בדו"ח של משרד העבודה והרווחה שפורסם לאחרונה, ומבוסס על מספר מחקרים שנעשו בעולם, צוין כי שינויים טכנולוגיים כגון בינה מלאכותית, מערכות לומדות ועוד ישפיעו על כל ענפי המשק ועל סדרי עולם כלכליים, חברתיים ופוליטיים. זאת לצד השינויים שמגפת הקורונה תכניס לחיינו, ומהם לא ניתן להתעלם.

על פי התחזיות של  WEF- הפורום העולמי לכלכלה, תהליכי האוטומציה יובילו לשינויים מרחיקי לכת במקצועות מסוימים ויאלצו את העובדים בהם ללמוד תחומים חדשים ומקצועות אחרים אף עשויים להיעלם לגמרי כבר בעתיד הקרוב.

כמעט בכל יום נכנסת לחיינו אפליקציה חדשה, שמבטיחה לעשות את החיים שלנו קלים ונוחים יותר. כך למשל, התחלנו לרכוש את החופשות המשפחתיות שלנו דרך אתרי אינטרנט ואפליקציות, ואפילו את הביקור בשוק או בסופר אנחנו מחליפים היום בכמה קליקים בנייד, שמבטיחים שהכל יגיע אלינו הביתה בקלות ובמהירות.  אז מה קורה בעצם לכל אותם העובדים שאת מקומם החליפו אפליקציות ואתרי אינטרנט? על פי מחקר שנעשה באוניברסיטת אוקספורד 45% מכלל המשרות המוצעות בשוק ייעלמו בעשור הקרוב. המשמעות המידית היא שבעצם בקושי נזדקק לבעלי מקצוע בתחומי תעשייה שונים, ונישען הרבה יותר על טכנולוגיה וחדשנות ואילו מקצועות אחרים יתאימו את עצמם למצב וייווצרו מקצועות חדשים. אילו מקצועות יושפעו במיוחד מהשינויים וכיצד ניתן להתמודד איתם? הנה כמה דוגמות:

ענף החקלאות

ענף אשר מצוי במשבר מתמשך. כבר היום אנו בקושי רואים את החקלאים ועובדי האדמה שהיו מבלים שעות בשמש הקופחת של ישראל. הרצון בעבודה אינטנסיבית וקשה פיזית פוחתת וכך גם ההסתמכות שלנו על כך שמהגרים יעשו את העבודה. לכן, גם ענף החקלאות עובר להישען יותר ויותר על טכנולוגיה ונכנס לעולם ההיי טק. כך, ברפתות למשל החליבה נעשית באמצעות מכונות, ואפילו הטיפול ביבולי השדה נעשה בצורה ממוחשבת. כל כן, מי שרוצה לעסוק בחקלאות בימינו צריך ללמוד הנדסאות ומדע. "כדי שחקלאי יוכל לגדול הוא חייב להיות מחובר לחקלאות המתקדמת", אומר ניר קופצ'ובסקי חקלאי עצמאי. "החקלאי של פעם זה שעובד באדמה אומנם עדיין קיים, אך הוא הולך ונעלם. פעם היו יותר חקלאים שעובדים עם הידיים, ממש עובדי אדמה, אך היום החקלאים חייבים להבין בטכנולוגיה – אם אתה לא מצליח להבין את זה אז לא תוכל להתפתח ותישאר קטן. בגלל שאני כרגע גודל וממשיך את העסק, אני מחובר כל הזמן עם הקדמה - אי אפשר להישאר מאחור".

נציגי שירות ומכירות

כיום כמעט לכל חברה יש אתר אינטרנט ועם הזמן האתרים משתכללים ומציעים יותר ויותר פעולות שניתן לעשות באופן עצמאי לחלוטין מהמחשב הבייתי או מהנייד, כאשר רכישת מוצרים ושירותים, תשלום חשבונות ואפילו תמיכה טכנית ניתנים היום בלחיצת כפתור. נציגי המכירות הטלפוניים,  וכן הנציגים פרונטליים שהיו תופסים אותנו בזמן הטיול בקניון הולכים ונעלמים ובמקומם אנחנו נתקלים במערכות ניהול שיחות חכמות שמפנות אותנו לאתרי האינטרנט למציאת התשובה. אך כמובן, המענה האנושי נשאר נחוץ ויש חברות שלא יוכלו להתקיים ללא מגע אדם ולכן עובדים יעברו הכשרה של עבודה מול מערכות אוטומטיות והתאמה של השירותים כך ששירותים מסויימים ישארו בטיפולם של נציגים אנושיים ולא של מכונות או מחשבים. 

