עושה רושם שגל הקורונה הראשון כבר מאחורינו, אבל עם מעל למיליון המובטלים שהוא השאיר אחריו, המשבר עדיין רחוק מלהסתיים. מאות אלפי עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת, עצמאים ובעלי עסקים שפעילותם נקטעה ונותרו ללא הכנסה מספקת מחפשים בימים אלה מקור הכנסה כלשהו שיעזור להם להישאר עם הראש מעל המים, לפחות בטווח המידי. בו בזמן מעסיקים רבים נזקקים כיום לידיים עובדות בהתראה קצרה, לעתים למשך יום או אפילו לשעות ספורות.

כדי לענות על הצורך הזה השיקה לאחרונ חברת הסטארט-אפ Nano אפליקציית השמה לעבודה יומית, שמציגה בפני מחפשי עבודה מזדמנים הזדמנויות של עבודה יומית מטעם מעסיקים שזקוקים לתגבורת מיידית לעסק.

איך זה עובד? מחפשי העבודה נרשמים ומוסרים פרטים אישיים בסיסיים (גיל, מקום מגורים, העדפות תעסוקה וטווח גיאוגרפי בו הם יכולים לעבוד) ואילו המעסיקים מציגים הזדמנויות תעסוקה שכל אחת מהן כוללת את שם החברה, אופי העבודה (מכירות, שמירה, מטבח, אדמיניסטרציה, ניקיון) מרחק ממקום המגורים של מחפש העבודה, שעות העבודה המבוקשות והשכר שישולם עבור אותו היום.

בדומה למה שקורה באפליקציות היכרויות, האלגוריתם של המערכת יודע לבצע התאמה בין הפרופילים וההעדפות של מחפשי העבודה ובין ההזדמנויות שהמעסיקים מציגים, ומציע למשתמש הצעות עבודה שמתאימות לו.

אפליקציית nano (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

ברגע שמחפש עבודה נרשם לאחת ההצעות, והמעסיק אישר את העסקתו הצעת העבודה יורדת מהאפליקציה ואינה זמינה עוד למחפשים אחרים. המעסיקים מפרסמים מראש את הסכום שישולם עבוד העבודה (לא מתאפשר תשלום הנמוך משכר המינימום לשעה) ומתחייבים לשלם לעובד בסוף היום שבו העסיקו אותו, כך שמדובר בכסף זמין שמגיע לעובד כבר בסיום העבודה.

האפליקציה גם מבצעת באופן אוטומטי את תהליך ההתקשרות בין המעסיק לבין העובד כולל חוזה העסקה יומי וטופס 101 אוטומטי ומאפשרת כניסה מידית לעבודה והעברת תשלום עוד באותו היום לחשבון הבנק של המועסק.

ללא סיכון וללא התחייבות

"שוק העבודה משתנה לנגד עינינו במהירות מסחררת ולצד האבטלה הגואה נוצרות באמצעות הטכנולוגיה הזדמנויות תעסוקה חדשות שמסייעות לרבים. עתה, לאחר תקופת ההרצה, כבר רשומים במערכת יותר מ-250 מעסיקים מתחומים שונים ומאות מחפשי עבודה", מספר אסף בן שטרית, מנכ"ל Nano, ומוסיף כי "קצב ההרשמה הולך וגובר בימים האחרונים לאור האבטלה המתרחבת והצורך של מאות אלפים להבטיח הכנסה כלשהי בימים קשים אלה".

אילו סוגי עבודות ניתן למצוא באפליקציה? בגדול כל עבודה זמנית שלא מצריכה הכשרה מיוחדת- תיוק מסמכים, שליחויות, עבודות סבלות, עבודות ניקיון, עזרה לבעלי מקצוע, מלצרות, עבודות מטבח, נהיגה ועוד.

לדבריו של עומרי וישניצקי, סמנכ"ל השיווק Nano, האפליקציה תשרת היטב מעסיקים ומחפשי עבודה גם בימים רגילים בתום המשבר. "עסקים רבים מתמודדים עם התופעה של העדרויות לא מתוכננות ופתאומיות של עובדים שמחייבת מילוי מקום בהתראה קצרה - שכן העדרות ממשמרת של מלצר, נהג או עובד מטבח עלולה לשבש את הפעילות העסקית באותו היום. האפליקציה תאפשר להם לגייס עובד/ת למשמרת אחת, ללא כל סיכון או התחייבות להמשך העסקה. מצד שני, היא פותחת הזדמנויות חדשות לסטודנטים, חיילים בחופשה, פנסיונרים או בעלי משרות שיכולים להשלים הכנסה בהחלטה של רגע וללא כל התחייבות".

כמובן שלא מדובר באפליקציה הראשונה שמציעה לשדך בין מעסיקים לעובדים, וקיימות אפליקציות נוספות בתחום, אך הייחוד כאן הוא בדגש על עבודה חד פעמית בתשלום מיידי ללא התחייבות להתקשרות קבועה. האם מדובר במהפכה וכך יראה עולם התעסוקה בעתיד? ימים יגידוץ