, ללא יכולת מיקוח ביחס לתנאי העסקתם, זכויותיהם ושכרם. התקנות החדשות לא יוצרות הליך התמחות איכותי יותר מבעבר, אלא דווקא מטילות חסמים מכבידים, המונעים מאדריכלים צעירים להתחרות במשרדים הוותיקים, תוך יצירת ריכוזיות בתחום".

אבקסיס מדגיש כי "הנפגעים העיקריים הם אדריכלים שאינם מגיעים ממשפחות מבוססות ושהוריהם אינם יכולים לתמוך בהם כלכלית בתקופת ההתמחות. אפילו על פי תחשיב שמרני, שלפיו סיים האדריכל את שירותו הצבאי בגיל 22, מתחילה תקופת ההתמחות בגיל 27 - שבו חלק מהאדריכלים כבר נשואים ובעלי משפחות שעליהם לפרנס".

לפני כחודש השבית הפורום, ביחד עם התאחדות הסטודנטים, את כל הפקולטות לאדריכלות בישראל למשך כמה שעות, וכן נפגש עם הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה מיכל צוק, ושטח בפניה את טענותיו.

"מטרת המאבק היא להוביל שינוי אמיתי בתחום ההתמחות לאדריכלים כדי שייהפך לאפשרי, לשוויוני ונגיש לכל בוגרי האדריכלות הכשירים".

הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה, מיכל צוק, אמרה: "נפגשנו עם פורום הצעירים ואנו בוחנים את טענותיו. אכן מספר האדריכלים המאמנים בישראל נמוך ביחס למספר הבוגרים, הזקוקים למקום להתמחות בו. בחודש־חודשיים הקרובים נספק תשובות לטענות האדריכלים הצעירים". צוק ציינה כי באחרונה הוחלט כי חופשה של עד ארבעה חודשים (למשל חופשת לידה) תיחשב כחלק מתקופת ההתמחות של האדריכל ולא תחייב את הארכתה.

הכתבה פורסמה במקור ב- TheMarker

>> הכירו: היועצת בת ה-29 שלוחשת ?על אוזנו של וורן באפט

 >> גוגל משדרגת את תוצאות החיפוש בעזרת מיני-אנציקלופדיה מובנית