גבר מיואש במשרד (צילום: Justin Horrocks, Istock)
איך נראים תנאי העבודה שלכם? | צילום: Justin Horrocks, Istock
כל אחד שמגיע לעבודה בין אם במשרד הייטק ובין אם במפעל רוצה לשתות את כוס הקפה שלו על הבוקר ולדעת שיהיה לו איפה לשבת בזמן ארוחת הצהרים. המטבחון שמאכלס את דברי המזון שניתנים לכם על חשבון המעסיק בעבודה וגם אביזרים לכאורה בסייסים כמו מקרר, מיקרוגל וקומקום, הם לא דבר מובן מאליו בכל מקום עבודה. בדקנו איפה תוכלו לשתות לרוויה קפה ותה ואיפה תצטרכו לקנות חלב על חשבונכם?

גוגל: גינות כחדרי ישיבה ומקרר גלידות ומשקאות

משרדי גוגל בתל אביב נחשבים לאחד ממקומות העבודה הכי מרהיבים ומפנקים שמאוד משתלם לעבוד בהם. ג', עובד בחברת הייטק שביקר לא פעם במשרדי גוגל, מספר ל-mako כי מגוון האוכל בגוגל הוא העצום ביותר שראה אי פעם: "במשרדי גוגל בחיפה היה מקרר מלא בגלידה בן אנד ג'ריס, מסחטה למיץ תפוזים, כמה מכונות קפה, מקררים של פחיות שתייה, עוגות, עוגיות וחטיפים, מקרר לאוכל של העובדים ומקרר עם גבינות, ומעדנים. תמיד עמוס באוכל".

משרדי גוגל בת"א
חדר ישיבה בצורת פרדס במשרדי גוגל
"גם במשרדי גוגל אלקטרה בתל אביב התנאים הם מפנקים. יש שלוש מסעדות שונות: מסעדה בשרית, חלבית ופרווה", ממשיך ומספר ג', "כמובן שמדובר בחדרי אוכל של החברה והם בחינם לעובדים השונים. גם שם יש מקרר גלידות, פחיות שתייה והמון ממתקים. עובד אחד הודה שהאוכל הוא מרכיב דומיננטי בעבודה וסיפר שכבר כמה חודשים שלא יצא לו לפתוח את המקרר בבית בגלל כמויות האוכל שהוא מקבל בעבודה".

חברות הייטק נוספות: לחמים, גבינות, גרנולה, יוגורטים ופיצות בחמישי

ידוע שהאוכל ותנאי העבודה לו זוכים עובדי הייטק הם הגבוהים ביותר בין מקומות העבודה השונים ברחבי הארץ. ממטבחון עשיר הכולל מעדנים וגבינות ועד מכונת קפה משוכללת וחלב וניל במקרר.

ק' שעובדת בחברת הייטק קטנה יחסית באזור השרון מספרת על המטבחון המפנק שלהם: "יש לנו מקרר, מיקרוגל, טוסטר וכמובן כל סוגי התה והקפה, כולל טסטר צ'ויס. בנוסף יש גם לחמים, גבינות וממרחים וסוגי קורנפלקס שונים".

מ' שעבדה בחברת הייטק באזור השרון, שכוללת 140 עובדים, מספרת על המגוון במטבחון: "חוץ ממכונת אספרסו, קפה, תה, חלב רגיל וחלב וניל. היה כיבוד קל של ופלים, פתיבר ועוגיות עבאדי ובייגלה.  מגוון האוכל במקרר היה עשיר, ירקות חתוכים, לחם, ממרחים ושני סוגי קורנפלקסים. גם בערב היה מגוון אפשרויות במקרר היו סלטי מעדניה, ירקות, גבינות ולחם". לדבריה, בימי חמישי, העובדים זוכים לארוחה מפנקת ומקבלים פיצות לארוחת הערב.

גרנולה ביתית מנצחת (צילום: עידית נרקיס כ"ץ, טעים!)
גרנולה ויוגרטים בסטארט אפ גיגייה בעזריאלי | צילום: עידית נרקיס כ"ץ, טעים!
ג' שעבד בחברת הסטארט אפ "גיגייה" בעזראלי מספר על אפשרויות האוכל העשירים במקום העבודה לשעבר, "לגבי שתייה חמה, מדובר בכל סוגי התה, קפה בכל הסוגים ומכונת אספרסו, גם חלב יכולנו לבחור בין חלב 3 אחוז ל1 אחוז לחלב סויה", הוא מספר.

