בשנים האחרונות אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך במקומות העבודה, שנראה כי מתחיל בחברות הטכנולוגיה וההיי-טק ואט אט מתרחב. מדובר בדאגה של המעסיקים לרווחתו של העובד, לבריאותו ולאיכות החיים שלו, מתוך ההבנה הפשוטה: בעידן של היום שבו כולנו משועבדים לעבודה, עובד טוב זה עובד שטוב לו ושמרגיש שמקום העבודה שלו דואג לו בנוסף לדרישות ממנו.

לצד מקומות עבודה שמציעים תפריטים בריאים ופעילויות ספורט, יש גם חברות שהופכות לידידותיות לכלבים, ובארצות הברית כבר מדובר בלפחות 20% מהחברות שהן "דוג-פרנדליות", לפי נתוני ההתאחדות האמריקאית של תעשייני המוצרים לחיות מחמד.


היתרונות בנוכחותם של כלבים (ובעלי חיים בכלל) במקום העבודה הם ברורים ומוכחים: הכלבים משרים אווירה נינוחה ומפחיתים מתח, משפרים את היחסים בין העובדים (כי לשחק יחד עם כלב זה הרבה יותר מגבש מלרכל במטבחון), גורמים לעובדים ליהנות יותר ולהיות יצירתיים יותר, משפרים את תפוקתם ואפילו תורמים לבריאות העובדים וליחסי החברה עם הלקוחות שבאים לבקר במשרדים. יצאנו לקבל מבט מבפנים, משלושה מקומות עבודה ישראלים שהם הכי דוג-פרנדלי שיש.

בחברת הולה: דוגי סיטר וספא לכלבים

נראה כי חברת האינטרנט HOLA, המספקת פתרונות גלישה לצרכנים, משקיעה בכלבים של עובדי החברה יותר ממה שחלק מהחברות משקיעות בעובדים עצמם. במשרדי HOLA יש חצר פרטית גדולה המיועדת לכלבים, ובה אוכל וחטיפים (וגם שני תוכים שיארחו להם חברה). בנוסף, החברה מעסיקה דוגי סיטר במשרה מלאה, שדואגת לכלבים בשעה שהבעלים עובדים ואפילו עוזרת כשהם טסים לחו"ל. בקיץ מגיעים ספר ורוחץ כלבים למשרדי החברה, לעשות להם קצת גוד טיים.

אין תמונה
דקל כהן והכלב שפיץ במשרדי הולה

"הכלב שלי שפיץ הוא כמו עובד מן המניין במשרד, וזוכה לכל הפינוקים - בייביסיטר, ספא אחת לחודש וחברתם של כלבים אחרים", אומר דקל כהן, שעובד בחברה. "זה כיף ששפיץ נמצא איתי כל היום ולא נשאר לבדו בבית, ומעבר לזה - אני זוכה לשקט נפשי ויכול להתרכז בעבודה בלי לתהות מה איתו או האם הוא הורס את הספות בבית, בלי למהר הביתה או לשלם למישהו שיטייל איתו. הוא גם אהוב על העמיתים שלי שמשחקים איתו במהלך היום".

לימור קדרון, סמנכ"ל משאבי אנוש ב-HOLA: "המטרה שלנו היא לאפשר לעובדים להגיע לעבודה נקיים מדאגות. כל מי שיש לו חיית מחמד מכיר את התחושה כשמשאירים אותה לבד בבית במשך שעות. כשמביאים את הכלבים איתנו לעבודה - המתח יורד ונוצרת אווירה ביתית ופתוחה, כך שהעובד ממוקד בעבודה ולא דואג, וכמובן - הכלבים נהנים".

אין תמונה
החברה מעסיקה דוגי סיטר במשרה מלאה

בחברת גט: כלבים שאומצו על ידי המשרד

מי שנכנס לחברת Gett, המספקת שירותי הזמנת מוניות ושליחויות דרך אפליקציה, יכול לטעות לרגע ולחשוב שמדובר בפנסיון לכלבים. במשרדי החברה יש חלל פתוח ענק ומלא בשמיכות וצעצועים, המיועדים לכלבי העובדים ולשני הכלבים "של המשרד", אותם אימצה החברה. במהלך היום, העובדים מבלים באותו אופן ספייס, נחים ומשחקים עם הכלבים.

