נחום ומיכל פינברג (צילום: טל שובל)
עו"ד פינברג ועו"ד פינברג-דורן | צילום: טל שובל

נ. פינברג ושות' הוא משרד עורכי הדין המוביל בארץ בדיני עבודה. מאז היווסדו ב- 1973 מוביל המשרד בייצוג מעסיקים בישראל ומספק שירותים משפטיים מלאים בכל היבטי עולם יחסי העבודה, למגוון רחב של לקוחות, לרבות המעסיקים הגדולים והבולטים במשק. עו"ד מיכל פינברג-דורון, היא שותפה במשרד, יחד עם עוד 14 שותפים.

מיכל היא ביתו הבכורה של עו"ד נחום פינברג, מי שנחשב כאורים והתומים של משפט העבודה הישראלי, וזה שמעדכן את ספר היסוד בתחום מספר פעמים בשנה. במשרד הגדול, המשתרע על 2 קומות ברמת-גן, יושבים השניים בחדרים סמוכים, אבל "יש ימים שאנחנו כלל לא מתראים, כאיש איש בענייניו ובריצות בין לקוחות לבתי המשפט" הם טוענים.

מאיפה נבעה ההחלטה לעבוד ביחד? "מיכל סיימה לימודי משפטים והשלימה תקופת התמחות במשרד עו"ד מוביל אחר - ש. הורביץ ושות'. עם סיום ההתמחות נסעה לארה"ב ללימודי תואר שני ורק מששבה ובדקה אופק מקצועי השתלבה במשרד, שכבר היה גדול עם מספר שותפים," אומר נחום, "כך שההחלטה לצרפה כעורכת דין ובהמשך כשותפה – אינה נזקפת בלעדית לזכותי".

"בדקתי את האופציה והתקדמתי במשרד, אבל כמובן שיכולתי לבחור אחרת בכל שלב" מסבירה מיכל. "להיכנס לעבוד במשרד לא היה מהלך פשוט ובטח שלא מובן-מאליו, כי לא כך התחנכתי - לא לקבל מן המוכן אלא להשיג בכוחות עצמי. העבודה עם אבא שלי לא שינתה דבר ביחסינו ורק חידדה לי עד כמה הוא חריף ומומחה בתחומו. אני מתייעצת איתו הרבה וגם עם יתר השותפים במשרד", היא אומרת ומוסיפה בחיוך -"בכל מקרה טוב שאני יכולה לבקש שיקצר את יום העבודה ויאסוף את הבנות שלי במקומי. למרבה המזל הוא סבא מעורב ומשפיע".

 מה הדבר הכי קשה בלעבוד יחד?

"זה לא בהכרח קשור למשפחתיות זה קשור למקצוע המשפט ומשפט העבודה בפרט. שים שני עורכי דין בחדר וקיבלת דיון בבית המשפט", הם צוחקים. "בן זוגה של מיכל הוא עורך-דין בעצמו כך שבכלל מעניין לנו במפגשים משפחתיים".

"הכי קשה זה לעשות את ההפרדה, מתייעצים או מתווכחים בשעות של אחרי העבודה כי הכל בוער וחשוב, אלה עניינים שמערבים אינטלקט ורגש ולכן רק עם הגיל והניסיון מצליחים לבצע איזונים" אומרת עו"ד פינברג-דורון.

 באיזה קונפליקטים אתם נתקלים?

"כשאנחנו יחד על תיק עלולים להיות חילוקי דעות, הרי מתקיים פער דורות, פרספקטיבה שונה ולכן גם אסטרטגיות משפטיות שונות שאנחנו יכולים לצדד בהן כשניגשים לתיק ומכאן האתגר הוא לשמור על מקצועיות ולבחור במה שהכי נכון ללקוח" אומר עו"ד פינברג.

הייתם ממליצים על זה לאנשים אחרים?

"תלוי באישיות, אם אחד הוא רגוע, שליו ומתון אז זה בסדר שהשני יהיה סוער ודעתן. אם שני בני המשפחה חולקים את המזג הדינאמי – ושניהם עוסקים במשפטים, אולי עדיף למצוא אלטרנטיבה" אומרת עו"ד פינברג-דורון.

