קלדנית שופטים ממרכז הארץ הגישה באחרונה תביעת נזיקין לבית משפט השלום בראשון לציון על סכום של כרבע מיליון שקל  נגד הנהלת בתי המשפט על כך שנגרם לה נזק בידיים ובאצבעות בעקבות הקלדות מרובות של דיונים ותיקים.

ר', 40, החלה לעבוד כקלדנית של שופטים לפני כ -12  שנה. לדבריה, היא עבדה עם שופטים רבים במגוון בתי משפט במרכז הארץ כשהיא מקלידה כמובן בשיטה ה'עיוורת'.

לטענתה לאורך השנים היא סבלה מכאבים בגפיים שכן היא עבדה שעות רבות כל יום בהקלדה וכתוצאה מכך נגרמו לה דלקת כרונית בגידים, עקצוצים, דקירות וכאבים שגרמו לה לקושי רב להחזיק חפצים בידיים. רופא מומחה לכירורגיה פלסטית שבדק את ר' קבע כי היא סובלת מדלקת כרונית במרפק עקב ריבויי הקלדות, והמליץ לה לצאת לחופשת מחלה.

סביבת עבודה לא בטוחה שגרמה לנכות

"עבדתי חמישה ימים בשבוע, עשר שעות ביום וקיבלתי כל שעתיים וחצי של הקלדה חצי שעה הפסקה. היו ימים שהקלדתי 40 וגם 100 תיקים. השולחן בו עבדתי היה גבוה יחסית ולא נוח לעבודה בהקלדה", טענה ר', "הקלדתי בתורנות מעצרים, בדיונים ממושכים, הכול תחת תנאי לחץ לעשות הכול במהירות רבה".

בכתב תביעה שהגישה ר' לבית המשפט השלום בראשון לציון באמצעות עורכי הדין ד"ר אסף פוזנר ושמואל רוזנר  נטען כי היא עבדה בסביבת עבודה לא בטוחה, שגרמה לה לפגיעה בידיים ובאצבעות עד כדי שהיא מתקשה להחזיק חפצים בידיה. לכתב התביעה צורפה חוות דעת של רופא מומחה בתחום התעסקותי שקבע לה נכות רפואית בשיעור של 44 אחוז.

לטענתה של ר', הנהלת בתי המשפט לא דאגה לה לסביבת עבודה בטוחה מה שגרם לה לפגיעה בידיים ואי יכולת להמשיך לעבוד כקלדנית.

"העבודה הממושכת שלי כקלדנית גרמה לנכות בידיים", ציינה ר' בכתב התביעה, "מדובר במחלת מקצוע לכל דבר ועניין, ועקב כך נאלצתי לקנות תרופות ומשככים רבים על חשבוני ופריטים נוספים לשיכוך כאבים".

אישה מסתרקת (צילום: Zynatis, shutterstock)
מתקשה אפילו להסתרק | צילום: Zynatis, shutterstock

"לא מסוגלת לעשות פעולות פשוטות"

לדבריה, לפני כשנתיים חזרה  לעבוד כקלדנית לאחר שנקלעה לקשיים כלכליים אבל בגלל שהכאבים הלכו והחמירו היא הפסיקה את עבודתה.

נכון להיום היא עובדת במוסד ממשלתי ארבעה ימים בשבוע, שש שעות בכל יום, כקלדנית בתנאי רוגע וללא לחץ, ועזיבתה את עבודתה כקלדנית בבית המשפט פגעה קשות במשכורתה ובתנאי הפנסיה שלה.

"בגלל הפגיעה בידיים אני לא יכולה לבשל, לנקות, לתלות כביסה, לאפות  או לערוך קניות, לפתוח קופסאות או בקבוקים ונזקקת לסיוע של בני משפחה ועוזרת", טענה ר'.

ר', אם לשלושה ילדים ובהם תינוק בן חצי שנה טוענת עוד, כי עקב הכאבים בידיה היא מתקשה לאחוז בתינוק ונעזרת לשם כך בבני משפחתה, ואפילו מתקשה לסרק את שערה. "לצערי אני לא מסוגלת לעשות פעולות פשוטות, כי הנהלת בתי המשפט חוסכת בכוח אדם של קלדניות דבר שגורם למחסור ולעומס על אלו שנשארו", טענה ר'.

מהנהלת בתי המשפט נמסר כי הם יגיבו על כתב התביעה כמקובל בבית המשפט.