לחוש לעזרתם של עמיתים לעבודה לעיתים קרובות מדי, יכול להתיש נפשית ורגשית ולפגוע בביצועי העבודה שלכם. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם במגזין הפסיכולוגיה "ג'ורנל אוף אפלייד".

השפעות שליליות אלו הן אפילו גרועות יותר עבור אנשים הנחשבים לבעלי "מוטיבציה פרו-חברתית" גבוהה, כלומר לכאלו שהם אכפתיים מדי כלפי אחרים ומתקשים להכיל מצוקה של אחרים – ולכן תמיד חשים לעזרה כאשר יתבקשו.


"כאשר הקולגות פונים לאנשים כאלו לקבל עזרה, יש להם מחויבויות חזקה לספק את העזרה, גם כשהיא יכולה להוביל למצבים מפרכים במיוחד", אומר ראסל ג'ונסון, פרופסור לניהול באוניברסיטת מישיגן, ואחר ממחברי המאמר.

המחקר, שנעשה על ידי חוקרים מאוניברסיטת MSU (אוניברסיטת מישיגן סטייס) ואוניברסיטת פלורידה, הוא בין הראשונים להתמקד בהשפעות על העוזרים ולא על מבקשי העזרה. במחקר השתתפו 68 עובדים בענפי משק שונים מרחבי ארצות הברית, אשר השיבו על שאלוני החוקרים מדי בוקר וערב (לפני תחילת העבודה ובסיומה), במשך 15 ימי עבודה רצופים.

חשוב להבין שבקשת עזרה היא חלק אינהרנטי מיחסי עבודה תקינים, המושתתים על אמון ושיתוף פעולה. לכן, המחקר אינו עוסק בבקשות הדדיות, אלא מתמקד במצבים בהם בקשת העזרה הופכת לתלות כאשר היא מתבצעת מספר פעמים ביום באופן חד צדדי.

קולגות עוזרים זה לזה (אילוסטרציה: Shutterstock)
אנחנו מאוד מקווים שהודת לה בכנות אחרי זה | אילוסטרציה: Shutterstock

המחקר מצא כי עובד המקדיש יותר זמן מהסביר כדי לעזור לעמיתיו לעבודה, באופן שאינו הדדי, עלול לאבד את הריכוז, לחפף במשימות שלו עצמו ובעיקר להפוך לפחות יעיל בעבודה.

לעיתים מה שמוביל אותנו לעזור לאחרים בעבודה הוא החשש לצאת "סנובים", ומהמחקר עולה שלעיתים דווקא הפגנת חברתיות יתר עלולה לפגוע בכם, ובסופו של יום בוסים רבים מחפשים את התוצאות ולא את הדרך – כך שלא משנה כמה אדיבים הייתם, אם לא ביצעתם את עבודתכם כמו שצריך, אתם אלו שנדפקים וערככם בחברה עלול לרדת.

עוד עלה כי כאשר מבקשי העזרה הודו לאלו שעזרו להם, הם הצליחו למזער את ההשפעה השלילית של העזרה והחדירו מוטיבציה בעמית שעזר – שכן הוא הרגיש כי הוא טוב בתפקידו ובכך חזר לבצע את המשימות בהתלהבות כדי להוכיח את עליונותו.

טיפים לעוזרים:

אם כבר מצאתם את עצמכם עוזרים ומשאירים מאחור את המשימות שלכם, החוקרים ממליצים לכם  להגביר את האנרגיה באמצעות הפסקות מרובות, תנומות קצרות (למי שיש את הפריווילגיה באמצע יום עבודה), ושימוש בממריצים (חוקיים כמובן) כמו קפאין וכו'.

טיפים לנעזרים:

אם אתם נמנים בקבוצת מבקשי העזרה, החוקרים ממליצים לכם קודם כל להבין שבקשת העזרה, כאשר היא מגיעה פעמים רבות במהלך היום, משפיעה לרעה על הקולגות שלכם לעבודה אשר מפנים מזמנם (שנועד לעבודה שלהם) כדי לעזור לכם. לכן יש לשקול האם אתם באמת לא מצליחים להסתדר לבד. עם זאת, כאשר אין לכם ברירה אחרת ואתם זקוקים לעזרת אחרים, דאגו להביע הערכה כנה לקולגות על שהקדישו מזמנם ואל תיקחו אותם כמובן מאליו.

מקור