"צריך לשים לב מתי להיות הורה ומתי להיות מנהל"

משפחת ישועה (צילום: באדיבות המצולמים)
משפחת ישועה | צילום: באדיבות המצולמים

בת חן וטל ישועה, זוג הנמצא בפרק ב' של חייהם, הקימו לפני 12 שנה את רשת מלונות מטיילים ביחד כשברשותם רק 50,000 ₪. הם התחילו ממלון אחד וכעת הם עומדים על 6 מלונות. כשראו שהעסק צומח ועוד מלונות מתווספים, הצטרפו לתפקידים שונים גם 3 בנים ו-2 כלות. כיום חצי מהמשפחה מנהלת את הרשת כאשר בת חן ישועה היא המנכ"ל והבעלים, טל ישועה הוא יו"ר ומנהל פיתוח עסקי ובעלים, תומר ישועה (הבן הבכור) מנהל שיטות והדרכה, אביב ישועה (הבן האמצעי ) מנהל את מלון מטיילים הוילג' וטל פינקלשטיין (רעייתו של אביב) היא מנהלת הדיגיטל והתוכן של הרשת.

מאיפה נבעה ההחלטה לעבוד ביחד?

"טל ואני החלטנו להקים מיזם ביחד, לקח לנו הרבה שנים עד שפתחנו את המיזם לכל המשפחה, לאחר שהרגשנו בטוחים מספיק וגדלנו, אפשרנו לבנים להצטרף לעסק ובהמשך הטבעי גם לכלות," אומרת בת חן. "ראינו שהם הביעו התעניינות כשהיינו מנהלים על כך שיחות בבית והם הביאו שיטות ייעול משל עצמם, אז החלטנו לקחת את הצ'אנס ולהכניס אותם לעבוד ברשת".

מה היתרונות והחסרונות?

"אחד היתרונות כמובן זו נאמנות גבוהה למקום והאינטרס המשותף - הצלחת העסק. מאוד משמח אותנו לראות את תהליך ההתפתחות הקרייריסטית שלהם מקרוב, וההתמודדות שלהם באתגרים לא פשוטים. החסרונות הבולטים הם שצריך להיזהר מלהכניס את העבודה לחיינו האישיים, כמו למשל בארוחות ערב בימי שישי או בחופשות משפחתיות, לפעמים הגבול מטשטש בין ניהול להורות וצריך מאוד לשים לב מתי להיות הורה ומתי להיות מנהל". 

איפה יש קונפליקטים או קשיים?

"אחד הקשיים הם בזמן איכות משפחתי יחד- שנים שלא חגגנו את ליל הסדר או ראש השנה בהרכב מלא, מכיוון שאנו עוסקים בתחום התיירות לרוב לא יוצא מצב בו כולנו נמצאים תחת קורת גג אחת בחגים, קצת כמו בצבא" היא אומרת.

"עוד קושי בולט הוא לקיחת העבודה הביתה, כמנהלת של הבנים שלך את עלולה להמשיך לכעוס גם בבית ובזמנך הפנוי ולכן צריך לשים לב טוב לא לעשות טעויות כאלו, כמו לקחת את הכעס מעבר לשעות העבודה. אחד הפתרונות שלנו כמשפחה שעובדת יחד בעסק, הוא לקיחת יועץ אשר מלווה אותנו בפגישות קבועות אחת לחודש ונותן לנו פרספקטיבה חיצונית ואובייקטיבית על אופי העבודה של כל אחד. הוא מאפשר לנו ללבן קשיים שנוצרים במהלך העבודה ביננו וזה עוזר מאוד לבנות סביבת עבודה בריאה ונכונה".

היית ממליצה לבני משפחה אחרים לעבוד יחד?

"אני אישית מאוד ממליצה. מדובר בהליך מאוד מחבר ואם זה עובד אז זה מאוד מומלץ. כמובן שלא לכל אחד זה מתאים, צריך ששני הצדדים ירצו בכך כדי שהדינמיקה תצליח. אני היום בעיקר גאה בכל בני המשפחה שלי כשאני רואה את החוזקות שלהם וההתפתחויות שלהם וזה ממש משמח אותי שהם צמחו לכזו הצלחה".

"מי שנכנס לחתונה הזו צריך להיות מודע ומוכן לכך"

ניר אבני (צילום: טל שובל)
ניר אבני | צילום: טל שובל
יוני אבני
יוני אבני | צילום: טל שובל

ניר אבני ובנו יוני אבני, כיהנו עד לאחרונה כמנכ"ל וסמנכ"ל חברת מערכות גילוי האש "טלפייר". כעת יוני - עו"ד ויזם המשלב בין משפט, שיווק ומסחר עומד ביחד עם אביו ניר מאחורי היוזמה להקים את היידוק (HIGHDOC) - מרכז רפואי החדש במגדלי הארבעה ומאחורי החזון להנגשת הרפואה הפרטית המשולבת בטכנולוגיות מתקדמות בלב המרכז העסקי של תל אביב.

