משבר הקורונה הביא איתו שינויים רבים במשק הישראלי, וגם אם היה נדמה שחלה התאוששות קלה בחודשים האחרונים, הגיעה ההכרזה על סגר נוסף בתקופת החגים.

בין הענפים שנפגעו הכי קשה נמצאים ענפי הפנאי השונים - בהם מזון מהיר, מסעדות, אולמות האירועים, בתי קולנוע ועוד. בענפים אלו עובדים בעיקר בני נוער וצעירים. כאשר בתי העסק בענפים הללו נסגרים והעובדים שמוצאים לחל"ת או מפוטרים נשארים ללא עבודה, הם נותרים גם ללא ידע כיצד לנהוג בסיטואציה המורכבת הזאת.

"ערב ראש השנה תשפ"א, אנו ניצבים בפני סגר שני במדינת ישראל. לצד הצורך החשוב לשמור על הבריאות של כולנו, ההערכה היא שאנו נעמוד בפני משבר הכלכלי שילך ויעמיק. הנפגעים המרכזיים מהמצב יהיו בראש ובראשונה קבוצות מוחלשות, ביניהן ציבור בני הנוער והצעירים העובדים", אומר אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "נהוג לחשוב כי עבודת בני נוער או צעירים היא סוג של מותרות לשם דמי כיס. לצערנו וביחוד בימים אלו, בני נוער וצעירים רבים – למעלה משליש (42%) מהם עובדים על מנת לממן הוצאות אישיות, רבים יוצאים לעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה בשל קשיים בבית".

כדי להקל מעט על חוסר הוודאות בתקופה מורכבת זו, ריכזנו עבור אותם בני נוער וצעירים תשובות לכמה מהשאלות הבוערות:

מה השכר שלי במידה ואני בבידוד ומקום העבודה פועל או פעל כסדרו?

אם אתם נדרשים להימצא בבידוד בגלל חשש למחלה (ולא הידבקות מאומתת) עד ל-30.9.2020 - תהיו זכאים להשתמש בימי המחלה שצברתם. ישנו אישור מחלה גורף למבודדי הקורונה, ואין צורך ללכת לרופא משפחה. בצירוף לאישור המחלה תדרשו למלא טופס הצהרה. את אישור המחלה ואת טופס ההצהרה תמצאו באתר משרד הבריאות. את צבירת ימי המחלה להם אתם זכאים, אתם יכולים למצוא בתלוש השכר.

תשלום בעבור ימי המחלה מתבצע לפי החישוב הבא:

  • בעבור היום הראשון – אתם לא זכאים לתשלום.
  • בעבור היום השני והשלישי – אתם זכאים ל-50% מהשכר היומי.
  • מהיום הרביעי אתם זכאים לתשלום שכר מלא בעבור ימי המחלה.

אם לא צברתם מספיק ימי מחלה, אתם רשאים (אבל לא חייבים) להשתמש בימי החופשה שצברתם. גם הם רשומים בתלוש השכר.

אסור למעסיק לדרוש מכם להגיע לעבודה כאשר אתם בבידוד ואסור לו לאפשר לעובד להיכנס למקום העבודה אם הוא אמור להיות בבידוד. כמו כן אסור למעסיק לפטר עובד שנעדר מעבודתו עקב הצורך להימצא בבידוד.

מה לעשות אם הפחיתו לי את כמות המשמרות?

כנראה שכמות המשמרות שלכם תרד בתקופה הקרובה. כרגע לא הוחלט על מתן פיצוי, אבל אולי יוחלט על כך בעתיד. לכן, המשיכו לערוך רישום של שעות העבודה. בנוסף, אם יש ירידה ניכרת בכמות המשמרות שניתנת לכם אתם רשאים להתפטר בדין מפוטר בגין הרעה מוחשית בתנאי עבודה (נדרשת התראה בכתב למעסיק).

מה לעשות אם אני חושש/ת להגיע למקום העבודה?

אם אתם חוששים להגיע למקום העבודה, אך אין עליכם חובת בידוד, שוחחו עם המעסיק. כל היעדרות מעבודה נדרשת להיות באישורו.

ניידו אותי לסניף אחר מהסניף שבו אני עובד/ת בדרך כלל. האם זה חוקי?

מותר לנייד אתכם לסניפים אחרים של החברה או הרשת (אשר באותה בעלות), בתנאי שהסניף ברדיוס של 40 ק"מ וכאשר אין שינוי משמעותי לרעה בזמן ההגעה שלכם לעבודה. אלא אם כתוב בהסכם אחרת.

המעסיק שלי רוצה שאחתום על חל"ת. מה לעשות?

היציאה לחל"ת מאפשרת לכם להמשיך את רצף ההעסקה – מובטח כי תוכלו לחזור לעבודה בסיום החל"ת ורצף הזכויות שלכם (לדוגמה לצורך זכאות לפיצויי פיטורים) נשמר.

אם אינכם מעוניינים לצאת לחל"ת והמעסיק לא רוצה או לא יכול להמשיך להעסיק אתכם – זכותכם להתפטר בדין מפוטר – ולקבל את כל הזכויות המגיעות לכם (פדיון ימי חופשה, פיצויי פיטורים – אם יש לכם ותק של מעל שנה ואם התרעתם בכתב לפני).

בתקופת החל"ת ייתכן ותהיו זכאים לדמי אבטלה, ובכל מקרה מותר לכם לעבוד בעבודה אחרת.

חשוב לוודא שהיציאה היא לתקופה מוגדרת, של לפחות 14 ימים – גם אם ניתן אחרכך להאריך אותה – אל תסכימו לצאת לחל"ת ללא הגבלת זמן. בחל"ת של פחות מ-14 ימים לא תהיו זכאים לקבל דמי אבטלה (גם אם תעמדו בכל שאר הדרישות).

"עם כניסתנו לסגר שני, אנו ערים לקשיים של הצעירים בהתמודדות עם מצב מורכב מול המעסיקים, ומפעילים מוקד מידע ופניות שיסייע בכך", מוסר מתוקי, "כמו כן, אנו ערוכים גם לסייע להם במיצוי זכויותיהם מול המדינה."

יש לכם שאלות נוספות? הסתדרות הנוער העובד והלומד, הארגון היציג לבני נוער וצעירים מעמידים לרשותכם מוקד ייעודי שיענה לכל שאלה-  ניתן להשאיר פניה במוקד הטלפון 1121* או למלא טופס יצירת קשר ויחזרו אליכם בהקדם.