לא התקבל לעבודה כקופאי - כי זה תפקיד לנשים (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
עוברים לקופות בשירות עצמי | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

שירותי הדואר

מערכת הדואר בישראל עושה מאמצים רבים כדי להשתפר, אבל סיפורים מרתיחים על חבילות שהגיעו ליעדן באיחור של חודשים הפכו כבר דבר שבשגרה. בעולם, פועלת כיום מערכות ניתוב דואר אוטומטיות וחדשניות הדורשות פחות סיוע אנושי ומאפשרות מינימום טעויות אנוש. ככל שהתחום הממוחשב והדיגיטלי במערכות הדואר עולה, נראית ירידה ברורה בכמות הממיינים, מה שמסייע לייעל את המערכת. יחד עם זאת, כמות הקניות אונליין הולכת וגדלה משנה לשנה. כעת, בתקופת הסגר והפחד מחוסרים קניות האונליין קפצו בצורה משמעותית ולצורך כך נדרשים יותר עובדים במערך האריזה והשליחויות. מתי מערכות המיון יגיעו גם לישראל? עוד לא ברור, אבל היי – אצלנו אפשר להזמין תור לסניף הדואר הקרוב באמצעות אפליקציה, גם זו חדשנות.

נגרות

תחום הנגרות סומן בעולם כמקצוע שצפוי להיעלם כבר בשנים הקרובות. על פי נתונים עולמיים, עד שנת 2022 צפויה בתחום ירידה של כ-9% בתעסוקה זו. יצחק אביבי בעלי חברת המטבחים "אביבי מטבחים", שהתחיל את דרכו המקצועית כנגר, הבין כבר מזמן לאן השוק הולך ושדרג את המקצוע. כשהבין שהביקוש לנגרים פרטיים הולך ודועך, הוא החליט להקים את "אביבי מטבחים", ומקדם חדשנות בתחום הנגרות. "היום את מקומו של הנגר הפרטי תפסו תהליכים טכנולוגיים, מהירים ומדויקים אשר יכולים לייצר מטבח בשלושה ימים במקום חודשים של עבודה ובזכותם ההספק והתועלת שלנו מתעצמים", הוא מסביר. 

צילום ופיתוח תמונות

נסו לחשוב, מתי לאחרונה הגעתם לחנות הצילום וביקשתם שיהפכו את הזיכרונות הסלולריים שלכם לתמונה המודפסת על נייר צילום? מאז שהטלפונים החכמים נכנסו לחיינו, רובנו מסתמכים על הנייד שתמיד נמצא לידינו ומאפשר להראות את התמונות מהטיול המשפחתי האחרון. הצורך בפיתוח תמונות הולך ופוחת ככל שהסלולריים שלנו הולכים ומתקדמים אך הרצון לנצור את הרגעים נשאר ולכן חנויות פיתוח מוצאות את הדרך לדאוג לכך על ידי אלבומים דיגיטליים, קולאז'ים מתחלפים וכו'. גם הצורך בצלמים מקצועיים- שבהם נעזרו הורינו כדי להפיק תמונות משפחתיות, הולכים ונעלמים ונפגוש אותם בעיקר באירועים גדולים כמו חתונות ובר מצוות. גם שם, אגב, נקפיד לקבל את התמונות שלנו לא כתמונה ממש, אלא רצוי על מגנט שיצטרף למקרר העמוס. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הצטרפו לעולם הצילום המון קטגוריות חדשות כמו צילומי הריון, צילומי סמש דה קייק לילדים, צילומי משפחה ועוד. אז הנה עוד מקצוע שמשנה את פנוי ומנסה להתאים את עצמו למציאות הטכנולוגית בה אנחנו חיים.

רובוט נוהג במכונית (צילום: ShutterStock)
האם בעוד כמה שנים לא נצטרך יותר נהגים? | צילום: ShutterStock

דיילים ודיילות

עד שנת 2022 נראה כי 7% פחות מהדיילים ומהדיילות המקבלים את פנינו על המטוס לא יהיו נוכחים עוד. חברות התעופה נאבקות לנצח זו את זו במחירים תחרותיים, ומפחיתות כל מיני עלויות אפשריות בכדי למקסם את הרווחים. מכיוון שרוב המטוסים כיום מצוידים במסכים להדגמת כללי הבטיחות וציוד אבטחה מתקדם ואוטומטי, אין צורך עוד בחלק מהדיילים, וההתייעלות בענף טרם הגיעה לשיאה. כבר היום קוצץ מספר עצום של משרות דיילות, ותחזיות הגיוס לעשור הבא לא מבטיחות שינויים חיוביים. ובעקבות משבר  הקורונה מואצים שינויים שיסייעו לחברות התעופה לקצץ עלויות לאחר המשבר הקשה אליו נקלע הענף.

