שנים היתה משרה במפעל ״גינס״ בדבלין העבודה הכי נחשקת שיש: כולם יודעים שהיחס לעובדים מצוין, שהשכר שווה והתחושה הביתית מגיעה לשיאה בעובדה שכל עובד מקבל באופן קבוע 4 חבילות של בירה שמכילות 96 פחיות של הנוזל השחרחר והנהדר מדי רבעון, וחבילות מיוחדות של הבירה בחגים. וזאת מבלי להזכיר את הפאב החינמי שיש לעובדים.

כולנו שמענו על התנאים המדהימים של עובדי ״גוגל״, ״אינטל״ וחברות ענק אחרות – אבל מתברר שגם חברות קטנות בישראל מקפידות לתגמל ולתמרץ את העובדים והעובדות שלהן, במטרה לשמור אותם שמחים, להעלות את המוטיבציה להגיע להישגים ולהודות על שיאים חדשים. ״אנחנו דואגים לברך אישית עובדות ביום ההולדת שלהן ולקנות להן מתנה״, מספרת יסמין מאוזנר, סמנכ״לית השיווק של רשת האופנה ״מאוזנר״. ״צוות המכירות שלנו מורכב רובו מעובדות ותיקות שמלוות את החברה עשרים וגם שלושים שנים וחשוב לנו לשמור איתן על קשר אישי, לקיים שיחות רציפות ולשמר אותן״.

זה קורה לא רק בהרמות כוסית בחגים, אלא גם בהחלטה לקדם למשרות בכירות יותר עובדות מתוך הרשת ולתגמל אותן ואת שאר העובדות בבונוסים על עמידה ביעדי המכירות: ״חשוב לנו לשמור על מורל גובה ועל מוטיבציה, אז לפעמים זו ארוחת ערב במסעדה יקרה, לפעמים זו טיסה לחו״ל ולפעמים מדובר בבונוס כספי״. מבחינת מאוזנר, הפן הכספי הוא דווקא לא העיקר: לשמר עובדת טובה אומר לתת לה יחס חם, מילה טובה, חיבוק וגם לתמוך בה כשהיא במקום קשה – בגירושים, למשל. "טיפוח של עובד טוב – זו הגדולה של בעל עסק", היא אומרת.

עוד בלימודים וקריירה:

חוסך כסף

"יש שני סוגי תגמולים לעובדים", מסבירה ד״ר איריס כהן-קנר, פסיכולוגית תעשייתית/ארגונית. "תגמול חומרי של בונוסים, חופשות או ארוחות - כל דבר שאפשר לתרגם לכסף - אבל יש גם תגמול רגשי שלא נופל ממנו, כמו פרגון, מילה טובה או הענקת אחריות וסמכויות לעובדת, כך שהתפקיד שלה יהפוך למעניין יותר ויאפשר לה להגשים את הפוטנציאל שלה״. ד״ר כהן-קנר מסבירה שהתגמול לא חייב להיות תמיד כספי ושלמעשה, עובדים שונים ימצאו תמריץ בתגמולים שונים.

משפחה במדרגות של מטוס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מימנתם חופשה לעובדים? כולם יירצו לעבוד אצלכם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

 למה כל כך חשוב לארגון לתגמל את העובדים שלו? התשובה פשוטה: "רוב הסיכויים שעובדת מרוצה תהיה פרודוקטיבית יותר״, מסבירה ד״ר כהן-קנר. ״וכשיש עובדים מרוצים בעסק, אווירה טובה, תרבות ארגונית חיובית, אווירת צוות שמעצימה את העובד וגאוות יחידה - יש לעסק מוניטין שמושך עובדים מצוינים, טאלנטים, להעדיף אותו״. ברגע שהעובדים הטובים נשארים בעסק, העסק מרוויח דבר נוסף: כסף. תחלופת עובדים גבוהה עולה לעסק כסף – מתקופת ההכשרה, דרך אובדן של זיכרון ארגוני ועד לקוחות, כך שעובדים מרוצים ומתוגמלים הם לא רק אינטרס של מעסיק טוב לב – אלא גם של מעסיק שרוצה שהעסק שלו לא יעמוד מול הוצאות מיותרות.

איך עושים את זה במקומות אחרים? ברשת ״ניין ווסט״ מכינים לעובדים תחרות מכירות מדי חודש – הפרס? סודי, אבל שווה: ״חודש אחד זוכה מי שמוכר הכי הרבה מדגם מסוים ובחודש אחר מי שעשה פדיון גדול יותר מאותו החודש בשנה שעברה והפרס משתנה״, מספרת אנה סטמקובסקי, מנהלת חנות "ניין ווסט" ו"איזי ספיריט" בקניון הזהב. ״פעם זכינו בערב גיבוש לכל צוות החנות במסעדה וממש עכשיו בלילה עם בני הזוג שלנו במלון בוטיק בהרצליה. לפני כמה שנים נסענו יחד לשייט – וזה עושה את העבודה כיפית, יש מוטיבציה למכור ורצון להתחרות ולנצח ויותר מהכל: זה מפתיע כי נוסף לבונוסים כספיים – את אף פעם לא יודעת מה יהיה הפרס״.

אבל לא תמיד הצ׳ופרים תלויים רק בהישגים, לפעמים הם באים פשוט לגבש: נעמה ברנר, מנהלת הכספים בחברת ״סלע בינוי והשקעות״, מספרת שבסוף פרויקטים יש בונוסים למי שעמד ביעדים, אבל אחת לחודש או חודשיים מתקיימים בחברה גם  ערבים מיוחדים למחלקה: ״בשבוע שעבר הלכנו כולם לסרט ב- VIP ובחודש הבא ניסע עם בני הזוג לחופשה בירושלים, במימון מלא של החברה. מנגנונים של תגמול לעובדים תמיד יש במידה כזו או אחרת, אבל הפעילויות הללו הופכות את זה למשהו משפחתי כי אנחנו נפגשים אישית במקומות הללו, הופכים למשפחה״.

 הצד האנושי מחזק את המקצועי, כך נראה, ועסקים שמבינים את האיזון העדין הזה רק מרוויחים: ״חייבים לתגמל עבודה טובה״, אומרת יסמין מאוזנר, ״לעבוד עם העובדים ולא מולם, להבין שאנחנו כולנו אנושיים, שאנחנו לא שולטים בעודים אלא עובדים יחד איתו. תחושת השייכות חשובה לנו ובעל בית טוב זה מישהו שיכול לתת לבן אדם ליהנות בעבודה – עובד שסובל לעולם לא יגיע לתפוקה טובה״.