כולנו רוצים להצליח. בחיים, בעבודה ובכל מה שבין לבין. כולנו גם מבינים שלאנשים מצליחים יש כמה כישורים שמסייעים להם להצליח. כישורים שאולי פחות מפותחים אצל אנשים מצליחים פחות.

מיליוני אנשי מקצוע ברחבי העולם נאבקים כדי לבנות חיים מקצועיים, שמביאים להם הצלחה ואושר. מעטים מהם לומדים את כישורי החיים הנדרשים מספיק מוקדם, בין אם בקרב משפחתם, בבית הספר או במהלך התנסות מקצועית. לצערנו, אנחנו לומדים את הכישורים האלו בדרך הקשה - כשאנחנו מוצבים בפני אתגרים לא נעימים, שמשקפים לנו מה אנחנו עושים לא נכון ומה היינו יכולים לעשות אחרת. 

אם ככה, מה הם שלושת הכישורים שמשמשים מפתח להצלחה?

מפתח ראשון להצלחה: מודעות עצמית

גדולים ורבים ניסו לתאר ולהסביר מהי מודעות עצמית אמתית. בשנות ה-70' המוקדמות שני הפסיכולוגים שלי דובל ורוברט ויקלנד פיתחו תיאוריה למודעות עצמית, בה הם טוענים שבני אדם מודעים לעצמם ביחס לעצמם. זאת אומרת, הם משווים את עצמם לסטנדרטים שהם עצמם מציבים, התואמים להנחה שלהם עצמם לאופן בו צריך לחשוב, להרגיש ולהתנהג. יש אחרים שטוענים שמודעות עצמית היא "פיקוח על עולמנו הפנימי, מחשבותינו, רגשותינו ואמונותינו".

דרך נוספת להתייחס למודעות עצמית אמתית היא לקחת את כל אלו ואף יותר. מודעות עצמית היא עמוקה ורחבה, ומשפיעה עלינו בצורות משנות חיים. משמעותה היא שבכל רגע נתון, בין אם אתם מדברים עם מישהו, מציגים רעיון בישיבה, מנהלים עסק או מרוכזים בפעילות מאמצת, אתם תמיד יכולים לעצור ולקחת צעד אחורה. אתם יכולים להפריד את עצמכם מהתהליך ולהבין בבהירות את האופן בו אתם פונים לאנשים אחרים, איך אתם מתייחסים לעצמכם ואיך אתם ניגשים לאתגרים. כשתנהלו את ההסתכלות הפנימית הזאת, יתבהרו לכם הרגלים שמעכבים את היעילות שלכם, ומנהגים שגורמים להרס עצמי.

זוג מאושר (צילום:  Priscilla Du Pree, Unsplash)
מודעות עצמית אמתית מאפשרת לכם לראות את עצמכם מבחוץ וגם מבפנים | צילום: Priscilla Du Pree, Unsplash

מודעות עצמית אמתית מאפשרת לכם לראות את עצמכם מבחוץ וגם מבפנים. מודעות עצמית מהסוג הזה מאפשרת לכם לעשות את מה שהאגו שלכם בדרך כלל מונע מכם לעשות: לראות את עצמכם בצורה כנה ומדויקת יותר. כשיש בכם מודעות כזו, אתם תמיד יכולים להבחין ברגע בו אתם סוטים מהמטרה שלכם, מהערכים שלכם ומהאמת הפנימית שלכם. אתם תמיד יכולים בעדינות להחזיר את עצמכם למסלול הנכון.

הצעד הראשון בפיתוח המודעות העצמית, הוא להקדיש בכל יום זמן מוקצב כדי להפריד את עצמכם מהרעש התמידי שנמצא סביבכם, גם מהרעש שמגיע מהסביבה שלכם וגם מהרעש הפנימי שלכם. צרו שקט לעצמכם. פתחו מערכת יחסים עם מי שאתם באמת, עם הרצונות  והצרכים שלכם. נהלו שיח כנה ופתוח עם עצמכם ושאלו את עצמכם שאלות:

מה גורם לי להרגיש ככה?
ממה נובעת ההנחה הזאת?
ממי למדתי את ההתנהגות הזאת?
אילו ערכים אני רוצה להטמיע בחיים שלי?
מה הלב שלי באמת רוצה?
מה המוח שלי אומר שמונע ממני להשיג את מה שאני רוצה?
מה אני צריך לעשות כדי להרגיש שמגיע לי שיאהבו אותי?

אם אין לכם תשובות לשאלות האלו, זה בסדר. אבל אל תגידו "אני לא יודע" ותוותרו לעצמכם. נסו למצוא תשובות.

מפתח שני להצלחה: הצבת גבולות

גבולות הם חסמים בלתי נראים, שמפרידים אותנו מהעולם סביבנו. גבולות מגדירים את מי שאתם ואת מי שאתם רוצה להיות. הם שומרים על הביטחון הפיזי והנפשי, ואם הם חזקים מספיק הם מעניקים עוצמה ואמונה עצמית.

כשהגבולות שלכם לא חזקים מספיק לא תוכלו להגיד "לא" לדברים שאתם באמת ובתמים לא רוצים. לא תוכלו להתגבר על עלבונות או לחסן את עצמכם מפניהם. לא תוכלו לחיות את החיים שאתם רוצים ולא את החיים שהכתיבו לכם ההורים והחברה שלכם. ובעיקר לא תוכלו לדרוש כבוד ואהבה שמגיעים לכם.

איך בעצם בונים גבולות חזקים יותר? השלב הראשון הוא לזהות מתי פורצים את הגבולות שלכם ולמי אתם נותנים לפרוץ אותם. התחילו שם ונסו לנהל שיחה אחת בשבוע, שבה תציבו גבולות ותוודאו שלא עוברים עליהם.

מפתח שלישי להצלחה: למצוא את הצד החיובי

הרבה אנשים חושבים שחשיבה חיובית היא הזויה ומזיקה. הנטייה לחשוב בצורה שלילית מתחילה עוד בילדות. במקרים אחרים שליליות נוצרת כתוצאה מאירועים קשים או מעציבים ששחקו את האמונה, את התקווה ואת האופטימיות שלנו לאורך החיים. למרות זאת, המחקרים לא משקרים, כשאנחנו אופטימיים וחיוביים, החיים מאירים אלינו פנים.

איך זה קורה? שיח חיובי ואנרגיה גבוהה משפיעים לטובה על סביבת העבודה שלכם והעמיתים שלכם לעבודה. אופטימיות גם מפתחת את החסינות שלכם לאירועים שליליים. ובנוסף חיזוק היכולת שלכם לזהות הזדמנויות היכן שאחרים רואים רק שחורות – חשובה גם היא.

בסופו של דבר אופטימיות מאפשרת לכם לגדול, להתפתח ולהצליח. אבל אופטימיות לא נולדת בעצמה, כל הזמן צריך לתחזק אותה.

ככל שתתחזקו את שלוש היכולות החשובות האלו יהיה לכם יותר כוח, יותר ביטחון עצמי ויותר יכולת השפעה על אחרים. ככל שתתחזקו חשיבה חיובית ואופטימיות ההתרגשות והתקווה שתחושו כלפי העתיד שלכם רק יתעצמו. והדבר הכי טוב הוא שכולנו יכולים ונוכל לעשות זאת לגמרי בכוחות עצמנו.