אין תמונה
"הרי לא הגיוני שהוא יכיר רק את יונתן של הבית". יונתן לוין והכלב

אין תמונה
"כל העובדים מבסוטים כשהכלבים בסביבה"

"אני יודע שכל העובדים מבסוטים כשהכלבים בסביבה. הנוכחות שלהם מביאה למשרד אנרגיות חיוביות ויוצרת תחושה של חום, שלדעתי חשובה במקום עבודה", אומר יונתן לוין, אחד מאנשי הפיתוח בגט. "אישית, אני מאמין שהחיבור שלי לכלב שלי גדל ככל שאני חושף אותו יותר לאורח החיים שלי - כשאני עובד, כשאני רץ ולעיתים אפילו כשאני יוצא לבלות. הרי לא הגיוני שהוא יכיר רק את יונתן של הבית או זה שמטייל איתו מסביב לבלוק. אני בטוח שגם הוא שמח מאוד לבוא איתי למקום העבודה".

ענת אסף, מנהלת גיוס ומשאבי אנוש הגלובלית בגט: "מחקרים מראים שהנוכחות של כלבים מרככת אנשים, מורידה סטרס ומעודדת שיתוף פעולה ועבודת צוות. זהו אחד מהרווחים הגדולים ביצירת סביבת עבודה ידידותית לכלבים". 

אין תמונה
מי יכול להשאיר אותו בבית?

אין תמונה
מי אמר שאין רומנטיקה במשרד? הכלבים של get

בחברת ironSource: הכלבים נכנסים גם לפגישות

בחברת איירון סורס, המתמחה בפתרונות למפתחי אפליקציות, יצרני חומרה ומפעילות סלולאריות, הכלבים תמיד היו חלק בלתי נפרד משגרת העבודה. "כשייסדנו את איירון סורס, היינו מביאים את הכלבים שלנו לעבודה, וכשהחברה גדלה - לא שינינו זאת והעובדים החדשים הביאו גם הם את כלביהם", מספר ארנון חריש, נשיא איירון סורס וממייסדי החברה. "זו לא הייתה בחירה מודעת, אלא דבר שקרה באופן טבעי והפך לחלק מתרבות העבודה בחברה. אפילו שגדלנו מאוד - האווירה נשארה זהה לזו שהייתה כשהתחלנו".

הכלבים של IronSource (צילום: אחווה קהנה)
הפכו לחלק בלתי נפרד משגרת העבודה | צילום: אחווה קהנה

הכלבים של IronSource (צילום: נעה לבב)
כלב שדורש כירבול | צילום: נעה לבב

דור איסרוף, מנהל פיתוח עסקי ומכירות באיירון סורס: "עצם הידיעה שאני יכול להביא את הכלב שלי ג'וטו למשרד מתי שאני רוצה, היא יתרון משמעותי מבחינתי. ג'וטו הוא כוכב באיירון סורס - הוא הולך אחריי לכל מקום, משתתף בפגישות וכל מי שפוגש אותו מחייך מיד".

הכלבים של IronSource (צילום: אחווה קהנה)
אדוני, אתה מאחר לפגישה שלך | צילום: אחווה קהנה

הכלבים של IronSource (צילום: אחווה קהנה)
הכלבים הם השגרירים הכי טובים של החברה | צילום: אחווה קהנה

לאוהבי הכלבים כל זה בהחלט נשמע כמו חלום שמתגשם, אבל מה קורה כאשר יש עובדים או לקוחות שמפחדים מכלבים? או אולי אלרגיים לבעלי חיים?

מסתבר שהחברות ששוחחנו איתן כלל לא נתקלו בבעיה כזאת: "ההיפך, אם יש אנשים שמפחדים או לא אוהבים כלבים, זה רק עוזר להם להתגבר חלקית על הפחד", מסרו מחברת הולה שהופתעו מעצם השאלה, "כמובן שהכלבים בחצר עם הדוגיסיטר או בחדר של הבעלים ולכן אין בעיה בכלל. הכלבים נקיים ומטופלים, המשרדים נקיים וגדולים לכן האוורור של המשרד לא מאפשר סירחון. לא נתקלנו לשמחתנו באף אורח או לקוח שפחד, כמובן שמי שלא רוצה לא מתקרב".

הכלבים של IronSource (צילום: אחווה קהנה)
סליחה? אין דוגלי טבעוני בהאפי האוור? | צילום: אחווה קהנה
הכלבים של IronSource (צילום: אחווה קהנה)
הכלבים של IronSource | צילום: אחווה קהנה