מחשב וכרטיס אשראי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
עסקים קטנים משקיעים כ-13 אלף שקל בפירסום | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

97.5% מהעסקים בישראל הם עסקים קטנים, אך נראה כי שליש מהם כלל לא דואגים לפרסם את עצמם ומסתמכים על שיווק מפה לאוזן או על מיקום אטרקטיבי במרכזי ערים ובשכונות מובילות - כך עולה מסקר שערכה חברתTNS עבור חברת בזק, בקרב מדגם מייצג של 300 עסקים קטנים בישראל.

הסקר הוזמן לקראת עליית קמפיין לשירות b144, המספק פתרונות פרסום לעסקים קטנים.

מבין העסקים שכן מפרסמים (66%), הרוב המוחלט (75%) מפרסמים את עצמם באינטרנט. כשליש מפרסמים באמצעים מודפסים שונים - מדריכים מודפסים (35%), עיתונות מודפסת (34%) ועלוני מידע ופליירים (32%).

אמצעים נוספים שמשמשים כערוצי פרסום עבור העסקים הקטנים הם: עיתונים ומגזינים מתמחים (22%), שילוט חוצות (18%), פרסום בסלולר (17%), דיוור ישיר (14%) וטלמרקטינג (7%).

בניגוד לעסקים גדולים, הטלוויזיה והרדיו נחשבים לאמצעי המדיה הכי פחות פופולריים, ככל הנראה כיוון שהם פונים לקהל בפריסה רחבה מדי לעסק קטן, כש-4% מעסקים הקטנים שכן משקיעים בפרסום, מפרסמים בכל אחד מהם.

האינטרנט והמובייל הם מוקדי עניין בתחום פרסום העסקים הקטנים - לא רק כי הקהל עובר יותר ויותר להשתמש באמצעים אלה לעומת אמצעים מיושנים מעט כמו מדריכים מודפסים, אלא גם בשל העלות הזולה יחסית.

העסקים הקטנים שכן מפרסמים את עצמם משקיעים 43% מתקציב הפרסום השנתי שלהם במדיה דיגיטלית - כ-13 אלף שקל. כמחציתם צופים שתקציב הפרסום בתחום לא ישתנה בשנה הבאה, בעוד כ-40% צופים גידול בתקציב זה. מנגד, 7% מאמינים כי תקציב הפרסום דווקא יקטן.

לאן הולך תקציב הפרסום הדיגיטלי? רובם המוחלט (73%) משקיעים אותו באתר אינטרנט רשמי. 42% משקיעים את תקציביהם בפייסבוק, בעוד ששיעור דומה מקדם את העסק באתרי אינדקסים. מנוע החיפוש של גוגל מגיע למקום הרביעי, כש-31% משקיעים בקידום ממומן של האתר בתוצאות החיפוש.

מפתיע לראות כי 31% משקיעים באתר מותאם לגלישה מהסלולר, תחום שנראה בפועל שלא מספיק עסקים מאמצים אותו. עוד תחומים שבהם משקיעים העסקים הקטנים בדיגיטל הם קידום בפורומים (25%), באנרים (14%), פרסום ביו-טיוב (14%) ובאנרים באפליקציות סלולר (8%).

השאלה הגדולה היא מדוע עסקים קטנים בוחרים שלא לפרסם באינטרנט או בסלולר. כשליש מהם טוענים כי הם לא מאמינים שהמדיה הדיגיטלית תעזור לקידום העסק שלהם. 27% טוענים כי היא לא מתאימה לעסק שלהם, בעוד ש-23% פשוט אומרים שהם לא יודעים איך לפרסם שם. 14% טוענים כי ערוץ הפרסום הזה יקר מדי עבורם.

רן גוראון, המשנה למנכ"ל בזק, הגיב לממצאי הסקר: "למרות מה שנוטים לחשוב, עסקים רבים עדיין לא יצרו לעצמם נוכחות דיגיטלית ברשת. מהסקר עולה כי לפרסום הדיגיטלי בארץ יש דרך ארוכה ואפשרויות צמיחה אדירות. עם זאת, אנו רואים מגמה ברורה של צמיחה והפניית תקציבים למדיה הדיגיטלית, ונראה כי מגמה זו תימשך. אני מאמין שעסק קטן שלא מפגין נוכחות ברשת כאילו לא קיים".