"היו לנו שני מקררים מלאים בפירות, ירקות, מעדנים, גבינות וגם חמישה סוגי קורנפלקס, גרנולה, יוגורטים ודבש".  נראה כי אספקת האוכל לא נגמרה באמצע היום, "המשלוחים היו מגיעים כל הזמן, היה לנו גם מסחטת מיץ תפוזים ידנית, לחמים, בעיקר אוכל די בריא, ממתקים למשל לא היו", הוא מדגיש. "רק בימי חמישי קיבלנו בירות, פיצוחים ועוגות". 

כנסת ישראל: תלוי בלשכה, אצל אורית סטרוק תקבלו עוגיות

יותר מדי רגעים מביכים. מליאת הכנסת (צילום: סטודיו שרון רביבו, באדיבות mako, חדשות)
ומה תאכלו בכנסת?? תלוי בלשכה שתגיעו אליה | צילום: סטודיו שרון רביבו, באדיבות mako, חדשות
האם חברי הכנסת שלנו גם יכולים להכין לעצמם קפה? לא תופתעו לשמוע שאין מטבחון אחיד אלא כל לשכה מספקת לעצמה מטבחון בהתאם לתקציב. יועצת תקשורת מספרת ל-mako כי אצלה בלשכה של חבר הכנסת יש קפה, תה, סוכר וחלב טרי, "למשל אצל חבר כנסת אחר יש מכונת קפה איכותית שהעובדים קנו לעצמם, ובלשכתה של אורית סטרוק יש תמיד עוגיות שהיא מכינה בעצמה ומביאה ללשכה. "כל לשכה דואגת לעצמה כי הרי צריך שיהיה כיבוד כאשר מתקיימות פגישות חשובות", היא מדגישה. לעומת זאת, יש לשכות בהן מיקרוגל זו בקשה מוגזמת. "יש לשכות שיש בהן מיקרוגל ויש לשכות שאין, בלשכה שאני נמצאת בה אין מיקרוגל, לרוב אנחנו אוכלים במזנון", היא מספרת.

בית חולים: קפה קונים לעצמם אך מקרר עם גבינות וחלב יש

חלב ליטר וחצי, תנובה (צילום: ברוך נאה,  יחסי ציבור )
בבית חולים תהנו מחלב בלי נס קפה | צילום: ברוך נאה, יחסי ציבור
עובדת בבית חולים בצפון הארץ מספרת כי המטבחון של בית החולים הוא לדעתה ראוי בהחלט. "כל מחלקה בבית חולים מקבלת תה, סוכר, גבינות, לחם, ריבה, חלב". כמובן שיש חדר אוכל בו יכולים לאכול אנשי הצוות, מלבד האוכל מוסיפה ח' כי יש גם מיקרוגל, מקרר ומתקן מים. "את הקפה אנחנו קונים לעצמנו, אם זה טסטר צ'ויס או נס קפה", היא מוסיפה.

חברת חשמל: נס קפה, תה, סוכר ומתקן קפוצ'ינו ושוקולטה

בחברת חשמל תמצאו מטבחון הכולל מקרר, מיקרוגל, מתקן תמי 4 , מדיח כלים, קפה, תה, סוכר וכוסות חד פעמיות. בנוסף, תוכלו לשתות קפוצ'ינו שוקוצ'ינו ועוד משקאות חמים ממכונת הקפוצ'ינו באזור.
ארוחת בוקר וצהריים יינתנו בחדר אוכל ובחלק מהמקומות יחולקו לעובדים מנות ארוזות. מנת ארוחת בוקר ארוזה כוללת מגוון סלטים, גבינות ולחמים ומיועדת לרוב לעובדי שעובדים בשטח. בנוסף, הם יקבלו ארוחת צהריים בשרית ארוזה שתחכה להם בשטח.