כמי שעבדו בעבר ביחד, ההחלטה לעבוד יחד טבעית עבורכם?

"אין ספק שאנחנו מורגלים וראינו כי טוב" אומר יוני. "אבא השפיע עלי רבות, גדלתי לצידו וינקתי ממנו את עולם העסקים. השכלתי משלבת ידע משפטי, כלכלי ושיווקי ובין כל אלה עולם השיווק תמיד משך אותי. תהליך השיווק והמכירה הוא מורכב, מגוון ומעניין בין היתר כי הוא משלב היבטים פסיכולוגיים, יכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אומץ, והרבה חזון. כדי ליזום מתחם מרפאות ייחודי וחדשני כמו היי-דוק, דרושה תמיכה הדדית בכל שלב ובעיקר שתהיה דמות בעלת ניסיון ואינטרסים משותפים להתייעץ איתה."

 מה הדבר הכי קשה בעבודה משותפת בחברה משפחתית?

"עבודה עם בני משפחה משלבת מאמץ רגשי בנוסף לעבודה השכלתנית והמקצועית. במידה ורוצים שהעבודה המשותפת תשיא פירות ולא תהווה מכשול - נדרשת סבלנות, רגישות והכלה. במקרה שלנו אנחנו שמחים שאכן העבודה המשותפת שלנו קירבה ביננו והניבה הישגים לאורך השנים."

האם היית ממליץ על עבודה משותפת עם בני משפחה לאנשים אחרים ?

"בעבודה עם בני משפחה ישנם יתרונות וחסרונות ומי שנכנס לחתונה הזו צריך להיות מודע ומוכן לכך. לעיתים ילדים מרגישים שהם חייבים להיכנס לחברה המשפחתית למרות שהסיטואציה לא מתאימה. בעינינו חשוב שהעבודה תהיה מושתתת על התאמה אובייקטיבית, יכולות, חוזקות וגם חולשות ולא רק על הקשר המשפחתי-ביולוגי".

תרגיל בזוגיות: יצאו לדייט והקימו חברה

שרה ואסף סידס (צילום: עופר חגיוב)
שרה ואסף סידס | צילום: עופר חגיוב

ליב-א-מרק (Leave a mark) היא אחת מחברות הסטוריטלינג הראשונות בעולם. החברה מלווה מנכ"לים ומנכ"ליות, מנהלים ומנהלות, יזמים ויזמיות, ועוזרת להם לספר את הסיפור שלהם ולהותיר חותם באמצעות מצגות, סרטונים, הכשרות ועוד. כמו הרבה דברים טובים בעולם גם Leave a Mark הוקמה באקראיות. זה קרה בדייט הרביעי של שרה ואסף. שילוב של בקבוק יין ועבודה על מצגת חשובה, ששרה הייתה צריכה להציג בפני בכירי תעשיית הטלוויזיה באוסלו, הצית בשניים את הרעיון להקים חברה חדשנית המתמחה בסטוריטלינג Storytelling. חברה שמלווה פוליטיקאים, מנכ"לים, מנהלים, יזמים ובעצם כל מי שיש לו משהו חשוב להגיד לעולם.

השילוב בין הרקע של אסף, כסמנכ"ל אסטרטגיה ואיש תוכן בכיר במשרדי פרסום גדולים, והרקע הניהולי העשיר של שרה כמפיקה בכירה, אפשר להם להקים חברה, הצומחת בספרות כפולות כל שנה, וכיום מעסיקה צוות סטוריטלינג של כמעט 20 אנשים, המלווים יותר מ- 650 לקוחות בארץ ובחו"ל. החברה שואפת מיום הקמתה לעשות פרוייקט פרו בונו אחד על כל עשרה פרוייקטים שלה, ואפילו נתנה למיזם הזה שם יפה "פורוג'קט תן" - עד היום החברה ליוותה יותר ממאה עמותות ועזרה להם לגייס תרומות ומתנדבים.

איך נולד הרעיון לעבוד יחד?

"הקמנו את העסק כסוג של תרגיל בזוגיות," מספר אסף, "חשבנו לעצמנו שאם נעשה משהו ביחד אז נתקרב יותר ומפה לשם התרגיל הפך לחברה עם 20 אנשים. מאז אנחנו ממשיכים לעבוד בזוגיות ומאמינים במעגל של: נעבוד יותר יחד -> נהיה טובים יותר -> יהיה לנו יותר מרחב התפתחותי -> נעבוד יותר יחד -> נהיה טובים יותר-> וכן הלאה."

