לעיתים קשה להאמין, אך יש סיכוי טוב ששנת הקורונה שעברה עלינו תהפוך בקרוב לזיכרון עבר בלבד, לפחות בארץ. למרות זאת, הקורונה הביאה איתה כמה שינויים שלא נראה שהולכים להיעלם בקרוב. אחד מהם הוא המשרדים שבהם אנחנו עובדים, ותדירות ההגעה שלנו אליהם.

על פי סקר של קרן ויולה שנערך בקרב 56 חברות הייטק בישראל, 71% מהן אימצו את המודל ההיברידי, שלרוב כולל כיומיים עד שלושה מהמשרד, ועבודה מהבית ביתר הימים. זה אולי נראה טריוויאלי אחרי שנה של קורונה, אך המשמעות היא ברורה: בעולם ההייטק הבינו שעבודה מהבית היא לא פחות יעילה מאשר עבודה מהמשרד. אם כך, מדוע חברות ממשיכות להחזיק שטחי נדל"ן יקרים ומעוצבים שבענף הטק כוללות גם פינוקים ואטרקציות, ולהציע לעובדים את האפשרות לעבוד מהמשרד או לחייב אותם לעשות זאת? ומעבר לכך, בעקבות התובנה הזאת, איזה שינויים אנחנו צפויים לראות במשרדים החדשים שייתמכו בתפקידים החדשים שהם ממלאים? \\

  1.  המשרד כמקום למפגש עם קולגות והחלפת רעיונות

    בעידן שאחרי המגיפה, המשרד מייצג בעיקר את התרבות הארגונית של החברה. אין לנו עוד צורך להגיע למשרד כדי להצטרף לשיחות זום ולשלוח מיילים - בשביל זה יש לנו את עמדת העבודה הביתית שהוכחה כיעילה לא פחות. ההגעה למשרד משמשת בעיקר כדי לצאת מהמסך, לפגוש את חברי הצוות שלנו, לעבוד ביחד, להשתתף בתהליכי שילוב של עובדים חדשים (Onboarding), ובמפגשים חברתיים שונים שהיו כל כך חסרים לנו בתקופת המשבר. כדי לעמוד בהצלחה במטרות האלה, אנחנו צפויים לראות במשרדי חברות טק יותר מתחמים להתרווחות ולרגיעה, כמו גם יותר חדרי ישיבות, אזורים להשראה וחללים בהם ניתן לעבוד בצוות ולשתף פעולה.
  2. העבודה מהבית לא הולכת לשום מקום

    ישראלים מבלים יותר ויותר מזמנם בפקקי תנועה מתארכים בכבישים, אבל זה לא מנע ממשפחות רבות לנצל את עידן הקורונה כדי לעבור מהעיר אל הכפר, לעבור ליישוב שבו יכלו להרשות לעצמם בית גדול יותר או לעבור לגור בקרבת משפחה. המגמה הזאת יצרה אצל רבים מרחק גיאוגרפי גדול יותר בין הבית למשרד, ועד שהתחבורה הציבורית בארץ תהפוך לחלופה אמיתית ותצמצם את העומס בכבישים - עובדי ההייטק ימשיכו לדבר אחד עם השני בשיחות זום על רקע הכלים בכיור הביתי. מכיוון שחברות מבינות שלא צריך שיהיה במשרד כיסא קבוע לכל אחד ואחת, "עמדות  עבודה חמות", כלומר כאלה המשמשות מספר עובדים בימים שונים, יישארו חלק מהנוף המשרדי.
  3. אל תצפו לחזור למשרד שעזבתם

    חברות הייטק רבות התרחבו בעקבות דרישה מוגברת לשירותיהם בתקופת הקורונה והמעבר של שירותים רבים לאונליין. כך נוצר מצב שבחברות אלו ישנם עובדים רבים שפוגשים אחד את השנייה בפעם הראשונה פנים אל פנים במשרדים בימים אלה, והדבר גורם לשינוי הדינמיקה בין העובדים ולשינוי הדינמיקה של התרבות הארגונית.

    עם החזרה למשרדים, יש סיכוי טוב שתפגשו חבר'ה שלא הכרתם. יש גם אפשרות שבכלל תגיעו למשרד חדש וגדול יותר, או שהמשרד יישאר באותו מקום, אך עם שינויים שנועדו לאפשר שילוב של העובדים והעובדות החדשים כמו שבירת קירות, הוספת עמדות עבודה ועוד.
  4. הבריאות במקום הראשון

    אחרי שנה של עיסוק בנושאי בריאות - ללכת עם/בלי מסכות, לבחון את רמת האוורור, לבחון כמה קרובים אנחנו לעמיתים שלנו לעבודה וכו' - למרות שרובנו המכריע מחוסנים, שמירת הבריאות האישית שלנו עלתה למעלה בסולם העדיפויות. אנחנו מחפשים חללי עבודה נקיים יותר, פרוטוקולי בריאות מוסדרים ומערכות החלפת אוויר מתקדמות. מעסיקים ייאלצו להשקיע יותר בבריאות העובדים, לספר לנו מה הם עושים לשם כך, ולוודא שההגעה למשרד היא לא הגעה למתחם מלא בחיידקים ווירוסים. 
  5. מודל היברידי גם במשרד

    צביה קרן, חברת Just Eat Takeaway הבינלאומית (צילום: מלי ארואסטי,  יח"צ)
    צביה קרן, חברת Just Eat Takeaway הבינלאומית | צילום: מלי ארואסטי, יח"צ
    ישיבות הצוות שלנו אמנם יחזרו למקומן הטבעי בחדר הישיבות, אבל אל לנו לצפות שכל העובדים יגיעו פיזית לישיבות הללו. במודל העבודה החדש אנחנו צפויים להמשיך ולשבת בפגישות מול מסכים גם בחדרי הישיבות שלנו, גם במשרד. רוצים לשמור על השיחות האישיות שלכם אישיות גם במשרד? עשו לעצמכם טובה ודאגו שיהיה לכם לפחות זוג אחד של אוזניות נוחות ואיכותיות.

לסיכום, אמנם נראה שהקורונה כבר מאחורינו אך ללא ספק השפעותיה ילוו אותנו לאורך שנים רבות, גם בדרך שבה אנו צפויים לעבוד, להיפגש ולחשוב על מקום העבודה שלנו. 

הכותבת היא אחראית מיתוג המעסיק של מרכז הפיתוח והחדשנות בישראל של חברת Just Eat Takeaway הבינלאומית.