עובדי חברת החשמל שעובדים בשטח גם מעבר לשעות העבודה זכאים לארוחת לילה ולכן יקבלו מנה ארוזה נוספת או שיקבלו החזר כספי בעבור מה שירכשו לאכול.

בנקים: "קפה, תה, ביסקוויטים, קרקרים וחלב"

קרקר שיבולת שועל Knaeckebrot  (צילום: בני גם זו לטובה, mako אוכל)
קרקרים, ביסקוויטים ועוגיות בבנק. (אילוסטרציה) | צילום: בני גם זו לטובה, mako אוכל
נראה כי התקציב של הבנקים הוא שמכתיב את האוכל שיוצע לעובדים. עובדת בבנק בצפון מספרת "יש לנו תקציב שממנו אנחנו מתנהלות ומזמינות את האוכל למטבחון", היא אומרת. "יש לנו קפה, תה, שתייה קרה, עוגיות, קרקרים, ביסקוויטים וגם הארוחות שאנחנו מזמינות בצהריים הן מהתקציב עצמו", היא מדגישה. מבחינת אבזור המטבח תמצאו מקרר, מיקרוגל וטוסטר.

לעומת זאת, עובדת בבנק אחר מספרת שאצלה התנאים פחות משביעי רצון ומקום העבודה אינו מספק לעובדיו מקום ישיבה לתפארת. "אצלנו בבנק המטבחון ממש קטן, הזדעזעתי שראיתי אותו בפעם הראשונה, בקושי יש מקום לשבת ולאכול שם. יש מקרר ומיקרוגל וכמובן חלב, קפה, תה וסוכר אבל חוץ מזה אין שום דבר".

אל על: בלי מיקרוגל, רק קפה שחור ותה

האם שתיית קפה מזיקה לבריאות? (צילום: אילוסטרציה)
באל על תשתו רק קפה שחור | צילום: אילוסטרציה
העובדים בחברת התעופה זוכים למטבחון צנוע יחסית, עובד לשעבר בחברה מספר: "במטבחון יש קפה שחור, תה, סוכר וכוסות, חלב נאלצנו לקנות לעצמנו וגם את הטוסטר", הוא אומר.

עובד אחר בחברה מספר, "חדר האוכל של "אל על" מתפקד כל שעות היממה, אוכלים בו ארוחת בוקר, צהריים וערב ואולי זו הסיבה שבמטבחון שלנו אין מיקרוגל", הוא אומר. "במטבחון יש מקרר, קומקום ומכשיר תמי 4, מיקרוגל קנינו לעצמנו וגם בשביל חלב אנחנו אוספים כסף וקונים כשצריך". חשוב לציין, שני העובדים מדגישים שאינם יודעים מה קורה בכל אגפי אל על, אך בשני האגפים הללו הם מקבלים קפה שחור ותה. טסטר צ'ויס, נס קפה או כל סוג אחר של קפה או חלב הם קונים לעצמם.

משרד רואי חשבון: תה ירוק, קפה, חלב ותמי 4

שירן שעובדת במשרד רואי חשבון שכולל 110 עובדים אומרת ל-mako שהתנאים ב"מטבחון" סבירים לחלוטין. "יש לנו מקרר הכולל חלב, תה רגיל, תה ירוק, קפה שחור, נס קפה וטסטר צ'ויס. מבחינת אביזרים המשרד כולל מקרר ומיקרוגל, "אחת הבנות הביאה טוסטר וכמובן שיש מכשיר תמי 4", היא מוסיפה. למרות זאת היא מדגישה שאין מקום ישיבה מסודר בה העובדים יכולים לאכול, המטבחון מאוד קטן ויש בו 4 מקומות ישיבה כך שזה ממש לא מספיק לכולנו ואנחנו פשוט אוכלים מול המחשב", היא מוסיפה.