מה הדבר הכי קשה לעבוד יחד?

"הכי קשה זה לשמור על ה- Work life balance. בהתחלה נלחמנו בהפרדה, אבל היום אנחנו יודעים שאין צורך להפריד בין השניים ומאמינים ב Work & Life - כלומר בלחבר יחד את כל הנקודות", מסבירה שרה. "זה אומר שאנחנו מביאים את הילדים המון למשרד, זה אומר שאנחנו טסים יחד לכנסים בינלאומיים או ללקוחות בחו"ל עם כל המשפחה, מביאים את הילדים לאירועי חברה וכו', ומאמינים שככל שהדברים יהיו יותר מחוברים ככה נמשיך לצמוח."

באיזה קונפליקטים אתם נתקלים?

"אין לנו ממש קונפליקטים, כי אנחנו עובדים מאוד קשה בלפתור אותם עוד לפני שהם מתרחשים. אם מחליטים לשהות בזוגיות כזו אז צריך להיות כל הזמן עם יד על הדופק ולנטרל מוקשים שמחכים בדרך מראש," אומרת שירה. "רק ככה אפשר להמשיך וליהנות מהחיבור הזה. זה דורש הרבה כנות עם עצמנו ואחד עם השני וזה דורש הרבה נטרול אגו וחיבוקים של 20 שניות מינימום."

האם הייתם ממליצים לזוגות אחרים לעבוד יחד?

"כן ולא –" אומר אסף, "זה מין מצב של צל"ש או טר"ש, או שזה הולך ממש טוב או שזה לא. ולכן זה לאו דווקא מתאים לכל אחד. זה דורש המון בגרות, המון פתיחות והמון משמעת."

"כשמערכת היחסים טובה, העבודה המשותפת מפתחת ומועילה"

עורכי הדין נשיץ (צילום: טל שובל)
עורכי הדין נשיץ | צילום: טל שובל

משרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר המעניק שירותים משפטיים מגוונים בכל תחומי המשפט האזרחי והמסחרי בארץ ובחו"ל, הוקם על ידי פטר גד נשיץ, ולילדיו היה ברור שילכו בדרכו מה שהוביל אותם לעבודה משותפת במשרד. "כולנו הפכנו לעורכי דין, כל אחד מצא את הדרך שלו לבוא לידי ביטוי, לפי טעמיו ונטיות ליבו", מספרת עו"ד וקונסולית הכבוד של איסלנד בישראל אורלי נשיץ, ששכלה את אחיה ושותפה למשרד לפי כעשר שנים. "לעבוד עם אחי איתן ז"ל היתה הזדמנות פז לשילוב בין יכולותינו הדומות והשונות לבין היחסים הקרובים שנוצרו מהבית. כך יכולנו לשתף ברעיונות, לפתח אסטרטגיות ולנתח אפשרויות פעולה בתיקים מובילים שטיפלתי בהם. יחד גם קידמנו את ענייני המשרד לצד קידום היחסים בין ישראל לאיסלנד, שאני דור שלישי לקונסולי הכבוד של איסלנד בישראל".

היו גם קשיים בעבודה המשותפת?

"אחי איתן ז"ל היה בעל אישיות חזקה, והעבודה איתו היתה מלאת אנרגיה ומצחיקה. הקושי היה לעיתים בנקודות הדמיון והשוני אך לאורך זמן הם היו מפרות, ולאחר לכתו אני מרגישה בהחלט בחסר. לא היו ביננו קונפליקטים אלא התייעצויות ועזרה הדדית."

היית ממליצה לאחרים לעבוד עם קרובי משפחה?

"בהחלט. אין ספק שכאשר יש מערכת יחסים טובה במשפחה, העבודה המשותפת היא מפתחת ומועילה. אני חושבת שזה מאוד תלוי ביחסים, בחינוך והדוגמה האישית שאבי העניק לנו. אין כמו ללכת ביחד לבית משפט, להחליט מי חוקר, כיצד מגבשים את הטיעון, ואיך מביאים ללקוח את התוצאה הטובה ביותר עבורו. איתן היה אדם יסודי מאוד, הוא הקפיד, כמו כולנו, על קוצו של יוד, וכשותפה במשרד אני ממשיכה לקדם את האינטרסים של הלקוחות של משרדנו במרץ ובנחישות להצלחות עבורם."