הקורונה אמנם הותירה מאות אלפי ישראלים ללא פרנסה, אך לצד זה היא גם אפשרה לנו לעצור ולהבין האם אנחנו באמת נמצאים במקום שחלמנו עליו? השאלות  "מה תרצה להיות כשתגדל?" ו"איפה תהיה בעוד 10 שנים?", הפכו ממזמן לשאלות חסרות כל משמעות בתקופה בה אנו חיים היום.

מה שהיה נכון לנו בעבר לא בהכרח נכון גם היום. מה שחשבנו שמתאים לנו כשסיימנו את התואר, זה לא בהכרח הדבר שנרצה לעסוק בו עד הפנסיה - וזה ממש בסדר. אנחנו הרי הדור הזה שמקפץ בין עבודות, שממצה מיד כשהוא מוצא, שמחפש את הדבר הטוב הבא, את התפקיד עם הטייטל הזוהר והמשרד הנוצץ. דור שיודע שמגיע לו יותר טוב.

אז איך בכל זאת נדע כשנגיע לנחלה? איך נרגיש כשנקום בבוקר? בתור התחלה, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • מה ממלא אותי בחיים?
  • לאיזה רגע ביום אני הכי מחכה?
  • איזה חלום היה לי בתור ילד/ה?
  • למה אני כמהה?
  • מה מניע אותי?

לאחר מכן, נסו להבין עם עצמכם היכן אתם עומדים בסוגיות הבאות:

מה משותף לכל הדברים שאתם אוהבים לעשות וטובים בהם

חשבו מה אהבתם לעשות בילדות, באילו מגמות בחרתם בתיכון ואיזה תפקיד משך אתכם בצבא. אם בילדות העדפתם לשחק במחשבים על פני משחקים בחוץ עם החברים ובצבא גויסתם לתחום המחשוב - כנראה שתחום המחשבים ימשיך ללוות אתכם.

באילו מצבים אתם הכי מחוברים לעצמכם

מהי אותה תחושה בגוף שגורמת לכם להרגיש במקום הכי נוח ושלם בו, הרגעים שאתם הכי בטוחים בעצמכם ומרגישים משמעותיים. האם כשאתם מייעצים לקרובים אליכם? כשאתם מנסים לפתור תקלות במחשב? כאשר אתם מנהלים מספר אנשים במקביל או דווקא כשאתם עומדים מול קבוצה של אנשים ומעבירים להם תוכן?

אילו דמויות מעוררות בכם השראה

אילו אנשים אתם נוטים להעריץ? מי הם אותם אנשים שאתם עוקבים אחריהם ויודעים מה קורה בחייהם בכל שלב? האם זה מנטור גדול להתפתחות אישית, פיזיקאי מהולל, איש תקשורת חריף או יזם שכל חייו פורץ את הגבולות של עצמו?

הקשיבו לסביבה שלכם

נסו לחשוב אילו מחמאות שקיבלתם חוזרות על עצמן שוב ושוב ועל מה אנשים נוטים לפרגן לכם בדרך כלל. האם זה על יכולת ההקשבה וההכלה שלכם, חוש האופנה המפותח שלכם, היכולת שלכם לתקן כל דבר בבית או היכולת לחשב מספרים באופן מהיר.

התנסות קצה

דווקא במקומות הכי נמוכים, אנו מבינים את הייעוד שלנו. כשאנחנו הכי פחות מתאמצים להבין מה מתאים לנו, אנו מגלים את התשוקה האמיתית שלנו. אדם שכל חייו נאלץ להתמודד עם מכשולים וצלח אותם, ירגיש שיש לו את הכוחות ואת הביטחון לעזור לאנשים להתגבר על המכשולים שלהם.

לאחר שעניתם לעצמכם על השאלות האלו, נסו להבין מה משותף לכל התשובות, מה חוזר על עצמו שוב ושוב - וכך תוכלו לזהות שאתם בדרך הנכונה.

שירלי תדיון - ליווי והכנה לראיונות עבודה (צילום: יסמין ברדה, באדיבות המצולמת)
שירלי תדיון - ליווי והכנה לראיונות עבודה | צילום: יסמין ברדה, באדיבות המצולמת

אנשים רבים נאלצים לוותר על אותה חקירה פנימית ובוחרים לעסוק דווקא בדבר שהכי קל להם, אך לא בהכרח מאתגר אותם. לרוב, אנשים אלו מושפעים מהסביבה הקרובה שלהם, מ"מה אחרים יחשבו עלי?", מהציפיות של ההורים שכל חייהם חלמו שהבן יהיה מהנדס ומה פתאום ללמוד גיטרה עכשיו? ויש גם את אלו שהחיים אילצו אותם להתמודד עם אתגרים ונמצאים במצב הישרדותי מתמשך.

אם נוסיף לזה המון חוסר וודאות ופחד להיכשל, לא פלא שאנשים בוחרים בדרך הקלה, אך תמיד מלווה אותם תחושה של חוסר סיפוק והגשמה עצמית.

הבשורה הרעה היא שכדי למצוא את הייעוד שלכם נדרשת בשלות, מוכנות, אמונה עצמית ויציאה מאזור הנוחות. הבשורה הטובה היא שסגר (שלישי ונקווה שאחרון) הוא תקופה נהדרת לקחת פסק זמן, להתבונן פנימה, להתחיל את החקירה וללמוד את עצמנו מחדש. אף פעם לא מאוחר מדי  לעשות זאת.

הכותבת היא עצמאית בתחום הגיוס ומלווה תהליכים של חיפוש עבודה - משלב שדרוג הקו"ח ועד להצלחה בראיון.