בזק: קפה, תה, שוקולית ושולחן בר במטבחון

אין תמונה
שולחן בר במטבחון בבזק. (אילוסטרציה)
ר'  שעובדת בחברת "בזק" מספרת שהמטבחון שלהם במצב טוב, "יש לנו מיקרוגל, מקרר, מתקן תמי 4, קומקום וגם שולחנות ישיבה ושולחן בר עם כסאות גבוהים", היא מספרת. מבחינת שתייה חמה נראה כי גם פה המגוון סביר לחלוטין, "כל סוגי הקפה מטסטר צ'ויס ועד נס קפה, שוקולית, תה, חלב, כוסות פלסטיק עם מכסים", היא אומרת. לדבריה, מדובר במאות עובדים אם לא יותר שנהנים מהמטבחון ובנוסף הם אוכלים בחדר אוכל חלבי או בשרי שקיים בחברה.

ערוצי תקשורת: עלי נענע, קפה וחלב סויה

מערוץ 10 נמסר לנו: "יש לנו מטבחון מסודר עם מקרר, מיקרוגל ומתקן מים קרים, וכמובן גם פינה עם תה, קפה, עלי נענע, חלב רגיל וחלב סויה". 

עובדי חדשות 2 מספרים שאצלם במטבחון יש פינת קפה מסודרת, "היה נס קפה, טסטר צ'ויס, קפה שחור, תה, חלב ושוקו. בנוסף, המטבחון כלל מיקרוגל אך את הטוסטר העובדים קנו לעצמם.יש קפיטריה בה אוכלים ארוחת בוקר שכוללת חביתות, שקשוקות, גבינות, ולחם. ארוחת הצהריים כוללת לרוב שניצל ואורז", הוא מוסיף. אם תרצו לראות את יונית לוי אוכלת בקפיטריה כנראה שלא תמצאו אותה, " פעם אחת ראיתי אותה באה ולוקחת סנדביץ' אחרי סיום המהדורה מהקפיטריה", הוא אומר.

"המטבחון במערכת שלנו היה סביר וכלל תה, קפה, מכונת אספרסו וחלב", מספר כתב שעבד במערכת "דה מרקר". "בנוסף היה טוסטר אובן לחימום האוכל", הוא מוסיף. העובדים במערכת אוכלים בקפיטריה בתשלום כמובן, "רק בערב היינו מקבלים קרואסונים וסנדביצ'ים בחינם", הוא מדגיש.

 אחד העובדים ב"ישראל היום" מספר: "יש לנו את כל סוגי הקפה והתה , חלב רגיל וחלב סויה וכמובן מיקרוגל וטוסטר". לדבריו בצהריים הם אוכלים באמצעות כרטיס הסיבוס, "ובערב אנחנו מקבלים ארוחת ערב מהמסעדות באזור", הוא מדגיש.

משטרה: השוטרים מסתפקים בקפה שחור

באגפי המשטרה השונים, לא בלשכות הבכירות אלא באגפים של "שוטרים מן השורה" אפשר למצוא קפה שחור, תה וסוכר. "אין חלב, או נס קפה, והרבה פעמים נגמרות הכוסות החד פעמיות, זה ממש חדרון קטן, אין בו מקום לשבת אבל יש בו מיקרוגל, מקרר ומתקן מים", מספר גורם ל-mako.

מורים בבית ספר: קפה, תה וחלב על חשבון המורות

מורה, אילוסטרציה (צילום: אילוסטרציה)
מה שותות המורות בביה"ס? | צילום: אילוסטרציה
בתחתית הרשימה נמצאים אנשי החינוך, המורים והמורות בבית הספר שאינם זוכים לקבל שלל פינוקים בבית הספר למרות שהם עובדים שעות רבות. מורה בבית ספר בצפון הארץ מספרת: "יש לנו את הדברים הבסיסיים שהם מקרר, מיקרוגל וטוסטר משולשים ומבחינת אוכל, זה מסתכם יותר בשתייה של נס קפה ותה, מי שרוצה קפה מגורען כמו טסטר צ'ויס מביאה לה מהבית", היא אומרת. בבית ספרה עובדים להערכתה 50 מורים, "כמובן שאם איזה מורה חוגגת יום הולדת בכתה ונשארת עוגה, אז היא מגיעה לחדר מורים", היא מספרת. "אבל אוכל אוכל, אנחנו לא מקבלים, לא סנדביצ'ים ולא עוגיות", היא מדגישה.