קופאים וקופאיות

אם ביקרתם לאחרונה בסופרמרקטים ברחבי הארץ וגם בחנויות נוחות אחרות, בוודאי נתקלתם בקופות השירות העצמי שמאפשרות לכם לערוך את החשבון בעצמכם. אז נכון, נאלצנו ללמוד איפה ממוקם הברקוד על מוצרים שונים, אבל הזמן שלנו בקופות התקצר משמעותית, והצלחנו להתחמק גם מהשאלה הקבועה: "יש חבר מועדון?". סביר להניח שזה עניין של זמן, עד שברוב המקומות ימתינו לנו קופות בשירות עצמי שיחליפו את האנשים האדיבים שמאחורי המסוע שהיו עד היום חלק בלתי נפרד מחוויית הקניה.

נהגים ונהגות

כבר היום, העיסוק ברכבים האוטונומיים שיוכלו לנוע ללא נהג אנושי נמצא בשיאו. ברחבי העולם התהליך כבר החל, ברוסיה פועלות מוניות בלתי מאוישות, בנבאדה ארה"ב הרכבים האוטונומיים הם כבר חלק מהנוף העירוני ואובר מפעילה רכבים אוטונומיים בפיטס בורג. אפילו בישראל ביקר לאחרונה הרכב האוטונומי של חברת ואנדקס, שביצע ניסויים מרשימים בנהיגה אוטונומית. נראה שלא ייקח זמן רב עד שנוכל למצוא עצמנו נחים בבטחה בכיסא הנהג, מבלי שנצטרך לנהוג בכלל, מה שיביא – כך מקווים- לשמירה על חייהם של רבים בכבישים. עבור נהגי מוניות ומשאיות מדובר בדרמה של ממש, היות ומדובר בסדר גודל של כ-20 מיליון נהגים ברחבי העולם שיאלצו להמציא את עצמם מחדש. אך אין ספק שעד שזה יקרה יעברו עוד לא מעט שנים.

עובדי תחנות דלק

רוב תחנות דלק הגדולות בארץ עדיין מתחזקות מסלול בשירות מלא על אף שרוב אנשים כבר עוברים ישירות למסלול בשירות עצמי. בכל תחנה שמעניקה שירותי דלוק מועסק בדרך כלל עובד אחד, אולי שניים. בשנים הקרובות עם השתכללות מכונות התדלוק לא יהיה צורך בעובדים שיעזרו לנו פיזית לתדלק ופעולת התדלוק תיהיה אף פשוטה יותר ממה שהיא כיום ומקצוע זה צפוי להיעלם.

עובדי מלונות

 זוכרים את העיר בריאליטי 2025, בה כל נותני השירות הם רובושטים? במלון "הנה מוזר" ביפן זה כבר קיים, 243 רובוטים מתפקדים כפקידי הקבלה, עובדי הניקיון ואפילו כ-'בל בויז'. כתוצאה מכך הצורך בעובדים במלונאות יורד בצורה משמעותית. כנראה שמדובר רק בעניין של זמן עד שתופעה זו תפקוד גם את ישראל, ותוכלו לבקש את המקושקשת בארוחת הבוקר ממכונה שתכין לכם אותה בדיוק כמו שאתם אוהבים. כאמור, ענף התיירות בכלל והמלונאות בפרט הינם ענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר ממגפת הקורונה ונכון לעכשיו לא מצליחים לשוב לפעילות מלאה. מעבר לתהליכי אוטומטיזציה ותהליכים אחרים אין ספק שהענף יצטרך לחשב מסלול מחדש ולאמץ שינויים טכנולוגיים שיאפרו חיסכון בהוצאות מהר מהצפוי.

אין ספק שעולם התעסוקה נמצא בשינוי מתמיד, אך לצד השינויים שעוברים מקצועות רבים והירידה בנחיצותם של מקצועות מסוימים, מקצועות חדשים נולדים במקומם ומאפשרים לעולמות תוכן חדשים להיכנס לחיינו. הדו"ח אמנם לא לוקח בחשבון את השפעות הקורונה אבל התקופה הנוכחית לימדה אותנו שאין שום דבר בטוח ושאנחנו צריכים לדעת לקבל שינויים, להסתגל ולהמציא את עצמינו מחדש.