בחודשים האחרונים למדנו על בשרנו שעבודה מרחוק היא דבר אפשרי ובחלק מהמקרים אפילו עדיף. כאשר רובנו עובדים מהבית, בעיקר בענף ההייטק, חלקנו אף מצליחים להעמיק את הקשר והחיבור בין חברי הצוות. זה קורה כי אנו חושפים אחד בפני השני את הבית שלנו ברקע של שיחת הוידאו, את בני המשפחה שלנו וחיות המחמד שעוברים במקרה בפריים, ואפילו את פרצוף הבוקר שלפני הקפה הראשון, שלא לדבר על לבוש קצת פחות ייצוגי מזה שהורגלנו לראות במקום העבודה.

אבל מה קורה כשרק מתחילים עבודה חדשה בחברה, עדיין לא הספקנו לפגוש את כל הצוות והופ - עוברים לעבודה מהבית, או אפילו מתחילים לעבוד ישר מהבית? זה בדיוק מה שקרה בחודשים האחרונים לאלפי אנשים שהתקבלו למקום עבודה חדש.

האתגר אפילו גדול יותר עבור צעירים שהתקבלו לעבודה ב"משרת סטודנט". לאחר שכל כך חיכו ליום הזה, בו ייקלטו לעבודה בחברה ויקבלו הזדמנות להוכיח את עצמם ולהתחיל את הקריירה שלהם בתעשייה. בזמנים רגילים, הסטודנטים נמצאים במשרד בין יומיים לשלושה ימים בשבוע, מה שגם ככה מקשה עליהם להתחבר ולהשתלב בצורה מקסימלית בצוות פעיל, שנושם ועובד יחד חמישה ימים מלאים בשבוע. לכן, כשמדובר על עבודה מרחוק, האתגר הזה מועצם, ולא רק בצד העובד, אלא גם בצד המעסיק שנדרש לפתרונות יצירתיים.

אם בעבר יצאו כל העובדים יחד לפעילות גיבוש חברתית, בימים של עבודה מהבית הכול עובר להתקיים במרחב הווירטואלי. אם בעבר היה המנהל מציץ למשרד ושואל מה העניינים, היום צריך ליזום פגישה ביומנים ו"לעלות" על ZOOM רק בשביל לבדוק שהכול בסדר.

לפניכם מספר עצות שיעזרו לחזק את המחוברות והמעורבות של עובדים במשרה חלקית ובכלל של כל עובד חדש שהצטרף לחברה בתקופת הקורונה, ואפילו לא הספיק להיפגש פיזית עם הצוות והמנהלים שלו:

  1. יצירת הזדמנויות נטוורקינג באופן מלאכותי - גם בעבודה רגילה במשרד יכול להיות קצת מאתגר לפגוש אנשים חדשים מחוץ לצוות, אז בעבודה מהבית על אחת כמה וכמה. כדי לפצות על חוסר ההימצאות באותו מרחב פיזי, על המנהלים ליזום את ההיכרויות הללו כדי לאפשר לעובדים להתחבר ולעבוד עם צוותים מקבילים וללמוד אחד מהשני, ואפילו להצמיד מנטור שיעזור להם להבין ולהבחין בתמונה הרחבה יותר.
  2. Shadowing – חשיפת העובד החדש לעובדים שונים כדי ללמוד על מחלקות ופונקציות אחרות בארגון, בסגנון "יום בחיי". בארגונים גלובליים יש יתרון לעבודה מהבית, כי כאשר כל העבודה מתרחשת ב-ZOOM יותר קל לעשות תהליכי shadowing בינלאומיים ולצוות יחד אנשים ממדינות שונות שלעולם לא היו נפגשים בנסיבות רגילות. זה מפרה ומעשיר במיוחד.
  3. פגישות 1:1 קבועות עם המנהל וחברי הצוות - מומלץ לקבוע ולהקפיד על קיומן של הפגישות גם כשאין ענייני עבודה לדבר עליהם, אלא רק לצורך בניית מערכות יחסים והיכרות מעמיקה עם העובד החדש. הדליקו את המצלמה ועודדו את העובדים החדשים לפתוח את שלהם. אקט סימלי זה בונה אמון, מאפשר פתיחות יותר גבוהה, ומייצר קשרים בינאישיים משמעותיים יותר.
  4. שילוב בפרויקטים חברתיים – יצירת הזדמנויות בארגון ומחוצה לו שיאפשרו לעובדים החדשים להכיר עובדים אחרים ב-setting חברתי ולא פורמלי. זוהי דרך יעילה מאוד להגדיל את מגוון הכישורים והיכולות, ולהתנסות בחוויות מעצימות תוך תרומה משמעותית לסביבה ולחברה.
    שרה קרוא (צילום: ארין קופלוב)
    שרה קרוא | צילום: ארין קופלוב
  5. חיבור מטורגט לערכים, למטרות ולאסטרטגיה של הארגון – גם בלי להיפגש פיזית אפשר ואף צריך לחבר את העובדים החדשים לערכי הארגון ומטרותיו. הרצאות, סמינרים, דפי מידע וקבוצות עבודה מקוונות – כל אלה הם כלים חיוניים להעמקת ההבנה של העובד החדש את תרבות העבודה והערכים, שהם קריטיים להצלחת ההשתלבות שלו בארגון.
  6. הבהרה ותיאום ציפיות - תמיד ובכל מצב יש לערוך תיאום ציפיות ולנסות למקד ולהבהיר כמה שיותר את דרישות התפקיד והתוצאות הרצויות. במיוחד כשעובדים מהבית, חשוב מאוד לא להניח שהסטודנט/עובד יודע בעצמו כל מה שמצופה ממנו לעשות.
  7. פידבק, פידבק, פידבק - צאו מנקודת הנחה שלעובד החדש שלכם אין שום שיקוף לאיכות ואופן העבודה שהוא מבצע. מכיוון שהוא נמצא במעין בידוד ואינו יכול להתבונן בחבריו לצוות, או לשאול אותם שאלות בלתי פורמליות, כל טעות שיעשה עלולה להתגלות במועד מאוחר מדי. לכן חשוב מאוד ליזום שיחות פידבק, לוודא שהעובד מבין מה עליו לעשות, לשאול שאלות מנחות, ולהעניק לו את תחושת הביטחון שזה בסדר לשאול ואפילו לטעות. ככל שהשקיפות והשיתוף יהיו גדולים יותר, כך גם עקומת הלמידה של העובד החדש תהיה תלולה ומהירה יותר.

הזמנים הם משונים, אין ספק בכך, אבל בין כל האתגרים החדשים עלינו מוטלת האחריות, כעובדים ומנהלים, לשמור על ראש פתוח ועל גמישות מחשבתית ותפקודית, וליישם דפוסי עבודה שיזרימו חיוניות ויעילות ויאפשרו לעובדים החדשים לממש את יכולותיהם ולהצליח.

הכותבת היא שרה קרוא, יועצת בכירה לפיתוח עובדים במרכז הפיתוח של דל טכנולוגיות ישראל