נ', מורה ממרכז הארץ מספרת ש אצלם בחדר מורים לא תמצאו מבחר כיבוד ושתייה וגם מה שניתן יוצא מכיסן של המורות, "יש לנו קפה, תה וחלב שאנחנו משלמות עבורו 100 שקלים בשנה לוועד המורים", היא מספרת. לדבריה הדברים היחידים שניתנים במתנה הם המקרר והמיקרוגל. "בחגים אנחנו מקבלות כיבוד קל ובאירועים שונים אנחנו מביאות אוכל מהבית", היא מוסיפה.

מנכ"ל המוסד לבטיחות וגהות: "אני ממליץ לתקן ולהרחיב את החוק הקיים"

נראה כי לא בכל מקומות העבודה בארץ, העובדים יזכו לתנאים בסיסיים של שתיית קפה על הבוקר ובחלקם יצטרכו לשלם על החלב או ישתו קפה משובח רק אם יחליטו לקנות אותו בעצמם. בנוסף, לא תמיד יהיה להם חדר אוכל מסודר והם ישבו לאכול מול המחשב.

תקנות הבטיחות בעבודה בו מפורטות התקנות לרווחת העובדים נחקקו ב-1970. מאז עברו 44 שנים אבל נראה כי מדינת ישראל לא מתאימה את עצמה לסביבה התעסוקתית השונה של שנת 2014. התקנות משנת 1970 מתייחסות לתנאי העבודה לרב במפעלים שהיו נפוצים אז. בסעיף רווחה לעובדים נכתב:

"הבטחת סידורים נאותים לשמירה על כשרות מקומות להכנת ארוחות ואכילתן, לפי תביעת עובד או עובדים באותו מקום עבודה".

"יש להתקין ולקיים, בנקודות נאותות שהגישה אליהן נוחה לכל העובדים, הספקת מים ראויים לשתיה, בכמות מספקת, מצינור ראשי ציבורי או ממקור אחר שאושר בכתב על ידי רופא של לשכת הבריאות המחוזית שהמפעל נמצא בתחומה".

גבר במשרד (צילום: רועי ברקוביץ')
"רב העובדים מבלים את זמנם במשרד ומגיעים להם תנאים סבירים" | צילום: רועי ברקוביץ'
אך מה עם מקומות העבודה של היום בהם העובדים נשארים שעות על גבי שעות במשרד? האם לא מגיע להם לשתות כוס קפה עם חלב או לשבת לאכול במקום עבודה מסודר?

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגהות, דניאל חדד, התייחס למצב הקיים ואמר ל-mako "אני ממליץ לתקן ולהרחיב את החוק הקיים, בהתאמות הנדרשות, כך שיחול על כל מקומות העבודה בישראל. פקודת הבטיחות בעבודה הקיימת חוקקה בשנת 1970. מאז סביבת העבודה השתנתה לבלי הכר,  בנוסף לעובדים בעבודות הכפיים ועבודות אחרות במפעלים, אליהם החוק מתייחס בהרחבה, ישנם עובדים רבים בישראל שמבלים את רוב זמנם במשרד. גם להם מגיעים תנאי נוחות סבירים. האפשרות להכנת ארוחה בסיסית במקום ראוי אינה רק עניין הקשור לתנאי עבודה מינימאליים. עובד שמקבל את התנאים הבסיסיים הללו הוא גם עובד מרוכז יותר ויעיל יותר שהסיכוי שיבצע טעויות או שיהיה מעורב בתאונות עבודה, פוחת".

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "פקודת הבטיחות בעבודה, שאותה אוכף מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, קובעת שבמפעל יעמדו לרשות העובדים מים ומקום מסודר המיועד לישיבה בעת הפסקות .כמו כן נדרש בחוק לספק הסדרי אכילה ושתיה נאותים ומוקפדים במקומות עבודה בהם מתקיים "תהליך מסוכן לבריאות" כהגדרתו בחוק. נציין כי הגדרת "המפעל' בחוק הינה רחבה ומקיפה תחומי עיסוק רבים. ככלל, פקודת הבטיחות בעבודה מספקת מענה נרחב לתנאי הרווחה של העובדים ושינויים המתוכננים להתבצע בה מכוונים להעמקת תנאי הבטיחות והבריאות התעסוקתית של העובדים".